به گزارش ماین نیوز، به نقل از عصرمس، امروزه دانش به مهمترین سرمایه شرکتها تبدیل شده؛ دانشی که بخش اعظم آن بهصورت نهان در میان خبرگان و متخصصان سازمان است. «سیدمجید فریزنی»، رئیس متالورژی امور لیچینگ سرچشمه در یادداشتی برای نشریه «عصر مس» از مدیریت دانش و نقش خبرگان در آن نوشته است.
سیدمجید فریزنی*
با گذر از انقلاب صنعتی و ورود به هزارۀ جدید، مهمترین متغییر رشد همهجانبۀ سازمانها و بنگاههای اقتصادی در عصر حاضر، دانش است. سازمان دانشمحور، سازمانی است که دانش افراد (دارایی ناملموس) و منابع انسانی (دارایی فکری)، اصلیترین و مهمترین داراییهای آن هستند. ارزش واقعی سازمان به شایستگی کارکنان و چیزی که جمع کارکنان سازمان بهعنوان یک فکر و مغز جمعی تشکیل میدهند، وابسته است.
در سالهای اخیر، فعالیتهای آموزشی، از برگزاری دورههای آموزشی خارج از محل به یادگیری از دیگران در حین انجام کار تغییر یافته است. هماکنون کارکنان دقیقاً به سراغ یادگیری آن چیزی میروند که برای اجرای کار خود، نیاز دارند و بهرهوری آموزشی بسیار بالا رفته است. بنابراین، فرآیندهای ثبت دانش و مستند، تشکیل انجمنهای خبرگی (COPها) و مستندسازی تجارب پرسنل در آستانۀ بازنشستگی به منظور انتقال و اشتراک دانش در کل مجموعه، در افزایش بهرهوری سازمان تاثیرگذار خواهد بود.
«انجمنهای خبرگی» با نام شبکههای یادگیری، گروههای موضوعی و باشگاههای فنآوری نیز شناخته میشوند که متشکل از گروه افرادی است که مسائل، دغدغه و علایق مشترک کاری دارند و مسائل کاری خود را با هم در میان گذاشته و براساس تعامل با یکدیگر، دانش و تجارب خود را تعمیق میبخشند. انجمنهای خبرگی بستری را برای مرتبط ساختن افراد، حل مشکلات و خلق فرصتهای کسبوکار جدید فراهم خواهند ساخت. در همین راستا، انجمن خبرگی امور لیچینگ و بیولیچینگ سرچشمه در سال 1395 بهعنوان یک سازوکار جهت افزایش ارتباطات، تبادل اطلاعات و توسعۀ سطح فعالیتهای فنی تشکیل شد.
با توجه به اهمیت استقرار «طرح جامع مدیریت دانش» در شرکت ملی صنایع مس ایران با چشمانداز راهبری و هدایت فرآیندهای مدیریت دانش در ابعاد فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و فنآوری اطلاعات در تیرماه 1394 و با توجه به رشد روزافزون دانش (دو برابر شدن حجم دانش بهازای هر 5.5 سال) و عمر متوسط کمتر از 4چهار سال، لزوم بهروزرسانی دادهها و کمبود منابع آموزشی در ارتقای دانش فنی افراد شاغل در امور لیچینگ سرچشمه، پیادهسازی سیستم جامع مدیریت دانش بستری را فراهم کرد که با به اشتراکگذاری دانشهای ضمنی (شامل ترجمۀ کتاب Metallurgy of Copper Extractive، ترجمۀ مقالات، ثبت مستند)، دانشهای صریح (ثبت دانش و انتقال دانش افراد) و مستندسازی تجارب افراد، علاوه بر انتقال و ارتقای دانش، ارزش افزوده ایجاد شود. در طول این مدت، مستندات زیر تهیه و ثبت شده است:
1. کنترل غلظت آهن محلول الکترولیت (بهبود شرایط عملیاتی، افزایش کیفیت، کاهش مصرف مواد و انرژی، ثبات روند تولید)
2. بومیسازی مادۀ استخراجکننده (کسب دانش فنی، عدم وابستگی به تامینکنندۀ خارجی، انجام اقدامات در فاز صنعتی و رفع نواقص محصول نهایی و حمایت از شرکتهای داخلی)
3. استانداردسازی برش رقیقکننده (حصول اطمینان از مواد اولیۀ مرغوب، بهبود شرایط عملیاتی و کاهش مصرف مواد شیمیایی)
4. اصلاح تناژ خاکریزی (دقت در محاسبات بیلان جرم، پایش مستمر خوراک ورودی)
5- شمارهگذاری پدداکها (آیندهنگری با توجه به تعدد هیپها، یکسانسازی، دسترسی سریع به دادهها)
امروزه سازمانها در کشورهای توسعهیافته (نوع اول) نسبت به سازمانها در کشورهای توسعهنیافته یا در حال توسعه (نوع دوم) بهرغم هزینههای بالای نیروی انسانی، دارای سودآوری بیشتری هستند، چرا؟ چون، در سازمانهای نوع اول بهازای دانش و تجربهای که کارکنان در اختیار سازمان قرار میدهند، «فکرمزد» پرداخت میشود؛ درحالیکه در سازمانهای نوع دوم بهازای حضور و انجام کار یدی، «دستمزد» پرداخت میشود. به این ترتیب، سازمانهای نوع اول پیشرو و رقابتپذیر و سودده هستند چون از دانش کارکنان در فرآیندهای سازمان بهره میبرند و سازمانهای نوع دوم، پیرو، غیررقابتی و زیانده هستند چون هنوز از جسم کارکنان خود بهره میبرند.
نکتۀ پایانی اینکه استراتژی مدیریت دانش، استراتژی تغییر است؛ تغییر در فرهنگ و ذهنیات. دستیابی به یک سازمان دانشمحور، نیازمند تغییر از فرهنگ سازمانیِ کنونی به فرهنگ سازمانی نوین است که در آن ضمن ایجاد دانش و نشر آن، دا
نش بهعنوان عامل کلیدی در امر تولید بهشمار میرود و بهنوعی این امر در شرکت ملی صنایع مس ایران که در آستانۀ پنجمین دهۀ فعالیت خود قرار دارد، مورد توجه قرار گرفته است، بهطوریکه این شرکت، همگام با پیشرفت فنآوری و تحولات اقتصاد جهانی، خلق آیندۀ نوین با ارتقای بهرهوری، کاهش هزینهها، ارتقای سطح تعهد فردی و سازمانی و اثرگذاری منطقهای، ملی و جهانی را هدفگذاری کرده است.
ما همهچیز را نمیدانیم و دربارۀ برخی موضوعات آگاهی و دانش داریم؛ با پیوستن به شبکههای دانشی، دانش خود را افزایش دهیم.
*رئیس متالورژی امور لیچینگ سرچشمه
منبع:عصر مس