به گزارش ماین نیوز، به نقل از مس پرس، در دنیای امروز که بنگاههای تولیدی و اقتصادی هرکدام به فکر بهرهور کردن و افزایش سودآوری بنگاههای خود هستند تمرکز بر قابلیتها و منابع کلیدیشان از اهمیت فراوانی برخوردار است. درحقیقت، رقابتپذیری شرکتهای تولیدی بر توسعۀ شایستگیهای آنها متکی است و در این میان «زنجیرۀ تأمین و تدارکات» بهعنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقای رشد شرکتها و خلق مزیت رقابتی در نظر گرفته میشود. همچنین در دنیای امروز، «عملیات مدیریت زنجیرۀ تأمین» نقشی حیانی در تصمیمات مدیریتی ایفا میکند تا آنجا که میتواند اثرات قابل ملاحظهای بر سودآوری و موفقیت شرکتها بگذارد.
با توجه به اهمیت این موضوع، شرکت مس در طول چهار سال گذشته با برگزاری همایش «زنجیرۀ تأمین و تدارکات» و همچنین با تشکیل کمیتههای مختلف تلاش کرده است تا با بازبینی روند زنجیرۀ تأمین، تغییراتی اساسی در این فرایند ایجاد کند تا از طریق کاهش موجودی و زمان سیکل تأمین و افزایش کیفیت محصولات و افزایش بهرهوری، قیمت تمامشدۀ محصولات خود را کاهش دهد. برای آگاهی از اهمیت اقدامات انجامشده در این زمینه، با مهندس «نجف شیخی» مدیر انبار و سفارشهای مس منطقۀ کرمان به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید.
دلایل عمدهای که از سوی مدیریت ارشد شرکت مس و هیأتمدیره برای انجام اصلاحات در زنجیرۀ تأمین و تدارکات مطرح شد چه بود؟
از سال 1392 همزمان با کاهش قیمت جهانی مس و رکود اقتصادی در جهان، همۀ شرکتهای معدنی دنیا برای حفظ بقای خود و همچنین حفظ سودآوری خود برنامههای مختلفی را برای کاهش قیمت تمامشدۀ محصولات خود در پیش گرفتند. طبعاً شرکت ملی صنایع مس ایران هم، از این قاعده مستثنا نبود و با توجه به اینکه قیمت تمامشدۀ محصولات شرکت مس از نرم جهانی بالاتر بود، تدوین برنامهای جامع برای کاهش قیمت تمامشده ضروری بود. یکی از این برنامهها، اصلاح زنجیرۀ تأمین و تدارکات بود که در همین راستا در طول سه سال گذشته، همایشهایی در این زمینه در شرکت مس برگزار شد و کمیتههای مختلفی برای نیل به این هدف تشکیل شد تا از طریق کاهش زمان فرایند خرید، افزایش کیفیت قطعات خریداری یا ساختهشده، چابکسازی فرایند زنجیرۀ تأمین و کاهش هزینههای تأمین قطعات، گام مهمی برای کاهش قیمت تمامشده محصولات شرکت مس بردارد.
صرفهجویی در خرید از طریق «کنترل مصارف و اعلام نیازمندیها و صدور درخواستهای بهینه بدون وقفه در تأمین نیازمندیهای واحدهای متقاضی و خط تولید» منجر به کاهش 25/5 درصد خرید و 20/5 درصد مصرف در سال 95 نسبت به سال 94 شد
با این رویکرد، در چهار سال گذشته در مقایسه با سالهای قبل از 1392 چه اقدامات عملی برای افزایش بهرهوری در مدیریت زنجیرۀ تأمین و مصرف نیازها و قطعات شرکت انجام دادید؟
یکی از مهمترین اقدامات شرکت در طی چهار سال گذشته «کنترل و پایش منظم مصارف اقلام» بهمنظور بهینه کردن مصارف آنها بود. برای نمونه، اقلام شیمیایی در فرایند تولید مصرف بسیار بالایی دارد و ما در طی چهار سال گذشته موفق شدیم تا مصرف این دست از اقلام را بهشدت کاهش دهیم. یکی دیگر از سیاستهای ما برای دستیابی به کاهش قیمت تمامشده این بود که بتوانیم تا حد زیادی در خریدهایمان بدون آنکه به کار واحدهای تولیدی خللی وارد شود، صرفهجویی کنیم. برای رسیدن به این هدف، نیازمندیهای اعلامی از سوی واحدهای مختلف را بهشدت کنترل کردیم. بهبیاندیگر، از طریق «کنترل اعلام نیازمندیها و صدور درخواستهای بهینه بدون وقفه در تأمین نیازمندیهای واحدهای متقاضی و خط» موفق به صرفهجویی چشمگیری در خرید شدیم. یکی دیگر از اقدامات در طول چهار سال گذشته، بررسی و تعیین تکلیف اقلام راکد بود. این دست از اقلام، علاوه بر ایجاد هزینههای زیاد نگهداری، باعث خواب سرمایه هم میشوند؛ بنابراین، در این زمینه با تعریف پروژههایی تا حد زیادی موفق به تعیین تکلیف اقلام کمگردش شدیم. همچنین، برای دستیابی به یک زنجیرۀ تأمین پایدار اقداماتی برای «عارضهیابیِ اشکالات زنجیرۀ تأمین» و اقدام در جهت رفع آنها از طریق تعریف پروژههای «مدیریت بهینۀ قطعات یدکی و کدینگ قطعات» انجام شد. در حقیقت، پروژۀ «کدینگ قطعات» که در این زمینه تعریف شده است، ایجاد یک ابزار استاندارد بهمنظور شناخت و مدیریت اطلاعات کالا، ایجاد پایگاه اطلاعات جامع اقلام و کاهش تنوع و فهرست موجودی کالاهاست که با اجراییسازی کامل آن قطعاً به صرفهجوییهای چشمگیری در این حوزه و درنهایت کاهش قیمت تمامشدۀ محصولات شرکت مس دست خواهیم یافت.
آخرین اقدام ما در دستیابی به زنجیرۀ تأمین و تدارک پایدار «تقویت خرید محلی» بود که در این زمینه هم نتایج بسیار خوبی به دست آمد و توانستیم سهم خرید از استان کرمان را افزایش دهیم.
درمجموع، انجام این اقدامات منجر به تغییرات شگرفی در زنجیرۀ تأمین شده است و فقط در سال 1395 به کاهش 20درصدی آیتم تبدیل اعلام نیازمندی به درخواست و افزایش سرعت تأمین به میزان 12/03درصدی انجامیده است.
نتایج عملی هریک از این سیاستها منجر به کسب چه دستاوردهایی در حوزۀ تحت مدیریت شما در سال گذشته برای کاهش هزینههای مربوط به انبار و سفارشها شد؟
افزایش بهرهوری در تأمین کالا (خرید و ساخت) از مهمترین دستاوردهای ما در سال گذشته بود؛ بهطوریکه زمان خرید از داخل 6/2درصد، کالاهای ساختی 22/1درصد و خرید از خارج 7/8درصد نسبت به سال 94 کاهش داشت.
همچنین، صرفهجویی در خرید از طریق «کنترل مصارف و اعلام نیازمندیها و صدور درخواستهای بهینه بدون وقفه در تأمین نیازمندیهای واحدهای متقاضی و خط تولید» منجر به کاهش 25/5درصد خرید و 20/5درصد مصرف در سال 95 نسبت به سال 94 شد.
افزون بر این، در سال گذشته برای بهرهوری بیشتر از موجودی انبارها، از منابع مشترک دو حوزۀ شهربابک و سرچشمه استفاده کردیم و بخشی از نیازهای واحدهای مختلف را از طریق موجودی انبارها و اقلام راکد تأمین کردیم.
در آخر، کاهش 80درصدی مغایرت انبارگردانی نسبت به سال 94 و ایجاد بانک اطلاعاتی تأمینکنندگان خرید محلی و ارزیابی آنها، از دیگر دستاوردهای حوزۀ ما در سال گذشته بود.
همانطور که میدانیم عقد قراردادهای بلندمدت با برخی تأمینکنندگان داخلی یا خارجی میتواند سیاست مؤثری در کاهش هزینههای مربوط به خرید باشد. آیا این سیاست هماکنون در شرکت مس پیگیری میشود؟
این سیاست بهطور جدی از طریق امور انبارها و سفارشها و شرکت خدمات بازرگانی در حال پیگیری است و در این راستا، اقلام پرمصرف اساسی منطقۀ کرمان براساس آنالیز پارتو (80-20) شناسایی و گزارشهای توجیهی فنی و اقتصادی مرتبط برای 65 قلم از این اقلام جهت تصمیمگیری فرستاده شده است که با تصمیمگیری دربارۀ این اقلام، دغدغههای اصلی خط تولید نسبت به تأمین آنها کاهش مییابد.
آیا تلاشهایی برای حذف واسطهها و دسترسی مستقیم به نیازها و محصولات که باعث خواهد شد هزینههای شرکت پایین بیاید، شده است؟
در این زمینه، با تعامل مستمر دفاتر فنی، سفارشها و بازرگانی و برگزاری جلسات ماهیانه و بررسی درخواستها، اقدامات چشمگیری صورت گرفته است. همچنین، در زمینۀ اصلاح فرایند تأمین نیز اقداماتی برای اصلاح فرایند موجود و بهینه کردن آن در دست اقدام است که با اجرای آن، موازیکاریها حذف و فرایند تأمین چابک میشود.
شرکت مس تاکنون استراتژی منسجمی برای ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود تدوین کرده است؟ و فکر میکنید آیا این استراتژی میتواند عامل مؤثری برای کاهش قیمت تمامشده باشد؟
شرکت ملی صنایع مس ایران بهعنوان یکی از اولین سازمانهای پیشتاز است که با همکاری سازندگان سایر نقاط کشور در ساخت قطعات مصرفی و تجهیزات کارخانههای خود در راستای استقلال و خودکفایی کشور گام برداشته است و در این راستا هم، طی سالهای گذشته با تهیۀ نقشههای ساخت بسیاری از اقلام کارخانههای تغلیظ، ذوب و تجهیزاتی از قبیل دستگاههای انتقال نیرو، سنگشکنها، سرندها، قطعات کورههای کنورتر و ریورب ذوب و قطعات باکت شاول، اقدامات قابل توجهی در زمینۀ ساخت قطعات انجام داده است. از اینرو، با تداوم این همکاریها در ادوار گذشته، توانسته است در ساخت قطعات، هم از نظر تعداد و ارزش ریالی و هم از نظر فنی و تکنولوژی به پیشرفتهای فراوانی دست یابد، بهطوریکه با شروع از قطعات فلزی و با تکنولوژی پایین در سالهای اولیه، اکنون وارد ساخت بسیاری از قطعات با متریال و تکنولوژی پیشرفته ازجمله قطعات برقی و الکترونیکی و حتی مواد شیمیایی فرآیندی شده است.
استراتژی مشخصی هم تدوینشده است؟
بله، استراتژی بومیسازی در سالهای گذشته وجود داشته است ولی در خرداد سال 95 با محوریت امور انبار و سفارشهای منطقۀ کرمان «کمیتۀ بومیسازی قطعات و تجهیزات» تشکیل شد. این کمیته پس از برگزاری جلسات متعدد تخصصی با خطوط تولید و بازرگانی، قطعات استراتژیک قابل ساخت برخی امور مهم تولیدی را شناسایی کرده و آنها را با هدف توانمندسازی سازندگان درون استان و افزایش کیفیت ساخت و مصالح خط تولید، به بازرگانی (واحد ساخت) ارجاع داده است و این استراتژی بهصورت مستمر ادامه دارد.
چه برنامههایی برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها در حوزۀ تحت مدیریتتان برای سال 96 دارید؟
کنترل مصارف اقلام و کاهش هزینههای تأمین کالا از طریق بهینهسازی پارامترهای کنترل موجودی، کنترل اعلام نیازمندیها و کاهش زمانهای خرید به میزان 10درصد نسبت به سال 1395، تعیین تکلیف درخواستهای باز سال 94 و ماقبل و تعیین تکلیف 2000 قلم از اقلام راکد از مهمترین برنامههای ما برای سال جاری است که با حمایتهای مدیران ارشد شرکت تلاش خواهیم کرد به این برنامهها عمل کنیم.
منبع:مس پرس