به گزارش ماین نیوز، بیتردید توجه به این حوزه و سرمایهگذاری در حوزه پژوهش و فناوری میتواند دستاوردهای خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور داشته باشد و بیش از گذشته معدن را با دانشگاه همراه کند.
در این زمینه رییس هیات عامل ایمیدرو در چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری و راهبردی آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش بیش از ۶ برابری بودجه آموزش، پژوهش و فناوری در این سازمان نسبت به ابتدای دولت یازدهم خبر داد.
استفاده از ظرفیتهای دانشگاه صنایع و معادن
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری و راهبردی آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: توجه ویژه به توسعه آموزش، پژوهش و فناوری از اولویتهای ایمیدرو در دولت فعلی به شمار میرود از این رو، برای رشد فعالیتهای این حوزه، میزان اعتبارات مصوب از حدود ۷۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲به بیش ۴۴۰ میلیارد ریال در دولت یازدهم رسیده است. وی افزود: از اقدامات انجام شده در این مدت، برگزاری دورههای آموزشی در حوزه ایمنی، بهداشت و محیطزیست در سطوح کارگری، تکنسینها و کارشناسان، حمایت از پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتههای مربوط با هدف استفاده از نتایج کاربردی آنها، انعقاد تفاهمنامههای همکاری با دانشگاهها، توسعه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو و بخش معدن و صنایع معدنی و... بوده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: از اقدامات بسیار ارزنده دیگر، تکمیل تجهیزات مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و هدایت آن به سمت پژوهشهای کاربردی و استفاده بهتر بخش خصوصی از این مرکز بود. همچنین ساخت واحدهای نمونه سیار فرآوری برای فرآوری مواد معدنی به روشهای ویژه، استفاده در معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی داخلی و حتی استفاده در معادن افغانستان -که در مرحله مذاکره است- از دیگر فعالیتهای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران است. کرباسیان با اشاره به اینکه پس از برجام، تعاملات خوبی با مراکز پژوهشی و دانشگاهی معتبر دنیا مانند ریوتینتو، هَچ و... انجام شده است گفت: با توجه به عقب ماندگی تاریخی در فناوریهای معدنی، مشاوران معتبر کشور در حوزه معدن را مکلف کردهایم با شرکتهای خارجی معتبر در طرحهای جدید حضور یابند. در حال حاضر، برخی مشاوران معتبر بینالمللی، مشاوران ما در طرحها هستند؛ زیرا یکی از راههای انتقال فناوری، حضور مشاوران معتبر خارجی در کنار شرکتهای توانمند داخلی است.
وی ادامه داد: در سفر اخیر به ژاپن با شرکت کوبه استیل راجع به بهینهسازی مصرف و بازچرخانی آب در کارخانههای فولاد کشور مذاکره کردیم و قرار شد مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه تا ۳۰ درصد (۳ میلیون متر مکعب) کاهش یابد. بنابراین معتقدیم یادگیری و انتقال فناوری در کنار بومیسازی آن باید در صدر برنامههای ایمیدرو و بنگاههای معدنی و صنایع معدنی باشد. رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: ایمیدرو اکنون در حال استفاده از ظرفیتهای دانشگاه صنایع و معادن برای ارتقای سطح علمی همکاران ایمیدرو در زمینه مدیریت در سطح تحصیلات تکمیلی است. وی افزود: در بخش استفاده از فرصتهای خارجی در طراحی و اجرای دورههای آموزشی ویژه، از مدرسان مطرح جهانی در حوزه معدن از جمله کشورهای کانادا، امریکا، استرالیا، اتریش، آلمان، چین، هند و شیلی برای آموزش فعالان بخش خصوصی و کارشناسان ایمیدرو کمک گرفتهایم.
برنامه محور عمل کنیم
برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با بیان اینکه آموزشها، زمانی کارسازند که برنامهمحور، هدفمند و اثربخش باشند، گفت: حوزه آموزش، پژوهش و فناوری جزو اسناد بالادستی است که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است. خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت به این حوزه توجه ویژه داشته و دیدگاههای نوینی در این زمینه دارد. همچنین آموزش از اولویتهای اصلی رییس هیات عامل ایمیدرو است. وی ادامه داد: اگر معاونت آموزش، پژوهش و فناوری درست عمل کند، اثر آن به دستگاهها میرسد. به طور نمونه اگر در زمینه بهرهوری، افزایش کارآیی و کاهش هزینهها در بخش آموزش درست عمل شود، نتایج مثبت آن به سازمانهای توسعهای (ایمیدرو و ایدرو)، شرکتهای خصوصی و در نهایت کشور میرسد. قبادیان تاکید کرد: چنانچه نتوانیم برنامهمحور عمل کنیم، همه زحمات ما هدر میرود. بنابراین برای ورود به بحثهای کلان کشور، باید نیازسنجی کنیم. در این میان، آموزش به عنوان زیرساخت است و اگر آموزش نباشد حرف زدن درباره پژوهش راه به جایی نمیبرد. موضوع آموزش نیز همگانی و عمومی است. وی ادامه داد: در فعالیتها باید برنامهمحور باشیم و نباید سلیقهای عمل کنیم؛ وقتی کار انجام شد، آن را مورد سنجش و پایش قرار دهیم و اشکالات آن را برطرف کنیم.
نیاز به ۱۰۰ میلیون نفر ساعت آموزش
مرتضی خانمحمدی، دبیر شورای سیاستگذاری آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با بیان اینکه امسال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت آموزش داشتیم که معادل چند سال گذشته بوده است، گفت: در مذاکره با وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کردم در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور ۱۰۰ میلیون نفر ساعت آموزش نیاز است زیرا ۳ میلیون نفر در صنعت، ۶ میلیون نفر در اصناف و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در بخش معدن هستند. وی ادامه داد: برای سال آینده، حداقل ۱۵ میلیون نفرساعت نیاز خواهد بود. برای اجرای این برنامه، باید از منابع مالی لازم برخوردار باشیم و سیاستگذاری کنیم تا آموزش از حالت کهنگی و مهارتی صرف خارج شود. بنابراین از میزان نفر ساعت یاد شده برای سال آینده، حداقل ۲ میلیون نفر ساعت باید در حوزه فناوری، نوآوری، دی ان دی، طراحی صنعتی و نیز آموزشهایی باشد که بر پایه مطالعات تطبیقی و دانش روز است. ۱۳ میلیون نفر ساعت دیگر در حوزههای تجارت، معدن و صنعت تفکیک شده و به دانشگاهها ارائه شده و نظر آنها امیدوارکننده بوده است.
نزدیک شدن دانشگاهها به پروژهها
امیر خرمیشاد، معاون برنامهریزی و توانمندسازی در این جلسه با بیان اینکه آموزش در این سازمان کاربردی است، گفت: پیش از اجرای برنامه آموزشی، نیازسنجی و بر اساس آن برنامهریزی آموزشی میشود. همچنین پژوهشهای پیش رو باید حتما کاربردی باشد و هر پروژه همراه با مشارکت بخش خصوصی باشد به طوری که ۷۰ درصد هزینه آن را ایمیدرو و ۳۰ درصد را بخش خصوصی بدهد. وی ادامه داد: در دوره فعلی، روی موضوع دانشبنیان کردن معادن و صنایع معدنی زیاد کار شده و ارتباط با دانشگاهها افزایش یافته؛ درنتیجه جایگاه ارتباط میان صنعت و دانشگاه ارتقا یافته است. در واقع دانشگاهها و شرکتهای بزرگ صنایع معدنی را به پروژهها نزدیک کردهایم.
آموزش برای سطوح مختلف معدن و صنایع معدنی
شمسالدین سیاسیراد، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو به آموزش، پژوهش و فناوری در دولت تدبیر و امید توجه ویژهای کرده است، گفت: توسعه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری آموزش، پژوهش و فناوری از اقدامات ایمیدرو در مدت اخیر است که فعالیتهای مختلفی مانند طراحی و راهاندازی پورتال مرجع آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، ساماندهی و نوسازی مرکز اسناد علمی و مدارک فنی ایمیدرو و تدوین نظامنامهها و شیوهنامههای آموزشی، پژوهشی و توسعه را شامل میشود. وی ادامه داد: همچنین، توسعه مرکز تحقیقات فرآوری به عنوان یکی از زیرمجموعههای مهم این سازمان و فعالسازی و بروزرسانی آن از دیگر اقدامات بود در حالی که در دولت دهم، ضمن کم توجهی به این مرکز بینظیر در منطقه به دنبال جدا کردن آن از ایمیدرو و بخش معدن و صنایع معدنی بودهاند. سیاسیراد با اشاره به برنامه آموزش و توسعه یادگیری در ایمیدرو و بخش معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: در ۳ سال گذشته در زمینه دورههای آموزشی با دعوت از مدرسان خارجی، ۲۶ دوره با حضور ۱۵۰۴ نفر به میزان ۱۷۹۸۵ نفر ساعت برگزار شده است. برای سال ۹۶ نیز برگزاری حداقل ۱۷ دوره با دعوت از مدرسان مطرح خارجی پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: در ۳ سال گذشته برای دورههای آموزشی ارتقای ایمنی در واحدهای تابع و وابسته، در سطح کارشناسان و مدیران ایمنی، بهداشت و محیطزیست ۴۲ دوره (۱۲۵۴۰ نفرساعت)، آموزش ایمنی کارکنان معادن ۵۲ دوره (۱۹۱۳۶ نفر ساعت)، آموزش بینالمللی یک دوره (۴۲۷۳ نفر ساعت) و آموزش ایمنی ویژه رانندگان ۴۳ دوره (۱۲۷۳۶ نفر ساعت) برگزار شده است. در زمینه آموزشهای کارگری و کارشناسی بخش خصوصی تاکنون ۴۸۳ دوره برای ۱۳۹۵۰نفر به میزان ۳۴۸۸۰۰ نفر ساعت برگزار شده است. مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطرنشان کرد: تاکنون پروژههای پژوهشی شامل «طراحی و احداث واحد تولید شمش آنتیموان در مقیاس نیمهصنعتی»، «پروژه تدوین استاندارد بینالمللی طبقهبندی حوادث معدنی»، «توسعه فناوری واحدهای سیار فرآوری در معادن کوچک به روش جدایش ثقلی»، «استحصال فلزات گرانبها، نادر و استراتژیک از ضایعات الکترونیکی»، «طرح پیش امکان سنجی فرآوری و استحصال عناصر نادر خاکی و دستیابی به دانش فنی تولید»، «طرح شناسایی عناصر و مواد معدنی مورد نیاز در فناوریهای آینده و بررسی روشهای استحصال آنها در کشور» و «کاربرد مدل بهینهسازی برای ارزیابی توسعه صنعت فولاد با توجه به محدودیت آب و انرژی در کشور» پایان یافته است.