گروه معادن
 
مدیرعامل شرکت ساخت خبر داد
تسهیل حمل موادمعدنی به مناطق صنعتی با ساخت سه محور ریلی فارس
گروه معادن - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل درباره اهمیت ساخت سه محور ریلی گل گهر- شیراز، یزد- اقلید و شیراز- بوشهر گفت: این اقدام افزون بر توسعه شبکه ریلی، ظرفیت حمل ذخایر معدنی مانند سنگ‌آهن را به مناطق صنعتی اصفهان و بندرهای بوشهر و عسلویه تسهیل می کند.
 
به گزارش ماین نیوز، خیرالله خادمی درباره ساخت این سه محور ریلی در استان فارس اعلام کرد: تاکنون نزدیک به 200 کیلومتر از 350 کیلومتر محور گل گهر- شیراز اجرا شده که هدف از آن اتصال معادن گل گهر و ظرفیت‌های باری معادن سنگ‌آهن آن منطقه به شبکه ریلی و حمل‌ آن به نقاط مختلف صنعتی مانند اصفهان و اهواز است. اکنون 190 کیلومتر از این محور در مرحله اجرا و بقیه در دست مطالعه قرار دارد.

محور ریلی گل گهر- شیراز یک مسیر شرقی - غربی برای اتصال معادن استان‌های کرمان، فارس و خوزستان به یکدیگر است و توسعه این محور تا استان فارس در برنامه شرکت ساخت و توسعه قرار دارد.

معاون وزیر راه وشهرسازی درباره محور یزد- اقلید گفت: این محور با عبور از شمال استان فارس به استان کهگیلویه و بویراحمد متصل می شود.
همچنین از هر دو سمت محور شیراز- بوشهر عملیات اجرایی انجام‌ شده اما با محدودیت اعتباری روبرو شده است که امیدواریم با تزریق اعتبار کافی سرعت اجرای طرح افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل افزود: این محور مسیر ریلی شمال- جنوب با عبور از اصفهان و شیراز در نهایت به بندرهای بوشهر و عسلویه متصل می شود.
وی درباره آزادراه اصفهان- شیراز گفت: با احتساب آغاز عملیات اجرایی قطعه هفت این آزادراه، همه طول 225 کیلومتری آزادراه اصفهان- شیراز در مرحله عملیات ساخت قرار دارد و امیدواریم در 2سال آینده عملیات اجرایی 225 کیلومتر آن به پایان برسد.

به گفته وی، ساخت این آزادراه باعث اشتغالزایی برای 2400 نفر به ‌طور مستقیم شده و برای نخستین بار در یک طرح آزادراهی کشور روسازی بتنی در 54 کیلومتر در حال انجام است.

خادمی گفت: هزینه ساخت آزادراه اصفهان- شیراز تاکنون بیش از هفت هزار و 750 میلیارد ریال است که بخش خصوصی نیمی از سرمایه گذاری را بر عهده دارد.
وی تکمیل این آزادراه را موجب کاهش 134 کیلومتری مسیر شیراز تا اصفهان دانست که زمان سفر خودروهای سواری به 100 دقیقه، اتوبوس به 115 دقیقه و مینی‌بوس به 140 دقیقه کاهش می‌یابد.

همچنین با توجه به روسازی بتنی این آزادراه برای نخستین بار در کشور، آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، اکنون طول راه های کشور بیش از 200 هزار کیلومتر و ارزش آن بیش از 2 بیلیارد ریال (200 هزار میلیارد تومان) برآورد می شود.
همچنین از 34 هزار کیلومتر راه شریانی کشور، 2401 کیلومتر آزادراه و 15 هزار و 462 کیلومتر بزرگراه است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 36499
 
مرجع : خبرگزاری ايرنا