معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران:
اعمال تعرفهها، اقدام منصفانهای نیست
گروه معادن
>مس
- معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: اعمال تعرفهها و حذف معافیتهای مالیاتی در فروش خارجی صنعت مس، اقدام منصفانهای نیست.
به گزارش ماین نیوز، به نقل از مس پرس، محسن بازارنوی با بیان این مطلب درباره دلیل این امر گفت: اعمال تعرفه برای محصولی که دارای حجم مازاد است، از قدرت رقابتی شرکت ملی مس در بازار جهانی میکاهد و باعث میشود که این صنعت بالادستی، روندی نزولی را در رشد اقتصادی خود تجربه کند و روزبهروز ضعیفتر شود.
بازارنوی در ادامه به مشکلات متعدد دیگری که گریبانگیر شرکت مس است اشاره کرد و گفت: هزینههای کلان تحمیلشده بر شرکت ملی مس همانند پروژه مستقر در زاهدان، تحمیل 20هزار نفر نیروی انسانی، برابرخواهی امکانات در معادن مناطق مختلف شرکت در سطح کشور و مواردی از این دست، منجر به کاهش حاشیه سود شده و به اقتصاد این مجموعه آسیب رسانده است.
شرکت ملی مس همچون گذشته بازار مس کشور را تأمین خواهد کرد و مشکلات پیش آمده، عمدتاً ناشی از نبود نظارت کافی بر بازار مصرف مس بوده است
وی تصریح کرد: بنابراین، تدوینکنندگان بسته پیشنهادی برای صنایع مادر همچون صنعت مس، باید این نوع هزینههای تحمیلی را در زمان تصمیمگیری در نظر داشته باشند.
معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت عرضه کاتد و مفتول در بورس و دلایل نوسان مقطعی در عرضه از سوی شرکت بیان کرد: عرضهنکردن کاتد شرکت به مدت دوهفته در بورس، ناشی از مشکلاتی همچون بدهکار بودن 6000 تن کاتد و 1350 تن مفتول از سوی شرکت به انبار بورس بود که دلیل اصلی آن نیز، به تعویض کوره ذوب مس از ریورب به فلش بازمیگردد.
وی خاطرنشان کرد: برای حفظ اعتبار شرکت و جلوگیری از افزایش بدهی و کاهش اعتبار شرکت، عرضه کاتد و مفتول طی دوهفته صورت نگرفته است که این موضوع نیز با توجه به مجموع تناژ عرضه کاتد و مفتول در کل سال، نباید مشکلی در بازار داخل ایجاد میکرد و به نظر میرسد بخشی از عرضه مس، صرف تامین تقاضای غیرمصرفی شده است.
محسن بازارنوی در نقد نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و سخنان منتشرشده درباره ضعف شرکت ملی مس در عرضه کالا، گفت: به مدت 41 هفته کالا به بورس عرضه شده؛ اما از بین 41 هفته عرضهشده، تنها 14 هفته معاملات بورس وارد فضای رقابتی شد و این امر نشان میدهد که 65درصد بازار در رقابت حضور نداشتهاند.
وی با یاد کردن از تلاش شرکت ملی مس در تأمین بازار، اضافه کرد: شرکت در راستای تامین نیاز بازار در ششماهه دوم سال صادراتی نداشته و تعهدات خارجی خود را به تعویق انداخته است؛ ضمن اینکه برای تامین بازار، اقدام به خریداری کاتد از خارج کشور نیز کرده است.
معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس ایران درباره نحوه تعیین میزان حجم کالای عرضهشده به بورس نیز گفت: حجم عرضهشده با توجه به متوسط پنج سال گذشته کاتد و مفتول ارایهشده به شرکتها و همراه با یک افزایش 25درصدی به بازار تعیین شده است و اصولاً اگر در بازار، تقاضای غیرمصرفی و بعضاً دلالی وجود نداشته باشد، نباید مشکلی از بابت تأمین تقاضای بازار داشته باشیم.
محسن بازارنوی درباره شیوه عرضه و تقاضا در سال آینده گفت: شرکت ملی مس ایران، برنامه عرضه کالا و تولید خود را پیش از سال 1396 به بورس و کدال ارایه خواهد کرد و در 44 هفته کاری در سال 1396 در بورس عرضه کالا خواهد داشت که میزان آن، حتی مازاد بر تقاضای واقعی بازار است که مورد اذعان مجموعههایی نظیر انجمن سیم و کابل است؛ در طی این برنامه اگر در یکهفته کالا کمتر از میزان عرضهشده خریداری شود، حجم باقیمانده به حجم عرضهشده در هفته آینده اضافه خواهد شد.
معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس ایران در پایان اظهار داشت: شرکت ملی مس همچون گذشته بازار مس کشور را تأمین خواهد کرد و مشکلات پیشآمده، عمدتاً ناشی از نبود نظارت کافی بر بازار مصرف مس بوده است.
منبع: مس پرس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 36405