گروه صنایع معدنی سیمان
 
مرتضی لطفی، مدیرعامل بزرگ‌ترین هولدینگ سیمان کشور
نگاهی به ۳ توصیه وزیر راه برای صنعت سیمان
گروه صنایع معدنی >سیمان - روز شنبه همایشی با حضور فعالان صنعت سیمان و مسئولان دولتی با تلاش مرکز تحقیقات بتون ایران برگزار شد.
 
به گزارش ماین نیوز، یکی از سخنرانان در این همایش عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بود که سخنرانی مبسوطی در ارتباط با وضعیت صنعت سیمان داشت. پیش از پرداختن به صحبت‌های وزیر یادآوری این نکته لازم است که فعالان صنعت سیمان از وزیر راه که از اعضای کارگروه ستاد اقتصادی سیمان هم هست به دلیل حمایت جدی و عملی از این صنعت تشکر می‌کنند. وزیر راه در این همایش به نکاتی اشاره کرد که در ادامه بررسی می شود.

1.وزیر راه معتقد است که هرگونه افزایش ظرفیت بدون برنامه‌ریزی در بازاریابی به‌ویژه در بازارهای بین‌المللی اقدام درستی در صنعت سیمان نیست. وزارت صنعت اعلام کرده است که ما تا سال 1404 می‌توانیم به 120 میلیون تن تولید در سیمان برسیم اما از نظر وزیر راه تا زمانی که بازارهای صادراتی این محصول را آماده نکرده باشیم نباید ظرفیت تولید را افزایش دهیم. وزیر راه توصیه کرد که با هرگونه توسعه صنعت سیمان بدون توجه به مسئله بازرگانی و بازاریابی مخالف است و توجه به مبانی تقاضا در ارتباط با هر کالا اهمیت دارد. صنعت سیمان از صنایع زیربنایی و خمیرمایه توسعه عمرانی کشور است و البته وزیر راه به‌عنوان یکی از موارد مهم در توسعه صنعت سیمان و افزایش تقاضای آن به برنامه‌ریزی برای کاهش سهم سازه‌های فلزی اشاره کرده است.

2.قرار است به‌منظور تأمین بازار داخلی و پاسخ به تقاضای 2 میلیون تنی سیمان در داخل از سیستم تأمین اعتبار داخلی استفاده کنیم. از سوی دیگر برای افزایش تقاضای سیمان در داخل در تهیه تراورس ها از سیمان استفاده می‌کنیم و برای اولین بار در کشور قرار است از رویه بتن در جاده‌ها و فرودگاه‌های کشور استفاده شود. البته برای اولین بار به طول هشت کیلومتر در فرودگاه مهرآباد از رویه بتنی استفاده‌شده است. جاده بیرجند به قائم در فاز اول با طول 200 کیلومتر با رویه بتنی ساخته‌شده است و وزیر راه اعلام کرده که قرار است بیشتر جاده‌ها و اتوبان‌ها و بزرگراه‌های کشور با استفاده از رویه بتنی ساخته شود. این رویه‌ها 12 مزیت نسبت به آسفالت دارد. قیمت مناسب، عمر مفید بیشتر، آثار ضایعاتی کمتر روی لاستیک و ایمنی بالاتر حتی در انعکاس نور به‌عنوان یک مسئله تعیین‌کننده در دید رانندگان در شب از مهم‌ترین مزایای استفاده از رویه بتنی است.

3.مسئله تنوع تولید دیگر مسئله مورد نظر وزیر راه بود. ما در ایران هشت نوع سیمان تولید می‌کنیم درحالی‌که در بعضی کشورها بیش از 80 نوع سیمان تولید می‌شود. برای ایجاد ارزش‌افزوده و کاهش قیمت تمام‌شده می‌توان بر تولید انواع سیمان در کشور سرمایه‌گذاری کرد. توصیه‌های وزیر راه و شهرسازی عباس آخوندی به‌عنوان یکی از فعالان در کارگروه ستاد اقتصادی سیمان موردتوجه فعالان این صنعت قرار گرفت و قرار شد در انجمن سیمان هم با توجه به توصیه‌های وزیر راه اقداماتی صورت بگیرد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 35753
 
مرجع : سایت خبری اتاق تهران