گروه صنایع معدنی فولاد
 
دشتیانه خبر داد:
واردات ۸۰ هزار تن ریل به کشور در هفت ماهه امسال
تاخیر راه‌آهن در اجرایی کردن قرارداد خرید ریل از ذوب آهن
گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان با انتقاد از عملکرد شرکت راه آهن گفت: شرکت راه آهن در سال جاری تاکنون 80 هزار تن ریل وارد کرده است اما به عملیاتی شدن قرارداد 40 هزار تنی با ذوب آهن کمکی نمی‌کند.
 
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، احسان دشتیانه در گفت‌وگویی رادیویی درباره موضوع تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان به بیان مطالبی پرداخت که اهم آنها به شرح زیر است:

- سرانه مصرف فولاد ایران الان 230 کیلوگرم است که با کشورهای در حال توسعه فاصله زیادی دارد. این رقم تا 400 کیلوگرم هم قابل توسعه است. تا 1404 سرانه مصرف فولاد کشور به بیش از 350 کیلوگرم خواهد رسید.

- در حال حاضر حدود 12 هزار کیلومتر خط ریلی داریم که تا 9 سال آینده باید به حدود 25 هزار کیلومتر برسد. ضمن اینکه 300 کیلومتر هم در سال باید بازسازی خطوط ریلی باید انجام شود.

- برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل ریلی تا 1404 باید بیش از 4 برابر میزان فعلی سرمایه‌گذاری سالانه صورت بگیرد. حدود 30 درصد محصولات ذوب آهن اصفهان صادر می‌شود.

- آمریکا روی واردات برخی از محصولات فولادی از چین تا 500 درصد تعرفه ضددامپینگ گذاشته اما بالاترین تعرفه ضددامپینگ در ایران 25 درصد است.

- طی سه سال آینده کشور به حدود 700 هزار تن ریل نیاز دارد.

- در حال حاضر در زمینه فروش ریل با مشکل مواجهیم.

- اداره کیفیت ذوب آهن اصفهان اجازه خروج هیچ محصول بی‌کیفیتی را از کارخانه نمی‌دهد حتی با دستور مدیرعامل.

- از راه آهن انتظار بیشتری داریم. در هفت ماهه امسال 80 هزار تن ریل وارد کشور شد. این رقم بیشتر از واردات سال‌های 93 و 94 بوده است. بعد از عقد قرارداد بین ذوب آهن و راه آهن هنوز راه آهن نماینده خود را برای بازرسی معرفی نکرده است.

- ظرفیت تولید ریل ذوب آهن اصفهان سالانه 400 هزار تن است اما براساس نیاز می‌توانیم 200 هزار تن تولید داشته باشیم و مابقی ظرفیت تولید به محصولات دیگر اختصاص یابد.

- مدیرعامل شرکت کاردمیر ترکیه اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که این شرکت 140 هزار تن ریل به ایران فروخته که عدد بسیار بزرگی است. ما انتظار داشتیم مسئولان راه آهن این مصاحبه را تکذیب کنند. این میزان واردات یعنی اینکه ما باید تعطیل کنیم. این رفتار با ذوب آهن اصفهان درست نیست.

- با همین بروکراسی موجود در کشور در سال جاری تاکنون بیش از 80 هزار تن ریل وارد کشور شده است، در چنین شرایطی قرارداد 40 هزار تنی را با ذوب آهن عملیاتی نمی‌کنند!

- راه آهن اصرار دارد این قرارداد ارزی باشد و خودشان هنوز مجوز پرداخت ارز به یک شرکت داخلی را نتوانسته‌اند بگیرند. می‌توانستند به جای این کار ضمانت نامه شرکتی را قبول کنند.

- با روند کنونی قرارداد 40 هزار تنی ذوب آهن با راه آهن تا آخر سال عملیاتی نخواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب: 35534