گروه معادن سنگ آهن
 
«اس۱۱دی»، فرآوری خشک و حذف سدهای باطله
«واله» خالق رویدادهای خاص
گروه معادن >سنگ آهن - شرکت واله، غول برزیلی معدن، بزرگترین معدن سنگ‌آهن را در تاریخ معدنکاری جهان بازگشایی کرد. این اتفاق روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۱۶ میلادی (۲۸ آذر ۱۳۹۵ خورشیدی) افتاد و بزرگترین شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن جهان،پروژه اس۱۱دی را بزرگترین پروژه معدنی سنگ‌آهن در تاریخ فعالیت خود و حتی در تاریخ معادن جهان معرفی می‌کند.
 
به گزارش ماین نیوز، اگرچه این فقط یک ادعاست، اما توجه به جزییات مجتمع ۱۴/۳ میلیارد دلاری نشان می‌دهد واله چندان هم اغراق نمی‌کند. اس۱۱دی در شهر کاناس‌دوس‌کاراجاس در جنوب شرقی ایالت پارا در برزیل قرار گرفته و این پروژه شامل یک سایت استخراج و فرآوری مواد معدنی به اضافه یک خط راه‌آهن و تجهیزات مرتبط با حمل‌ونقل مواد معدنی می‌شود.

آغاز کار از کِی بود؟
۱۵ سالی است که واله روی این پروژه کار می‌کند، اس۱۱دی در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ خورشیدی) کلید خورد و مطالعات اولیه فنی و امکان‌سنجی آن انجام شد. مجوزهای اولیه در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) و مجوزهای نصب و راه‌اندازی، یک سال پس از آن اعطا شد، واله در نهایت در ۹ دسامبر سال جاری (۱۹ آذر) توانست مجوز عملیات معدنی را به‌دست آورد و در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ۱۳۹۵) تصمیم دارد عملیات تجاری را در آن آغاز کند و تا ۳۰ سال آینده امکان استخراج مواد معدنی از این معدن وجود دارد.

اس۱۱دی بزرگترین سرمایه‌گذاری خصوصی است که یک شرکت غیردولتی توانسته در طول یک دهه انجام دهد و این غول معدنی می‌گوید شروع به کار آن به رونق اقتصادی در ایالت‌های پارا و مارانهائوی برزیل می‌انجامد و علاوه بر این دو ایالت، میناس‌گرایس در شرق برزیل را هم بهره‌مند خواهد کرد، چون قرار است با کانی استخراج شده از کانی اس۱۱دی ترکیب شود.

واله آفریننده رویدادهای خاص معدنی
موریلو فریرا مدیرعامل واله، در نشریه‌ای که با هدف معرفی جزییات این پروژه منتشر شده بود، گفت: برای من تکمیل اس۱۱دی اتفاقی فراتر از ایجاد یک نقطه عطف در صنعت معدن است و گذشته از تشکیلات اقتصادی که آخرین فناوری‌ها را با هزینه کم و بازدهی بالا در صنعت معدن به کار می‌گیرد، اس۱۱دی توانمندی واله را در آفرینش رویدادهای خاص نشان می‌دهد، این پروژه شاهکاری است از مهندسی معدن و تجهیزات حمل‌ونقل مواد معدنی. واله در احداث این پروژه ۱۴/۳ میلیارد دلار امریکا سرمایه‌گذاری کرد که ۶/۴ میلیارد، صرف معدن و سایت معدنی و ۷/۹ میلیارد دلار صرف ساخت راه‌آهن ۱۰۱ کیلومتری برای جابه‌جایی مواد معدنی شد. اس۱۱دی تنها بخشی از مجموعه عظیمی است که واله در پیش گرفته و این غول معدنی در نظر دارد ظرفیت تولید این معدن را تا ۹۰میلیون دلار دیگر بالا ببرد و آن را به جایی برساند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) سالانه ۴۰۰ تا ۴۵۰میلیون تن در هر سال خروجی داشته باشد.

چرا اس۱۱دی نام گرفت؟
نام این پروژه برگرفته از محل استقرار آن در بلوک دی در کانسار اس۱۱ است که ۴ بلوک دارد؛ اِی، بی، سی و دی. براساس برآورد واله ظرفیت مواد معدنی در اس۱۱دی ۱۰ میلیارد تن است و بلوک‌های سی و دی در مجموع ۴/۲۴ میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن دارند. نخستین پژوهش‌های زمین‌شناسی در منطقه در دهه ۱۹۷۰ میلادی انجام شد. واله در نوامبر (آبان) گذشته گفت توانسته هزینه‌های نقدی تولید سنگ‌آهن را به ۱۲/۷۰ دلار در هر تن برساند، این رقم با اندازه رقم تولید در ریوتینتو و بی‌اچ‌بیلتون یکسان است و حالا واله می‌گوید اس۱۱دی می‌تواند هزینه‌های تولید را به زیر ۱۰ دلار در هر تن کاهش دهد.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این پروژه، تجهیز آن به سیستم‌های خودکار است. این پروژه از یک سیستم بدون نیاز به تجهیزات باربری مرسوم برای حمل‌ونقل مواد معدنی استفاده می‌کند و دارای مجموعه‌ای از سازه‌هاست که دربردارنده خاکبردارهای متحرک و دستگاه‌های له‌کننده‌ای است که به وسیله یک تسمه نقاله به هم پیوند داده شده‌اند. بیل‌ها کانی‌ها را در دستگاه له‌کننده متحرکی می‌ریزند که از مجموعه دستگاه‌های حمل‌کننده ثابت و متحرک تغذیه می‌کنند. همچنین سیستم‌های حمل‌کننده، در یک مسافت طولانی معدن را به کارخانه و محل انباشت زباله وصل می‌کنند. کمربند حمل‌ونقل که در مسیر معدن و کارخانه واقع است ۶۸ کیلومتر است. واله می‌گوید این سیستم باربری راه‌آهنی، هزینه‌های سوخت را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد و از میزان زباله‌های معدنی می‌کاهد. آلودگی زیست‌محیطی و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز در آن کمتر است.

فرآوری خشک و حذف سدهای باطله
در این سایت استخراج و فرآوری سنگ‌آهن، کانی با تجهیزات توسعه یافته از سوی واله به طور خشک فرآوری می‌شود و انتظار می‌رود با بکارگیری تجهیزاتی که به طور ویژه برای فرآوری کانی با رطوبت بالا در کاراجاس ساخته شده و با استفاده از رطوبت طبیعی خود سنگ‌آهن، مصرف آب تا ۹۳ درصد کاهش یابد و نیاز به سدهای باطله نیز حذف شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 35486
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت