گلشن در گفتوگو با ماین نیوز:
تحقق ۲۰ میلیون تن صادرات فولاد بدون برنامه دقیق غیرممکن است
سهم بالای فولاد هرمزگان در صادرات فولاد ایران
گروه صنایع معدنی
>فولاد
- معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان گفت: شناسایی بازارهای اطراف موضوعی مهم در تحقق هدف صادرات 20 میلیون تنی فولاد در افق 1404 خواهد بود که با حضور در نمایشگاهها و یا همایشهای مرتبط امکانپذیر میشود.
علی گلشن در گفتوگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به برگزاری اخیر نمایشگاه آنکیروس، آنوفر و ترک کست 2016 ترکیه گفت: روز اول نمایشگاه به 2 جهت روز پرکاری برای ما بود. اول آنکه شرکتهای زیادی به غرفه ما آمدند و دوم آنکه بازدیدی اجمالی از نمایشگاه داشتیم.
وی افزود: فولاد هرمزگان به جهت تولید محصولات و جایگاه در زمینه تولید اسلب در ایران در اختیار دارد و در مقام چهارمین تولیدکننده بزرگ ایران پس از فولاد مبارکه، خوزستان و ذوب آهن قرار گرفته است. البته قرار است با توجه به جایگاه جغرافیای شرکت از نظر دسترسی به آبهای آزاد و طرحهای توسعهای که در آینده نزدیک شروع خواهد شد، در 10 سال آینده و افقی که در 1404 پیشبینی شده است، بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور شود. شرکتها نیز با علم به این موضوع به غرفه میآمدند. آنها شامل شرکتهایی بودند که پیشتر با فولاد هرمزگان ارتباط تنگاتنگی داشتند و شرکتهایی از اروپای، ترکیه، چین و یا حتی تامینکنندگان داخل کشور، برای تامین مواد اولیه یا قطعات به غرفه آمدند و مذاکرات خوبی با ما داشتند.
وی افزود: همچنین در بحث تریدرها نیز شرکتهای خوبی به غرفه مراجعه کردند که خواهان خرید اسلب از فولاد هرمزگان بودند. اما در زمینه نمایشگاه نیز با شرکتهای خوب و جدید در روز اول صحبت داشتیم زیرا هرچقدر دامنه تامینکنندگان ما وسیعتر باشد یک معادله برد-برد برای فولاد هرمزگان و سایر شرکتها خواهد بود. برد ما دسترسی به شرکتهای بیشتر و برد سایر شرکتها در دسترسی به یک بازار بالقوه بزرگ خواهد بود.
گلشن در پاسخ به این سوال که آیا با برنامه در این نمایشگاه حضور یافتید؟ بیان کرد: همانطور که میدانید یکی از شاخصههای توسعه پایدار در هر کشوری میزان مصرف فولاد آن است. میزان مصرف در ایران در حال حاضر حدود 230 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است. برنامهریزیهای صورت گرفته حاکی از آن است که این رقم در سال 1404 به 350 کیلوگرم برسد، در نتیجه به راحتی به میزان 35 میلیون تن قابلیت دسترسی داریم. هدف در نظر گرفته شده در 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد است. برای دستیابی به این جایگاه باید سهم صادرات را به 20 میلیون تن در سال برسانیم.
به گفته معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان، دستیابی به 20 میلیون تن صادرات در سال بدون برنامه محقق نخواهد شد. فولاد هرمزگان به دلیل قرارگیری در کنار آبهای آزاد میتواند سهم بسزایی در پوشش دادن این هدف کلان کشور دارد تا بتوان به رشد اقتصادی پیشبینی شده دست یافت. با این دیدگاه باید در بحث بازاریابی و دسترسی به سهم بازار برنامهریزی داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از راههایی که میتواند ما را به این خواسته برساند، شناسایی بازارهای اطراف از طریق چنین نشستها و نمایشگاههایی خواهد بود. در نتیجه با این نگاه در آنکیروس 2016 ترکیه شرکت کردیم که منابع تامین را در تمامی حوزه ها افزایش دهیم و در گام بعدی به مشتریان در بحث فروش دسترسی داشته باشیم. بیتردید در زمینه یادشده شرکت در چنین نمایشگاههایی میتواند به دستیابی اهداف در نظر گرفته شده کمک کند.
وی افزود: در حال حاضر دو موضوع حائز اهمیت است، اول آنکه باید توانمندی شرکتهای ایرانی را تقویت کرده و در گام بعدی آنها را به بازارهای جهانی معرفی کنیم. بدون شک این هدف با شرکت در چنین نمایشگاههایی محقق خواهد شد. البته حضور ایرانیها در این دوره بسیار بهتر از دورههای قبل بود.
وی درباره ارائه تکنولوژی جدید در این نمایشگاه اظهار کرد: با چند شرکت که که در زمینههای نختلف همچون نسوزها فعال بودند و تکنولوژی جدید به همراه داشتند مذاکره داشتیم تا با متدهای جدید آشنا شویم. زیرا نگاه ما مدیریت در هزینهها است. در نتیجه باید در این زمینه از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم. دراین زمینه با شرکت وزریوز و شرکت آلبا صحبت داشتیم.
معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به تولید فولادهای خاص نیز گفت: نگاه ما در برخی محصولات باید وسیعتر باشد. وقتی به بازار مراجعه میکنیم مشاهده میشود خیلی از محصولات که خواهان زیادی دارد که در سبد محصولات تولیدی ایران نیست در نتیجه میتوان در این زمینه کار کرد. اگر بازار را به خوبی بشناسیم میتوانیم با هزینه اندک خط تولید را تغییر و آن محصولات خاص را نیز تولید کنیم.
وی افزود: یکی از دلایل که باعث شده رویکردی در زمینه تولید فولادهای خاص نداشته باشیم آن است که شاید شناخت کافی و مطالعه سنجی از نیازهای آینده بازار وجود ندارد. باید در این زمینه مطالعه سنجی انجام گیرد تا نیاز های آینده را بشناسیم واز امروز برای آن برنامه ریزی کنیم در نتیجه توصیه ان است که مطالعه سنجی و شناخت بازار را در دستور کار قرار دهند متاسفانه واحد آرندی حلقه مفقوده شرکتهای فولادی است و عدم حضور آنها در این نمایشگاه یکی از نقاط ضعف است.
گفتوگو از علیرضا جعفری نژاد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب: 35088