گروه صنایع معدنی فولاد
 
شکری زاده در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:
تشریح دلایل رشد شدید صادرات فولاد هرمزگان
گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان اصلی‌ترین دلیل افزایش صادرات فولاد هرمزگان را رصد بازارهای بین‌المللی و عرضه محصول با قیمت رقابتی دانست و گفت: با توجه به تحقیقات انجام گرفته در بازار و همچنین تمرکزی که در بخش فروش فولاد هرمزگان وجود داشت، توانستیم به هدف افزایش صادرات دست پیدا کنیم و این مهم را ادامه خواهیم داد.
مهدی شکری‌ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اولین حضور فولاد هرمزگان در نمایشگاه آنکیروس، آنوفر و ترک کست 2016 در ترکیه در ارزیابی این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه خوبی برگزار شد بطوریکه بیش از انتظاراتی بود که پیش‌بینی می‌شد. این نمایشگاه فرصت خوبی بود که شرکت‌های ایرانی به ویژه شرکت فولاد هرمزگان توانستند از این فرصت استفاده کنند.

وی درباره مراجعه‌کنندگان به غرفه فولاد هرمزگان افزود: میزان بازدید از غرفه بسیار خوب بود. بازدید‌کنندگان برای محصولات شرکت‌های ایرانی از جمله فولاد هرمزگان به غرفه مراجعه می‌کردند.

شکری‌ زاده تصریح کرد: با توجه به نزدیک بودن بازار ترکیه به بازار ایران، ترک‌ها به دنبال استفاده از این فرصت هستند تا بتوانند محصولات موردنیاز خود را از طریق بازار ایران تهیه کنند. نکته جالب در این نمایشگاه آن بود که برخی شرکت‌های اروپایی از جمله ایتالیا نیز متقاضی محصولات ایرانی بودند. ما از گذشته در بازار ترکیه فعالیت داشتیم اما با توجه به اینکه به دنبال توسعه بازارهای صادراتی بودیم از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و محصولات خود را به کشورهای دیگر معرفی کردیم.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به افزایش صادرات فولاد هرمزگان بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری شاهد رشد صادراتی در واحد فولاد هرمزگان بودیم. یعنی در کنار کاهش تقاضا در بازار داخلی توانستیم میزان صادرات به بازارهای بین‌المللی را افزایش دهیم.

شکری‌ زاده افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک فولاد هرمزگان که قرارگیری در کنار آب‌های آزاد است، مساله اصلی ما صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی تلقی می‌شود که خوشبختانه این کار در سال جاری به درستی انجام گرفت بطوریکه امروز یکی از بزرگترین صادرکنندگان فولاد در کشور محسوب می‌شویم.

او در پاسخ به این سوال که آیا حضور در بازارهای نزدیک بهتر است یا بازارهای اروپایی اظهار کرد: به اعتقاد بنده شرکتی در صادرات موفق‌تر خواهد بود که تمامی بازارهای صادراتی را رصد کرده و با توجه به قیمت‌های رقابتی موجود بررسی کند که حضور در کدام بازار مقرون به‌صرفه بوده و سود بیشتری را از آن شرکت کرده و مشتری دائمی برای آن به همراه دارد، در نتیجه باید به این سمت در حرکت بود.

شکری‌ زاده ادامه داد: بی‌تردید کسی در رقابت موفق‌تر است که محصول خود را با قیمت بالاتر در بازار عرضه کند. ما نیز به دنبال بازاری با سود بیشتر و مشتری دائمی هستیم.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: با توجه به چشم‌انداز 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد ما با مازاد محصول در بازار داخلی مواجه خواهیم شد در نتیجه باید نگاهی بلندمدت به بازار داشت و بازار باید مستمر بوده و باید آن‌را در میان رقبا حفظ کنیم. از سوی دیگر با توجه به اجرای طرح‌های توسعه در فولاد هرمزگان باید به دنبال بازارهای جدید بوده و بازارهای فعلی را توسعه دهیم.

شکری‌ زاده درباره میزان صادرات تا پایان سال نیز اظهار کرد: بیشتر فروش ما امسال به صورت صادرات خواهد بود که پیش‌بینی بنده آن است که میزان آن بالاتر از عدد فعلی خواهد‌ بود.

وی درباره کسب موفقیت در صادرات گفت: با توجه به تحقیقات انجام گرفته در بازار و همچنین تمرکزی که در فروش فولاد هرمزگان بود و شناسایی بازرهای هدف توانستیم به این مهم دست پیدا کرده و آن را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم با توجه به افزایش ارزآوری و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صادرات را مانند ابتدای سال ادامه داده و در سال‌های بعدی ادامه دهیم.

به گفته وی، فولاد هرمزگان از گذشته به ترکیه صادرات داشته و به دنبال آن است تا حجم صادرات خود در این بازار را افزایش دهد.

شکری‌ زاده گفت : مشتریان جدیدی در این نمایشگاه خواستار محصول ما بودند و مذاکرات خوبی در این زمینه داشتیم تا بتوانیم حجم صادرات خود را در این بازار افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: توصیه من به تمام شرکت‌های داخلی و فعال در حوزه فولاد این است که با شناسایی بازار و بحث رقابتی بودن نکته مهم این است که فولاد را با چه قیمتی و در سطح استانداردهای جهانی تولید کنند. همچنین باید بازار هدف را شناخته و نیاز آینده را بدانیم تا به سمت محصولاتی برویم که بازار در آینده به آنها نیاز داشته و ارزش افزوده بیشتری به همراه دارد. بی شک حضور در چنین نمایشگاه‌هایی درباره موضوع یادشده موثر خواهد بود.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به موضوع زیرساخت‌ها در صنعت فولاد نیز اظهار کرد: بحث زیرساخت‌ها بسیار مهم است به ویژه آنکه استراتژی تولید 55 میلیون تن فولاد در دستورکار قرار دارد. در نتیجه بحث زیرساخت مهم و باید متولیان این کار به آن توجه داشته‌ باشند به ویژه در زمینه حمل‌ونقل یا تامین مواد اولیه که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های حمل ‌و نقل برای فعالیت در بازار داخل و یا بازار صادرات مهم است. در این رابطه بهتر است مثالی عنوان شود تا با اهمیت این موضوع بیشتر آشنا شوید، ما در بازار داخل وقتی می‌خواهیم محصول را به بازار شمال یا جنوب کشور بفرستیم هزینه حمل یکی از فاکتورهای مهم محسوب می‌شود. اگر بخواهیم محصول را به خوزستان ارسال کنیم برای استفاده از حمل و نقل ریلی باید ابتدا محصول را به قم فرستاده تا از آنجا به خوزستان برود، در صورتی که با وجود زیرساخت‌ها می‌توان محصول را مستقیم ارسال کرد و هزینه‌ها را به نصف کاهش داد.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: از سوی دیگر هزینه حمل مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها بر قیمت تمام شده و رقابتی بودن قیمت‌‌ها به ویژه در بازارهای جهانی تاثیرگذار است. در حال حاضر هزینه حمل در بحث فروش و هزینه تمام شده برای مصرف کننده از اولویت بسیاری برخوردار است. یعنی کسی در بازارهای رقابتی موفق است که در زمینه کاهش هزینه ها موفق عمل کرده‌ باشد.

شکری زاده گفت: در نتیجه اگر به مساله زیرساخت‌ها توجه نشود از دست‌یابی به ظرفیت‌های تعیین شده باز خواهیم ماند.، یعنی نبود زیرساخت می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. در حال حاضر کشورها به سمت سی اف ار در حرکت هستند تا محصول را در مقصد با حجم بالایی و قیمت تمام شده کمتر به مشتری تحویل دهند.

شکری‌ زاده تصریح کرد: قیمت در بازار بسیار مهم است البته در کنار آن شرایط تحویل و همچنین محصول باکیفیت که خوشبختانه فولاد هرمزگان در این زمینه موفق بوده، موضوع بسیار مهمی است. از نکات مهم دیگر این است که شرکت ها باید بحث تحویل به موقع و چابکی و تصمیم‌گیری صریح و سریع را در نظر داشته باشند. زیرا این موضوع با توجه به نوساناتی که در بازار وجود دارد بسیار حائز اهمیت است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۸
کد مطلب: 35087