برای اولین بار در کشور :

بومی سازی بخش ثابت (استاتور) موتورهای با توان بالا در نورد گرم فولادمبارکه‏

27 شهريور 1395 ساعت 11:59

بخش ثابت(استاتور)، يکي از بزرگترين موتورهاي نورد گرم (موتور قفسه R1) با همت کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و همکاري شرکتهاي سازنده داخلي بومي سازي شد.


به گزارش ماین نیوز، اين خبر را احمد ذوالفقار بيک رئيس خريد قطعات يدکي ساخت داخل فولاد مبارکه داد و در اين خصوص تصريح کرد:

در راستاي اهداف مديريت سازمان مبني بر استفاده حداکثري از توانمندي سازندگان داخل و حمايت از آنها، درخصوص خريد دو نيم استاتور موتور KVA 4410 واحد نورد گرم از شرکتهاي داخلي که در اين زمينه توانمند بودند استعلام بعمل آمد که پس از برگزاري مناقصه، شرکت رشد صنعت نيرو با همکاري کارشناسان واحد خريد قطعات يدکي ساخت داخل و دفتر فني تعميرات نورد گرم سرانجام پس از15 ماه کار و تلاش اين تجهيز بسيار حساس بومي سازي و آماده بهرهبرداري شد.

وي دستيابي به دانش فني ساخت اين استاتور را يکي از بزرگترين مزاياي اين بوميسازي برشمرد و افزود: با توجه به تحريمها و محدوديتهايي که پيش روي خريد خارجي اين استاتور بود، با اين اقدام از نظر اقتصادي بيش از 110 ميليارد ريال صرفه جويي شد علاوه بر اين کشور عزيزمان ايران به جمع سازندگان اين تجهيز فوق سنگين در جهان پيوست.

در همين رابطه بهمن ميرزاخاني رئيس دفترفني تعميرات ناحيه نورد گرم فولاد مبارکه با بيان اينکه موتور قفسه R1 نورد گرم يک موتور DC، 4410 کيلو واتي ميباشد که از لحاظ قدرت يکي از بزرگترين موتورهايDC نه تنها در نورد گرم بلکه در فولادمبارکه ميباشد، اضافه کرد: قفسه R1 يکي از کليدي ترين و اصلي ترين تجهيزات نورد گرم است که بدون آن نورد به سختي و در شرايط سخت ميسر ميشود. موتور اين قفسه ساخت شرکت مارلي( MARELI) کشور ايتاليا است که بخش ثابت آن (شامل دو نيم استاتور هر يک به وزن تقريبي 40 تن) فاقد يدکي بوده و هيچگونه مدرک و نقشه ساخت هم نداشت .

در ادامه اين گزارش مهران بهرامي کارشناس تعميرات پيشگيري نورد گرم گفت:در سيستم اوليه قطعات يدکي فولاد مبارکه فقط براي آرميچر موتور قفسه R1 (به دليل خرابي و نياز بيشتر آرميچر) پيش بيني خريد و تأمين قطعه يدکي شده بود ولي اکنون بعد از گذشت بيش از 23 سال کارکرد از اين موتور به مرور استاتور و عايقهاي سيم پيچ آن نيز ضعيف شده بودند که همين امر سبب بروز چندين مورد اتصالي در بين سيمپيچهاي استاتور و در نتيجه، تحميل توقفات ناخواسته به خط نورد گرم ميگرديد از اين رو نياز مبرمي به تعويض استاتورها احساس ميشد که همين نياز در نهايت منجر به بوميسازي اين استاتور شد.

احمد ذوالفقار بيک رئيس خريد قطعات يدکي ساخت داخل فولاد مبارکه در خاتمه از همکاري خوب و صميمانه واحدهاي تعميرگاه مرکزي،تعميرات و دفتر فني تعميرات و بهرهبرداري ناحيه نورد گرم و همچنين واحد خريد که در کسب اين موفقيت ملي همت گماردند، صميمانه تشکر و قدرداني کرد.


کد مطلب: 34221

آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/34221/بومی-سازی-بخش-ثابت-استاتور-موتورهای-توان-بالا-نورد-گرم-فولادمبارکه

ماین نیوز
  http://www.minews.ir