شافر در گفتوگو با ماین نیوز مطرح کرد:
رویکرد صنایع ایران به استفاده از ماشین آلات اروپایی بعد از رفع تحریمها
21 شهريور 1395 ساعت 15:17
مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین ابزار آلمان (VDW) گفت: در دوران تحریم قطعا رویکرد صنایع ایران بیشتر به سمت ماشین آلات و تجهیزات ساخت اروپا خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، ویلفرد شافر افزود: در ابتدای دهه 90 فروش ماشین آلات از آلمان به ایران حدود 190 میلیون یورو بود و در حال حاضر مصرف کلی این ماشین آلات در ایران بسیار بیشتر از این است و این امر نشاندهنده نیاز بالقوه و موقعیت بسیار خوبی برای شروع همکاری بین شرکتهای تولیدکننده ایرانی و شرکتهای آلمانی است.
خبرنگار ماین نیوز با ویلفرد شافر، مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین ابزار آلمان گفتوگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:
دکتر ویلفرد شافر با تشکر از حضورتان در این مصاحبه در ابتدا کمی در مورد خود و شرکت توضیح دهید.
من ویلفرد شافر مدیرعامل انجمن سازندگان ماشین ابزار آلمان هستم. ما نماینده حدود 290 شرکت آلمانی که در زمینه تولید فولاد، برشکاری و فرمدهی فلزات فعالند هستیم.
میتوانید کمی در مورد تاریخچه این انجمن در آلمان توضیح دهید؟
بله این انجمن حدود 125 سال پیش در آلمان تاسیس شد. هدف اصلی این انجمن ارائه خدمات در مقابل نیازهای خاص مشتریان خود و شرکتهای عضو است که کم و بیش در اندازههای مختلف هستند. ما به آنها پیشنهاد ارائه خدمات و تحقیقات در مورد بازار، آموزش و معرفی این شرکتها به اتحادیه اروپا را میدهیم.
شما جو حاکم را به خصوص بعد از رفع تحریمهای اقتصادی چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا کشورهای اروپایی قصد شروع پروژه و یا سرمایهگذاری در پروژههای ایرانی را دارند؟
بله تولیدکنندگان ماشین آلات در ابتدا بسیار علاقهمند به برقراری ارتباط تجاری مجدد و پیشنهاداتی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان سابق خود و همچنین یافتن مشتریان جدید هستند.
آیا فضای ایجاد شده را عاملی جهت روی آوردن بیشتر شرکتهای ایرانی جهت ایجاد روابط تجاری با کشورهای اروپایی و جایگزین کردن تکنولوژی و ماشین آلات اروپایی با تکنولوژی چینی میدانید؟
در ابتدا همانطور که اشاره کردید به نظر من مهمترین بحث، ادامه روابط و تقویت روابط سیاسی دو کشور از هر دو طرف است. این باعث ایجاد یک اعتماد متقابل و دوطرفه بین فروشنده و خریدار میشود. من فکر میکنم فروش محصولات اروپاییها به خصوص شرکتهای آلمانی به شرکتها و مشتریان ایرانی یک تاریخچه طولانی دارد. در ابتدای دهه 90 فروش ماشین آلات از آلمان به ایران حدود 190 میلیون یورو بود و در حال حاضر مصرف کلی این ماشین آلات در ایران بسیار بیشتر از این است و این امر نشاندهنده نیاز بالقوه و موقعیت بسیار خوبی برای شروع همکاری بین شرکتهای تولیدکننده ایرانی و شرکتهای آلمانی است.
در انتها آیا نظری در مورد بازار ایران و میزان علاقهمندی شرکتهای ایرانی در استفاده از تکنولوژی اروپایی دارید؟
بله علاقه زیادی در صنایع مختلف نفت، گاز، خودرو و دیگر صنایع و شرکتها احساس کردیم. برای استفاده از ماشین آلات اروپایی هم مذاکرات زیادی انجام شد که همانطور که پیشتر گفته شد آنها را بسیار مثبت ارزیابی میکنم.
گفتوگو از علیرضا جعفری نژاد
کد مطلب: 34043