احیای صنعت سیمان با کاربرد بتن در جادهها
روزنامه گسترش صمت , 23 مرداد 1395 ساعت 15:14
ایجاد ظرفیت از سوی وزارت راه و شهرسازی برای مصرف ۵ میلیون تن سیمان یکی از مواردی است که بر اساس تصمیم معاون اول رییسجمهوری به منظور رفع مشکلات صنعت سیمان و در راستای افزایش تقاضا در این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ماین نیوز، در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی قرارداد ۵ میلیون تنی برای خرید اعتباری سیمان با تولیدکنندگان این حوزه امضا میکند. این اقدام به طور قطع تاثیرات مثبتی در رونق صنعت سیمان کشور خواهد داشت زیرا با تحریک تقاضا میزان فروش سیمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این بین فعالان صنعت سیمان معتقدند استفاده از سیمان به جای قیر مزایای زیادی دارد از جمله اینکه مقاومت سیمان بیشتر است و باعث افزایش طول عمر جادهها خواهد شد و علاوه بر آن به مراتب اثرات زیستمحیطی کمتری به جای استفاده از قیر در جادهها دارد.
خرید اعتباری سیمان
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری که در بخش پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه برگزار شده به مشکلات واحدهای سیمانی اشاره کرده و گفته است هر چند مشکلات موجود در این حوزه بسیار است اما با این وجود، هیچ واحد سیمانی ورشکسته نشده و برهمین اساس دولت تسهیلات لازم را برای تحریک تقاضا در بازار داخل برای تولیدکنندگان سیمان در نظر گرفته است، به گونهای که با حضور معاون اول رییسجمهور جلسهای برگزار شده تا با استفاده از راهکارهای مختلف بتوان سیمانیها را از وضعیت کنونی که گرفتار آن شدهاند، نجات داد. جعفر سرقینی بیان کرده در نخستین گام برای رفع مشکلات فعالان سیمانی و براساس تصمیم معاون اول رییسجمهور، مقرر شده وزارت راه و شهرسازی قرارداد ۵ میلیون تنی را برای خرید اعتباری سیمان از واحدهای تولیدی با انجمن تولیدکنندگان سیمان به امضا برساند تا پروژهها رونق بگیرند. وی با اشاره به ظرفیت تولید ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور، تصریح کرده است ظرفیت تولید این میزان سیمان در کشور وجود دارد و هماکنون واحدهای تولیدی تا ۸۵ درصد ظرفیت خود کار میکنند که بر این اساس با تحریک تقاضای داخلی و کاهش هزینههای بندری به منظور افزایش صادرات، تلاش داریم ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
فواید استفاده از سیمان در جادهها
استفاده از سیمان در ساخت جادهها قدمتی ۵۰ ساله در دنیا داشته است. سیمان در کشور ما از ظرفیت بالایی برای تولید برخوردار است و میتوان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. یکی از اقداماتی که هماکنون انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان روی آن تمرکز کرده این است که با همکاری وزارت راه و شهرسازی موارد مصرف سیمان را به منظور ارتقای تقاضا در جادهها افزایش دهد. علاوه بر آن استفاده از سازههای بتنی در ساختمانها به جای سازههای فلزی یکی از مواردی است که از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی پیگیری میشود.
در همین حال مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان در گفتوگو با صمت اظهار کرد: براساس پیگیریهای انجمن کارفرمایان صنعت سیمان و طی جلسات متعددی که در اتاق بازرگانی و در گفتوگو با وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر راه و شهرسازی به منظور رفع مشکلات این صنعت برگزار شده، مقرر شد یک بسته حمایتی برای خروج از رکود صنعت سیمان تصویب شود.
مرتضی لطفی تصریح کرد: با دستور معاون اول رییسجمهوری استفاده از بتن در جادهها و بزرگراهها، بازسازی بافتهای قدیمی، استفاده از سیمان به جای سازههای فلزی یکی از مواردی است که باید با تشکیل کارگروه پیگیری شود. لطفی بیان کرد: یکی از مصوباتی که در این جلسات ارائه شد پیشنهاد اختصاص ۵ میلیون تن سیمان به وزارت مسکن و راه و شهرسازی بود و اینکه مکلف شد از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی اعتبار لازم برای این کار اختصاص داده شود. وی عنوان کرد: اختصاص این ۵ میلیون تن معادل تولید ۵ کارخانه سیمان است بنابراین تحقق این امر میتواند تاثیرات زیادی در رشد این صنعت داشته باشد. مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان گفت: در شرایطی که از صادرات ۵ یا ۷ میلیون تنی سیمان به عراق به دلیل افزایش تعرفهها محروم هستیم تحقق این امر یعنی، استفاده از سیمان و بتن در جاده، گشایش مناسبی برای رونق این صنعت است.
لطفی ادامه داد: مصرف سیمان در کشورها رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد و اگر امسال شاهد رشد اقتصادی ۳ تا ۵ درصدی باشیم، بازار مصرف سیمان نیز مساعد خواهد شد. وی معتقد است در جادهها برای هر ۱۰۰۰ کیلومتر یک میلیون تا یک میلیون و نیم تن سیمان استفاده میشود؛ درواقع مصرف سیمان عمر مفید جادهها را افزایش میدهد و قیمت سیمان برای استفاده از جادهها نسبت به قیر ارزانتر است. لطفی به دیگر مزایای استفاده از سیمان به جای قیر در جادهها اشاره کرد و افزود: استفاده از سیمان به جای قیر اثرات زیستمحیطی بسیار کمتری دارد درواقع یکی از عوامل ایجاد آلایندگی استفاده از قیر در جادهها است از این رو به طور کلی میتوان نتیجه گرفت مزایای استفاده از بتن در جادهها به مراتب بیشتر از استفاده از قیر است.
مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی در زمینه استفاده از رویههای بتنی به جای قیر تجربه خوبی داشتهاند از اینرو در ایران نیز میتوان مصرف سیمان را در جادهها گسترش داد. لطفی تصریح کرد: کاهش سازههای فلزی در ساختوسازها یکی از مواردی است که قرار شده وزارت مسکن و راه و شهرسازی از طریق نظام مهندسی پیگیری کند درواقع تحقق این امر مستلزم این است که در زمینه آن فرهنگسازی مناسبی انجام شود.
مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس خوزستان اذعان کرد: از دیگر مواردی که برای رفع مشکلات صنعت سیمان در دستور کار قرار گرفته اعطای مهلت یک ساله به منظور پرداخت بدهیهای بانکی واحدهای صنعتی است که بر اساس دستور معاون اول رییسجمهوری این امر از طریق بانکها پیگیری میشود زیرا این تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن تقاضا قادر به پرداخت تسهیلات دریافتی خود نیستند.
لطفی ادامه داد: تولیدکنندگان به دلیل بازپرداخت نشدن تسهیلات مشمول پرداخت جریمه میشوند بنابراین تحقق این امر به دلیل جریان نقدینگی اندکی که در این واحدها وجود دارد میتواند کمک زیادی به رونق صنعت سیمان کند. وی گفت: با توجه به محدودیت تقاضا در این صنعت، اختصاص خط اعتبار ارزی نیز برای صادرکنندگان از سوی معاون اول رییسجمهوری پیشنهاد شد و قرار بر این است از سوی صندوق توسعه ملی نیز اعتباری برای این کار اختصاص داده شود.
کد مطلب: 33682
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/33682/احیای-صنعت-سیمان-کاربرد-بتن-جاده-ها