دامپتراکهای جهان تکامل مییابند
گروه معادن
- حملونقل یکی از محوریترین هزینههای معدنکاری جهان است. به همین دلیل شرکتهای معدنی مختلف برای کاهش بیش از پیش آن تلاش میکنند. در این میان، بخش زیادی از هزینه و زمان معدنکاری صرف حمل اولیه باطلهها از معادن به سمت کارخانههای فرآوری یا اسکلههای صادراتی میشود.
به گزارش ماین نیوز، برای کاهش این هزینه و زمان، روز به روز دامپتراکهای پیشرفتهتری به بازار عرضه میشوند تا امکان بقای معدنکاران را حتی در روزگار دشوار کنونی هم فراهم کنند. «بلاز ۷۵۷۱۰»، بزرگترین دامپتراک تولیدشده کنونی است که در سالهای آینده شاهد افزایش بیش از پیش نمونههای آن در معادن جهان خواهیم بود. این بارکش غولپیکر ۸/۲ متر ارتفاع دارد یا به عبارتی قد و بالایش به اندازه دو اتوبوس دو طبقه است که روی هم سوار شده باشد. با بیش از ۲۰ متر طول و ۱۰ متر عرض، بلاز ۷۵۷۱۰ قادر است ۴۵۰ تن مواد معدنی را حمل کند. در مقابل، یک اسکیپ متوسط (نوعی کامیون بارگیری)، گنجایشی حدود ۸ تن دارد!
مشخصات بلاز ۷۵۷۱۰
بیشک با چنین حد و اندازهای، نباید توقع سرعت بالایی از این کامیون داشته باشید چون این کامیون حداکثر سرعتش ۶۴ کیلومتر در ساعت است و هنگامی که از بار خالی است، ۳۶۰ تن وزن دارد (یعنی ۳۶۰هزار کیلوگرم). این کامیون برای قوه محرکه خود از سیستم هدایت امامتی ۵۰۰ بهره گرفته و مجهز به دو موتور ۶۵ لیتری ۱۶ سیلندری دیزل است که هرکدام ۲۳۰۰ اسب بخار توان دارد.
شعاع چرخش این کامیون ۲۰ متر است. همانطور که انتظار میرود، با وجود قابلیت چرخش برای هر دو محور چرخش، در مقابل این حجم عظیم، تا حد زیادی از قدرت مانور این کامیون کاسته میشود. پیش از ورود بلاز ۷۵۷۱۰ به عرصه کامیونهای باربری در سالهای گذشته، بزرگترین کامیونهای موجود، حجمی برابر با ۳۶۳ تن را ارائه میدادند.
هدایت، تایرها و قیمت
به گفته شرکت بلاروسی بلاز، مدل ۷۵۷۱۰ در پاسخ به نیازهای مشتریان، مبنی بر نیاز به حجم بیشتر تولید شد. شکی نیست که این خودرو در ارائه آنچه میخواسته موفق بوده است. این کامیون از یک سیستم هدایت چهارچرخ و فرمان چهارچرخ هیدرولیک استفاده میکند، و همچنان که توقع میرود، برای چرخهای آن از بزرگترین تایرهای جهان استفاده شده است. تایرهای به کار رفته در این کامیون، از کمپانی بریج استون و مدل آر۵۹/۶۳۱۰ است که قطری به طول ۴ متر دارد و در نوع خود دستاوردی مهندسی و مثالزدنی بهشمار میرود. اگر میخواهید یک دستگاه از این کامیونها را برای عملیات معدنی خود اختیار کنید، بهتر است بدانید که بلاز نوید عملکرد بینقص، ضریب اطمینان و دوام بالایی را برای خط تولید جدید کامیونهایش میدهد. گفتنی است که در صورت عزم خرید داشتن باید حدود ۵میلیون دلار در این راه سرمایه کنید، یعنی حدود ۱۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان! البته مشخص است که استفاده از چنین دامپتراکهای غولپیکری تنها در بزرگترین معادن جهان امکانپذیر است و به نظر نمیرسد که امکان بکارگیری آنها در معادن ایران وجود داشته باشد.
آزمایش در سیبری
سازندگان برای امتحان کارآیی این کامیون، آن را در یکی از سختترین شرایط معدنی ممکن جهان آزمون کردند. معدن مربوط، معدنی روباز از زغالسنگ باچاسکی در سیبری روسیه است. آنها این فلسفه را داشتند که اگر بلاز ۷۵۷۱۰ در این شرایط دوام بیاورد، هر جای دیگری را هم تاب خواهد آورد. این کامیون قابلیت کار در محدوده دمایی ۵۰ـ تا ۵۰+ درجه سانتیگراد و ارتفاع تا ۴۵۰۰ متر از سطح دریا را دارد. جدا از این موارد، نکته مهم در فروش این کامیون در حقیقت فضای باربری آن است. به طور نظری این کامیون قادر است ۳۰۰ خودروی خانواده (مثلا انواع وَن یا یک ایرباس آ۳۸۰) را حمل کند. بزرگی قسمت جلوی کامیون به خاطر دو موتوری است که در این قسمت قرار دارد. راننده باید از یک نردبان یا تعدادی پله خود را به کابین دونفره آن برساند. الگزاندر اِگورُو، طراح اصلی و رهبر گروه تحقیق و توسعه بلاز میگوید: در بلاز، تولید تجهیزات خود را براساس دو اصل استوار کردهایم؛ یکی افزایش حجم استخراج معدن به مرور زمان، دیگری روند رو به رشد دائم حجم تجهیزات استخراج. با پذیرفتن این دو اصل به این فکر افتادیم که حجیمترین دستگاه را ارائه دهیم. با توجه به گسترش بازار شرکت به استرالیا، افریقای جنوبی و شیلی، انتظار میرود در سالهای آینده درخواستهای زیادی برای این دستگاه ارائه شود؛ همانطور که چند سال گذشته، دوران خوبی برای بازار این دامپتراک غولپیکر بوده است.
کامیونهای خودران
از کامیونهای غولپیکر تا نمونههای خودران، بلاز تعدادی از هر نمونه را در خط تولیدش دارد. اما پرکاربردترین کامیونهای بدون راننده در شرکت کاترپیلار تولید میشود. این کامیونها قادر هستند به خودی خود در معادن بچرخند و کار کنند. آنها به تعدادی حسگر، تجهیزات روباتیک و سیستمهای کنترل از راه دور مجهز هستند که احتمال انحراف از مسیر، سقوط یا برخورد آن با دیگر کامیونها را به صفر میرساند. هنگامی هم که نیاز به تعمیر باشد، هشداری از کامیون دریافت میشود. شرکت کاترپیلار مدعی ارتقای امنیت دستگاههای خودکار تا حد ایدهال است. تجهیزات سیستمهای نقل و انتقال کاترپیلار بین کامیونهای این شرکت مشترک هستند و در نتیجه نمیتوان مشخصات دقیق و اختصاصی از آنها ارائه کرد. حجم کامیونها از ۹۶ تا ۳۶۳ تن متغیر است. بنابراین حجم بارکشی آن با بلاز ۷۵۷۱۰ قابل قیاس نیست. در عوض دقت عمل و حجم عملیات استخراج بهبود مییابد. علتش هم در این است که این خودروها نه خراب میشوند و نه استراحت میکنند. همچنین این کامیونها به قسمتهایی دسترسی دارند که نفوذ به آنها برای کارگران با خطرات بسیاری همراه است. بیشتر اطلاعات مربوط به مقصد و کارهای لازم از پیش به کامیون داده میشود اما قابلیت کنترل از راه دور نیز مهیاست. براساس گفته کاترپیلار، کامیونهای خودکار این شرکت مشتریان زیادی دارند و در سالهای آینده چهره عملیات استخراج از معادن را متحول خواهند کرد. این خودروها میتوانند با هوش مصنوعی خوب خود، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد و بارگیری انتخاب کنند. حتی ظاهر مدام در حال تغییر معادن هم مانع این کامیونها نخواهد شد.
حسگرهای پیشرفته این خودرو را قادر میکند که هنگام حرکت، حتی هنگام کار در محیطهای بسته از برخورد با وسایط دیگر و کارگران اجتناب کند. تعدادی از نخستین کامیونهای خودکاری که از خط تولید کاترپیلار عرضه شد، در استرالیای غربی به کار گرفته شده و در سالهای آینده به قسمتهای دیگر دنیا نیز صادر خواهند شد. امروز دیگر حضور چند کامیون خودکار در هر معدن چندان جای تعجب ندارد. چند شرط ایمنی دیگر در کنار نظرخواهی مدام از کارگران، سلامت فعالیت این کامیونها را تضمین میکند. مدیر نیز میتواند از ایستگاه فرماندهی خود با تعیین مسیر کامیونها وضع آنها را سنجیده و از پشت مانیتور روند پیشرفت استخراج را رصد کند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 33382