تیماجی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

قدیمی بودن ماشین‌آلات صنعت قالب‌سازی ایران

8 مرداد 1395 ساعت 16:51

عضو هیات مدیره اتحادیه ماشین ساز و فلزتراش تهران مهمترین مشکل این صنف را واردات بی‌رویه قطعات بی‌کیفیت به ویژه از چین می‌داند.


به گزارش خبرنگار ماین نیوز، محمد تیماجی همچنین بیان کرد: متاسفانه صنف ما جزو صنوف آلاینده و مزاحم به شمار می‌رود اما تعریفی از اصناف مزاحم ارائه نمی‌شود. این در حالی است که آلودگی یک موتورسوار بیشتر از یک کارگاه تراش کار است که در آن 5 یا 6 نیرو مشغول به کار هستند. با این حال بارها موضوع خروج کارگاه‌های تراش کاری از شهر تهران مطرح شده و خواستار انتقال این کارگاه‌ها به شهرک‌هایی هستند که فاقد امکانات اولیه همچون آب و برق و یا نیروی انسانی است.

وی خواستار رفع مشکلات گمرکی برای فعالان صنف قالب سازها شد تا این صنف بتواند ماشین آلات جدید را وارد کشور کنند.

خبرنگار ماین نیوز با محمد تیماجی، عضو هیات مدیره اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش تهران گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

اتحادیه ماشین ساز و فلزتراش شامل چه صنوف دیگری به غیر از قالب سازها می‌شود؟

بطورکلی 11 دسته از مشاغل مختلف از جمله، ماشین ساز، فرزکار، فالب ساز، میل لنگ تراش، تعمیرکار، سیلندر و سرسیلندر، ماشین‌های سبک، تعمیرکار موتورهای سبک، تعمیرکار ماشین‌های زمینی، پمپ ساز و ... زیر پوشش اتحادیه هستند. این مشاغل زیرمجموعه‌هایی هستند که زیرنظر اتحادیه ماشین ساز و فلزتراش فعالیت می‌کنند.

اتحادیه ماشین ساز و فلزتراش با چه مشکلاتی مواجه است؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در این صنف، واردات بی‌رویه قطعات و اجناس خارجی باشد. متاسفانه بیشتر محصولاتی که وارد کشور می‌شود، محصولاتی بی‌کیفیت هستند، یکی از دلایل این موضوع عدم توجه تاجران و فعالان بازار به کیفیت قطعات وارداتی باشد. متاسفانه امروز قطعه چینی ارزان‌تر از قطعه ایرانی خرید و فروش می‌شود، به همین دلیل برخی مشتریان به سراغ قطعه چینی رفته تا پول کمتری در ازای آن پرداخت کنند زیرا کیفیت برای آنها اهمیتی ندارد. متاسفانه صنف ما جزو صنوف آلاینده و مزاحم به شمار می‌رود اما تعریفی از اصناف مزاحم ارائه نمی‌شود. این در حالی است که آلودگی یک موتورسوار بیشتر از یک کارگاه تراش کار است که در آن 5 یا 6 نیرو مشغول به کار هستند. با این حال بارها موضوع خروج کارگاه‌های تراشکاری از شهر تهران مطرح شده و خواستار انتقال این کارگاه‌ها به شهرک‌هایی هستند که فاقد امکانات اولیه همچون آب و برق و یا نیروی انسانی است.

در حوزه قالب سازی در دنیا چه قالب‌هایی تولید می‌شود؟ در واقع چه موضوعی باعث می‌شود تا کشور در صنعت قالب سازی با عقب‌افتادگی همراه باشد؟

اولین موضوعی که باعث تولید قالب‌هایی با کیفیت کمتر نسبت به قالب‌های جهانی می‌شود، نبود سرمایه در کارگاه‌های قالب سازی باشد. متاسفانه در برخی کارگاه‌های قالب سازی از ماشین‌هایی استفاده می‌شود که تولید آنها به سال‌های پیش از 2000 میلادی می‌رسد. در واقع اولین مشکل در این صنعت نبود ابزار است. البته در حال حاضر قالب‌های خوبی هم در کشور ساخته می‌شود اما اگر از ابزارها و یا تجهیزات جدید استفاده شود به مراتب کیفیت محصول تولیدی بیشتر می‌شود. در این صورت می‌توانیم به خوبی با کشورهایی مانند چین و ترکیه رقابت کنیم. متاسفانه حتی ماشین‌های CNC ما به‌روز نبوده و قدیمی هستند.

سخن پایانی...

صنوفی که در اتاق اصناف تهران وجود دارند، بیشتر خدماتی هستند در نتیجه به راحتی بودجه در اختیارشان قرار می‌گیرد و می‎توانند به راحتی جنس موردنیاز خود را وارد کنند اما اگر یک صنعتگر بخواهد ماشینی را وارد کند با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات گمرکی مواجه می‌شود. از سوی دیگر حضور واسطه‌های فراوان در این صنعت می‌تواند مشکل‌ساز باشد. شاید بهتر باشد برای واردات ماشین آلات تسهیلات و تخفیف‌هایی برای فعالان این صنف در نظر گرفته شود نه آنکه گمرک سخت‌گیری کند و موانع بر سر راه قرار دهد.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد


کد مطلب: 33359

آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/33359/قدیمی-بودن-ماشین-آلات-صنعت-قالب-سازی-ایران

ماین نیوز
  http://www.minews.ir