معتمدی کیا در گفتوگو با ماین نیوز:
صنعت کشور به روح تازه نیاز دارد
ارتقای خدمات نمایشگاهی ایران با ورود شرکتهای خارجی
4 مرداد 1395 ساعت 13:58
رئیس هیات مدیره شرکت نوژن پویان و رییس هیات مدیره شرکت نوژن راد درباره نمایشگاه ماشین افزار و تجهیزات فلزکاری که اخیرا برگزار شد، گفت: انجمن ماشین سازان و فلزتراشان تهران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، انجمن اتوماسیون صنعتی ایران و انجمن قطعهسازان خودر از حامیان اصلی برگزاری این نمایشگاه بودند.
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، کیان معتمدی کیا درباره حضور شرکتهای چینی در این نمایشگاه تصریح کرد: سالها پیش از تحریمها، ماشین آلات ما از اروپا وارد کشور میشد اما با شروع تحریمها دروازههای ورود کالا از اروپا بسته شد اما همچنان نیازهای کشور پابرجا بود و برای تامین آنها مجبور بودیم به کشورهایی همچون چین، هند و کرهجنوبی رجوع کنیم. در آن سالها ماشین آلات از این کشورها تامین شد.
به گفته وی، هرچند قیمتها ارزان بود اما از نظر کیفیت پایینتر از کیفیت ماشین آلات اروپایی بود، به همین دلیل مشکلات بسیاری را برای صنایع کشور ایجاد کرد.
خبرنگار ماین نیوز با کیان معتمدی کیا، رئیس هیات مدیره شرکت نوژن پویان و رئیس هیات مدیره شرکت نوژن راد گفتوگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:
نمایشگاه ماشین افزار و تجهیزات فلزکاری که اخیرا برگزار شد را چطور دیدید؟
این نمایشگاه چند حامی بسیار خوب داشت که مهمترین آنها انجمن ماشین سازان و فلزتراشان تهران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی، انجمن اتوماسیون صنعتی ایران و انجمن قطعهسازان خودرو را شامل میشدند که اطلاعرسانی خوبی را به انجمنهای زیرمجموعه خود در شهرستانها داشتند. همچنین سمیناری در ارتباط با این نمایشگاه نیز در تبریز برگزار شد که استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت. البته پیش از آن، سمیناری در برج میلاد تهران با حضور اعضای هیات مدیره انجمنهای شهرستانها برگزار و اطلاعرسانی کامل درباره نمایشگاه و سمپوزیم صورت گرفت.
برنامه شما برای سال آینده چطور خواهد بود؟
ما از الان مذاکراتی را با شرکت سهامی نمایشگاههای ایران برگزار کردیم تا این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شود، در نتیجه یک تاریخ نیز برای ما در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر مذاکراتی با مرکز نمایشگاههای شهر آفتاب صورت گرفته است زیرا ممکن است محل برگزاری تغییر کند. باید به این نکته توجه داشت، تجمع نمایشگاهها در شرکت سهامی بسیار زیاد است و این شرکت محدودیتهای بسیاری برای برگزاری نمایشگاهها دارد. از سوی دیگر با توجه به رفع تحریمها درخواستها نیز با افزایش همراه شده و در کنار آن وسعت برگزاری نمایشگاهها نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. متاسفانه فضای در دسترس بسیار کم است و زمانهایی که مدنظر است با محدودیت همراه است، به همین دلیل مذاکرهای با شرکت نمایشگاههای شهر آفتاب نیز داشتهایم تا در صورت عدم نتیجه مثبت از سوی شرکت سهامی نمایشگاههای جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه را محل شهر آفتاب برگزار کنیم. بدون شک سال آینده فضای برگزاری نمایشگاه از فضای فعلی بیشتر خواهد بود.
شرکتهای چینی در نمایشگاه حضور نداشتند، آیا این موضوع جزو سیاستهای برگزاری نمایشگاه بود؟
در ابتدا قرار بود این نمایشگاه، نمایشگاه اختصاصی آلمان باشد و تنها شرکتهای آلمانی در آن حضور داشته باشند اما با توجه به اینکه برخی از شرکتهای آلمانی نمایندگیهایی را در دیگر کشورها از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و ... دارند، از طریق این نمایندگیها نیز در این نمایشگاه شرکت کردند. همچنین برخی کشورها مانند ایتالیا، سوئیس نیز از این اتفاق باخبر و در نمایشگاه حضور پیدا کردند. در واقع مخاطب اصلی این نمایشگاه شرکتهای اروپایی بودند، بدون شک چینیها آمادگی حضور در همه نمایشگاهها را دارند اما سیاستگذاری اصلی ما این است که بازسازی صنایع ایران به شکلی انجام شود که دیگر درگیر مشکلات امروز نباشیم. سالها پیش از تحریمها، ماشین آلات ما از اروپا وارد کشور میشد اما با شروع تحریمها دروازههای ورود کالا از اروپا بسته شد اما همچنان نیازهای کشور پابرجا بود و برای تامین آنها مجبور بودیم به کشورهایی همچون چین، هند و کرهجنوبی رجوع کنیم. در آن سالها ماشین آلات از این کشورها تامین شد. هرچند قیمتها ارزان بود اما از نظر کیفیت پایینتر از کیفیت ماشین آلات اروپایی بود، به همین دلیل مشکلات بسیاری را برای صنایع کشور ایجاد کرد. در این میان بحث استفاده از تسهیلات برای خرید اقساطی با آلمانها صورت گرفت و ممکن است اتفاقاتی با همکاری دولت صورت بگیرد که در رابطه با آن نیز اطلاعرسانی صورت خواهد گرفت.
فعالیت شما در حوزه صادرات و بازارهای دیگر به چه صورت است؟
شرکت نوژن راد نزدیک به 20 سال است در زمینه نمایشگاهها فعالیت میکند. عمده فعالیت ما نمایشگاههای خارج از کشور را شامل میشود که زمینه را برای حضور شرکتهای ایرانی فراهم میکنیم. ما کشورهای مختلفی را به عنوان بازار مخاطب خود قرار دادهایم، کشورهایی که شرکتهای ایرانی بتوانند فعالیت خوبی در آن داشته باشند، مانند عراق، روسیه، قزاقستان.
حضور در عربستان به چه صورت است؟
از سال 2000 تا 2010 به عنوان فعالترین شرکت نمایشگاهی ایران در بازار عربستان حضور داشتیم و سالانه در حدود 8 تا 10 نمایشگاه را در شهرهای مختلف برگزار میکردیم. تنها نماینده رسمی 3 مرکز نمایشگاهی اصلی عربستان سعودی بودیم که هر 3 مرکز با علم به اینکه ما نماینده دیگران هستیم به دلیل کیفیت کاری که ارائه میکردیم به همکاری با ما علاقهمند بودند اما از سال 2010 به دلیل مشکلات سیاسی بین دو کشور و عدم صدور روادید، این ارتباط قطع شد. البته در این زمان نیز ما هم به دلیل وجود برخی مشکلات علاقهای به حضور در بازار عربستان نداشتیم. در واقع ترجیح ما بر این بود در بازارهایی باامنیت بیشتر حضور پیدا کنیم تا تجارت وجود داشته باشد. قطر، لبنان، عمان، ترکیه و همچنین لهستان، اکراین و ... جزو کشورهایی هستند که ما در آنها نمایشگاه برگزار کردهایم.
آیا پس از رفع تحریمها رویکرد شما بیشتر به برگزاری نمایشگاه در داخل کشور بوده است؟
خیلی از نمایشگاههایی که در ایران برگزار میشود، نمایشگاههای بسیار خوبی با پتانسیلهای بالا هستند. متاسفانه به دلیل محدودیتهای که برگزارکنندگان دارند، نتوانستند خیلی خوب حضور شرکتهای خارجی در ایران را مهیا کنند، به همین دلیل حضور خارجیهای در نمایشگاههایی داخل کشور دیده نمیشد. ما با دو نمایشگاه پروجکت و ام بی ای ایران سعی کردیم در بخشهای اساسی حضور خارجیها را افزایش دهیم. البته در کنار این موضوع کیفیت شرکتکنندگان خارجی نیز برای ما مهم است. چینیها و هندیها همیشه آماده حضور در نمایشگاههای ایران هستند اما صنعت ما نیازمند یک روح تازه و ماشین آلات و تجهیزات باکیفیت است تا شرکتهای ایرانی بتوانند ضعف ساختاری خود را برطرف کنند. حضور شرکتهای طراز اول دنیا در بازار ایران و امکان مراوده ایرانیها با این شرکتها وضعیت صنعت ما را در شرایط بهتر قرار میدهد. چین بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات در دنیا بوده و رتبه اول را در دنیا دارد. آلمان نیز رتبه سوم در تولید ماشین آلات را در اختیار دارد اما این در حالی است که چین بیشتر از ماشین آلات آلمانی استفاده میکند زیرا به دنبال تولید محصولات باکیفیت است. حال چرا ما نباید از ماشین آلات آلمانی استفاده کنیم تا قدرت رقابت به صنایع ما بازگردد. موضوع دیگر بحث خدمات پس از فروش برای محصولات اروپایی است که متاسفانه این موضوع در بین محصولات چینی کمتر به چشم میخورد. در نتیجه ما بحث برگزاری چنین نمایشگاههایی را در دستورکار قرار دادیم. به اعتقاد من این موضوع هم به صنعت نمایشگاهی کشور و هم به صنعت مربوطه کمک خواهد.
چطور میتوانیم خدمات نمایشگاهها (تاکسی، کیترینگ، هتل و ...) را استاندارد کنیم؟
بدون شک زمانی که محدودیتهایی برای ما وجود داشت و کشورهای خارجی کمتر حضور داشتند، چنین نیازهایی را احساس نکردیم. در 12 سال گذشته نیاز به امکانات جانبی برای توریستها خارجی احساس نمیشد. متاسفانه استاندارد هتلها در ایران بسیار ضعیف است. بههرحال نیاز به هتل امروز به راحتی احساس میشود. متاسفانه بحث هتلها از دسترس ما خارج است. صاحبان هتلها باید به این نتیجه برسند که اگر کیفیت خدمات خود را افزایش دهند، بیشک سطح درآمدشان نیز افزایش مییابد. از سوی دیگر با حضور شرکتهای خارجی در ایران، انعکاس این مشکلات مشاهده میشود، در نتیجه شرکتهای خدماتی در خارج از کشور متوجه میشوند که ایران بازار بزرگی در این زمینه دارد.
گفتوگو از علیرضا جعفری نژاد
کد مطلب: 33353
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/33353/صنعت-کشور-روح-تازه-نیاز