مهارلوئی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

خلا آموزش اصلی‌ترین مشکل در حوزه نوار نقاله

9 مرداد 1395 ساعت 11:11

رئیس هیات مدیره و مدیر طراحی شرکت سیستم مدرن صنعت الماس جنوب معتقد است: حوزه نوار نقاله در کشور با مشکل خلاء آموزشی مواجه است.


به گزارش خبرنگار ماین نیوز، محمدمهدی مهارلوئی ادامه داد: در زمینه طراحی نوار نقاله‌های تونل‌هایی همچون مترو و یا خطوط آب فعالیت کرده‌ایم. طول چنین نوار نقاله‌هایی به چند کیلومتر می‌رسد. طراحی چنین نوار نقاله‌هایی برای اولین با در کشور انجام گرفت این در حالی است که کشورهای خارجی پیش از این با قیمت‌های بالایی این تجهیزات را ارائه می‌کردند.

خبرنگار ماین نیوز با محمدمهدی مهارلوئی، رئیس هیات مدیره شرکت و مدیر طراحی شرکت مدرن صنعت الماس جنوب گفت‌وگویی داشته که در ادامه مشروح آن را خواهید خواند:

طراحی و مشاوره شما شامل چه مواردی می‌شود؟

طراحی و مشاوره‌های ما شامل سیستم‌های حمل مواد، طراحی و مشاوره است. در زمینه‌های خاص و پروژه‌های ویژه تراشکاری در محل نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود.

در زمان تحریم‌ها در حوزه حمل مواد با چه مشکلاتی مواجه بودیم؟ آیا در ایران تولیدکننده واقعی قطعات حمل مواد داریم؟

بله، به عنوان مثال شرکت ما خود در زمینه نوار نقاله فعالیت‌های بسیار داشته است. از سوی دیگر در کشور سازندگان بسیاری هستند که تجهیزاتی همچون تسمه و یا رولیکا تولید می‌کنند اما اینکه در زمان تحریم با مشکل خاصی مواجه بودیم، باید گفت که مشکل اصلی در کشور خودمان و در حوزه طراحی است. باید بتوانیم نوار نقاله‌های خاص خودمان را طراحی و تولید کنیم.

نوار نقاله‌های خاصی که گفتید در چه صنایعی استفاده می‌شوند؟

ما بطور خاص با قرارگاه خاتم‌الانبیاء همکاری داشته و در زمینه طراحی نوار نقاله‌های تونل‌هایی همچون مترو و یا خطوط آب فعالیت کرده‌ایم. طول چنین نوار نقاله‌هایی به چند کیلومتر می‌رسد. طراحی چنین نوار نقاله‌هایی برای اولین با در کشور انجام گرفت این در حالی است که کشورهای خارجی پیش از این با قیمت‌های بالایی این تجهیزات را ارائه می‌کردند. ما در پروژه متروی قم نوار نقاله یکپارچه‌ای را با طول 10 کیومتر طراحی و جابجایی بوسترها و موتورها را انجام داده‌ایم این در حالی است که هیچ نوار نقاله‌ای در ایران به این اندازه نبود. حتی نمونه خارجی آن هم وجود ندارد. این جزء بلندترین نوار نقاله‌ها محسوب می‌شود. البته نزدیک به این عدد یعنی با طول 8 یا 9 کیلومتر وجود دارد.

آیا این کار در ایران انجام شده است؟

بله، این کار در کشور طراحی و توسط نیروهای داخلی اجرا شده و امروز در حال کار است. تا به امروز نیز 7 کیلومتر از این نوار نقاله در تونل حفاری و در حال کار است. تا به امروز این اتفاق در کشور رخ نداده بود و بطور کامل وابسته به واردات بودیم. پس از آنکه توانستیم از این روش جوابی خوب دریافت و موتورها و قطعات را در جای درست قرار دهیم، کار روی نوار نقاله تبریز را شروع کردیم. البته بخشی از خط 7 تهران و همچنین بخشی در خوزستان را به عنوان مشاور در دستورکار داریم.

آیا در حوزه‌های معدنی و یا فولاد و نفت و پتروشیمی فعالیتی داشته‌اید؟

بله، در حوزه فولاد ما با فولاد هرمزگان جنوب فعالیت داشته و عیوب موجود در نوار نقاله‌های ابتدایی خط تولید آنها را برطرف کردیم زیرا طراحی آنها برای هند و یا کشورهای دیگر بود که با اشکالات بسیاری همراه بود به همین دلیل اوایل کارشناسان انگلیسی و آلمانی برای حل این مشکلات به ایران می‌آمدند اما خیلی از عیوب همچنان باقی مانده بود که توانستیم با تلاش‌های صورت گرفته نزدیک به 70 درصد مشکلات موجود در سیستم‌ها را برطرف کنیم. همچنین در حوزه ریزش مواد، سایش در شوت‌ها، شوت‌های ورودی و خروجی و بحث دایورت‌ها که مواد را از نوار نقاله‌ای به نوار نقاله‌ای دیگر انتقال داده و تغییر مسیر می‌دهند نیز عیوب موجود را برطرف کردیم.

فعالیت شما در صنایع سیمان و نفت به چه صورت است؟

در صنعت سیمان نیز ورود داشته و بیشتر در بخش استیکر لوری کلایمرها فعالیت کردیم که نوار نقاله‌های بلندی در صنعت سیمان هستند. به عنوان مثال سیمان سامان غرب که یکی از بلندترین استکرهای ایران را دارد. طول طراحی ما در کارخانه‌ها به حدود 700 متر می‌رسد که به خوبی در حال اجرا بوده و جزو طول‌های بلند بوده که در نوار نقاله‌ها در حال کار است. همچنین با سیمان خوزستان نیز همکاری داشتیم و بخشی از طراحی‌اش را برعهده داشتیم اما در حوزه نفت و گاز فعالیتی نداشتیم.

نظر شما درباره تجهیزات چینی به کار رفته در برخی نوار نقاله‌ها چیست؟

این موضوع قسمتی از مشکل موجود در این بخش است اما بیشترین معضل ما در ایران مربوط به نوع نگاه‌ها به سیستم نوار نقاله است یعنی نوار نقاله‌های ما به دلیل نوع جنس از بین نمی‌روند بلکه مشکلات در بیشتر مواقع به دلیل عدم آشنایی با نحوه کارکرد نوار نقاله است. در برخی موارد دیده می‌شود نوار نقاله پس از 6 ماه پاره شده، البته پارگی به دلیل جنس نوار نبوده بلکه مشکل از نوع کار با نوار نقاله و عدم رعایت برخی نکات در حین کار است. بحث این است که خیلی از قطعات کمتر از این زمان دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند در حالی که نوار همچنان سالم است. ما در ایران با خلا آموزش مواجه هستیم در حالی که گذراندن این دوره‌ها برای نیروها لازم است. اپراتوری که آموزش ندیده باشد دیگر چطور می‌توان از او توقع داشت بتواند عیوب را شناسایی و آنها را برطرف کند.

به عنوان یک کارشناس نظر شما درباره سیستم‌های نوار نقاله در کشور چیست؟

ما امروز این توانایی را در اختیار داریم تا نوار نقاله‌های کیلومتری را که پیش از این در خارج از کشور طراحی می‌شد در ایران با کیفیت عالی طراحی کنیم. از سوی دیگر نیروهای خوبی برای طراحی سیستم در اختیار داریم که سیستم‌ها را ساخته و نصب می‌کنند. حتی از قطعات دست دوم کشورهای خارجی در برخی تونل‌ها استفاده شده که توانستیم در ایران چندین تونل را حفر و همچنان با آنها کار کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد


کد مطلب: 33352

آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/33352/خلا-آموزش-اصلی-ترین-مشکل-حوزه-نوار-نقاله

ماین نیوز
  http://www.minews.ir