گروه صنایع معدنی سایر حوزه ها
 
روشنفکر مطرح کرد:
انباشت ۳۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کارخانه‌ها
گروه صنایع معدنی >سایر حوزه ها - کارخانه های کاشی و سرامیک با راندمان 43 درصد در حال تولید و فعالیت بوده و 300 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک انبار شده است.
به گزارش ماین نیوز، محمد روشنفکر رئیس هیئت مدیره صنفی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور از وجود 130 واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور خبر داد و افزود : راندمان تولید در سال 1393 نسبت به ظرفیت نصب شده حدود 58 درصد بود که این رقم در سال 1394 به 43 درصد رسید.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 10 کارخانه تولید کاشی و سرامیک تعطیل و راندمان تولید بقیه واحدها بطور میانگین 43 درصد است بنابراین اگر همین روند در سال جاری ادامه داشته باشد و فکر اساسی برای خروج از رکود در صنعت ساختمان نشود این رقم تاسف برانگیزتر خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره صنفی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به اینکه سقف تولید کاشی و سرامیک در کشور با رونق ساخت و ساز در سال 90 و 91 به مرز500 میلیون مترمربع رسید، گفت: پارسال 300 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد بنابراین با این توضیح می توان نتیجه گرفت که صنعت ساختمان شرط بقای صنعت کاشی و سرامیک در هر کشوری است.

وی با بیان اینکه جای خالی سیاست مدون صنعتی در ایران به شدت احساس می شود، افزود: به دلیل نبود سیاست صنعتی مشخص و مدون همواره تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در برزخ بین رونق و رکود بسر می برند در حالی که شیب فراز و فرود تولید این صنعت در کشورهای پیشرفته بسیار کم و حتی غیر قابل بیان نیست.

روشنفکر بیان داشت : در شرایط کنونی تشکیل کمیته یا کارگروهی متشکل از تشکل های صنفی، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، پارلمان بخش خصوصی و وزارت امور خارجه با هدف توسعه صادرات صنعت کاشی و سرامیک امری حیاتی به نظر می رسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه "صنایع جانبی کاشی و سرامیک بسیار وسیع و درآمدزا تر است"، افزود: ایران باید چشم انداز و شعاع دید صادراتی خود را وسیع تر کند.

روشنفکر خاطرنشان کرد: 11 میلیارد متر مربع کاشی و سرامیک در دنیا تولید می شود که 50 درصد این تولید مربوط به کشور چین است.
وی صادرات سالانه صنعتی ترکیه را 200 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کیفیت نیروی انسانی و ظرفیت تولید صنعتی ایران به مراتب بیشتر از ترکیه است.

وی گفت: در حال حاضر 300 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک به دلیل رکود صنعت ساختمان و داشتن مشکلات و معضلات جدی در بازارهای صادراتی بلااستفاده در انبار کارخانه ها انبار شده است.

روشنفکر بیان داشت: برای تحرک بخشی به بازار صنعت کاشی و سرامیک کشور در گام نخست باید بخش صنعت ساختمان را با احیای بافت های فرسوده مناطق شهری و روستایی جانی دوباره بخشید و از رکود خارج کرد و در گام های دیگری باید نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش داد چرا که در بازارهای هدف با سود بانکی 27 درصد نمی توان با رقبا رقابت کرد و یکی از معضلات ایران در بازارهای هدف بالا بودن نرخ سود بانکی است.

وی همچنین صنعت کاشی و سرامیک را یک صنعت با ارزش افزوده بالا و ارزآور دانست و اظهار داشت : این صنعت هم اکنون با مشکلات و معضلات جدی مواجه است.

روشنفکر با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در خواب زمستانه به سر می برد، گفت: رکود حاکم بر ساخت و ساز و افت شدید فروش موجب حبس بالای محصولات در انبار کارخانه ها و انبار عاملان فروش شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بازار داخلی با بحران و رکود مواجه است تمام هم و غم تولید کنندگان باید ورود به بازارهای صادراتی باشد البته ناگفته نماند مشتریانی که در بازارهای صادراتی حضور دارند به مسئله تجارت و همچنین مسائل و مشکلات تولیدکنندگان به خوبی واقف هستند بنابراین به راحتی می توانند از این قضیه سوء استفاده کنند و سبب تخریب بازارهای صادراتی شوند.

"حسین سرپولکی " استاد دانشگاه نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد به مسائل و مشکلات صنعت کاشی و سرامیک اشاره کرد و اظهارداشت: برای خروج از مشکلات این حوزه باید از تجارب سایر کشورها نیز بهره جست.

وی افزود: با توجه به معضلاتی که تولیدکنندگان در حوزه عمل مواجه هستند و همینطور تنوع و تعداد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در ایران نباید از تولیدکنندگان انتظار تحلیل مناسب و دقیق بازرگانی، صادرات و واردات و بازارهای هدف متعددی که اهداف مختلفی را دارند را داشت چون نتیجه بخش نخواهد بود بلکه با حمایت بخش دولتی، بخش خصوصی و انجمن تولید کنندگان بایستی راهکارهای صادراتی جدید در این حوزه تبیین شود.

سرپولکی در ادامه بر ضرورت تشکیل کمیته راهبرد و نجات صنعت کاشی و سرامیک با هدف بررسی مشکلات مالی، تولید، فنی، علمی، بازرگانی و ...در کشور تاکید کرد و گفت: توسعه صادرات راهکار موثر خروج صنعت کاشی و سرامیک ایران از رکود و سردرگمی است.

وی با تصریح اینکه ازتجربیات بازاریابی کشورهای دیگر جهان از قبیل ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و ... باید استفاده اصولی شود، اذعان داشت: تولیدات صنعت کاشی و سرامیک کشور مرغوب است و هیچ گونه کمبودی نسبت به تولیدات سایر کشورهای دیگر دنیا ندارد البته بازنگری و اصلاح برخی از حوزه های جانبی تولید کاشی و سرامیک کشور از قبیل چاپ دیجیتال و ... ضروری به نظر می رسد.

این استاد دانشگاه گفت: بحران و رکود صنعت کاشی در ایران جزئی از کلان اقتصاد کشور در مقطع کنونی است و بدون ایجاد راهبرهای اساسی در رفع معضل رکود در کلان نمی توان به جزء پرداخت البته این بدان معنا و مفهوم نیست که در حوزه تخصصی صنعت کاشی نبایستی هیچ گونه سیاست گذاری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: مادامی که در بخش های غیرمولد حاشیه سود بسیار بالایی وجود دارد انتظار شکوفایی بخش تولید ، بیهوده است.

سرپولکی یادآورشد: در سطح کلان باید به سمت اقتصاد مولد حرکت کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 32755