گروه صنایع معدنی فولاد
 
رقابت سنگین فولاد و آلومینیوم در صنعت خودرو
گروه صنایع معدنی >فولاد - استانداردهای زیست محیطی سخت‌گیرانه در صنعت خودرو باعث شده تا کاهش وزن به عنوان چالش اصلی خودروسازان دنیا تبدیل شده و حتی یک کیلوگرم وزن اضافی نیز مهم شود و این منجر به ایجاد فناوری‌های جدید در صنایع معدنی شده که اتفاقا ارزش افزوده بالایی نیز برای این حوزه دارد.
به گزارش ماین نیوز، انجمن جهانی فولاد در مقاله‌ای نوشت: با آلومینیوم می‌توان تا 50 درصد وزن را کم کرد و خوشبختانه از نظر خوردگی و زنگ‌زدگی نیز مزیت دارد اما تعمیر و جوشکاری آن دشوار بوده و نیاز به فناوری‌های ویژه‌ای است، در ضمن هزینه آلومینیوم 3 برابر فولاد بوده و کاربرد آن برای خودروهای گران مثل جاگوار و لندروور امکان‌پذیر است. البته تا قبل از اینکه شرکت فورد آمریکا دست به یک انقلاب زده و با هدف کاهش 317 کیلوگرمی وزن خودرو، تصمیم به تولید وانت F150 با بدنه آلومینیومی کرد.

شرکت آرسلورمیتال از وقتی که فورد F150 شروع به مصرف آلومینیوم کرد، نگران آینده شده و فولاد جدیدی با 30 درصد استحکام بیشتر و 3 برابر قوی‌تر از آلومینیوم را روانه بازار کرده تا با مصرف فولاد کمتر، وزن کاهش یابد. به علاوه فناوری تولید قطعات فلزی خودرو از فولاد مستحکم در دمای 950 درجه (Press Hardening) در حال توسعه بوده و مثلا خودروی ولوو مدل XC90 از این فناوری در 40 درصد بدنه خود استفاده می‌کند.

کاربرد کامپوزیت مرکب از فایبرگلاس و فایبرکربن به مرور زمان از هوافضا به سمت خودرو در حال افزایش بوده و برآوردها نشان می‌دهد تا سال 2025 کف خودروها کامپوزیتی شده و 25 کیلوگرم سبکتر می‌شوند. مشکل اصلی قیمت 10 برابری آنها نسبت به آلومینیوم بوده و مثلا آستون مارتین و خودروهای اسپرت عموما از آن استفاده خواهند کرد.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب: 32342