درسهایی از معدنکاری عصر دیجیتال در کانادا
گروه معادن
- بزرگدادهها، اینترنت اشیا، فناوریهای پوشیدنی و واقعیت مجازی مواردی هستند که در دنیای امروز و در کسبوکارهای مدرن به خوبی شناخته شدهاند. دنیای دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است و هر روز محصول جدیدی به بازار عرضه میشود
به گزارش ماین نیوز، اما آنچه اهمیت دارد آن است که بخشهای سنتی و پایهای اقتصاد هم از گسترش این فناوریها دور نماندهاند و به مرور این تب فراگیر به معادن هم راه یافته است.
وبسایت خبری- تحلیلی «بیزینس ونکوور» در مقالهای به بررسی نفوذ فناوریهای نوین به معادن این شهر پرداخته است. بنابر این گزارش، با آنکه بخش معدنی پایتخت ایالت بریتیش کلمبیا، از قدیمیترین بافتهای اقتصادی شهر است، شرکتهای آن دریافتهاند که راه کاهش هزینههای تولیدی و افزایش بهرهوری، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین است. در این میان، شرکت اکتشافی «اینتگرا گلد کورپ» که یکی از شرکتهای معدنی تازهکار ونکوور به شمار میرود، برنامه خود را سرمایهگذاری بر رویکردهای با فناوری بالا برای شناسایی ظرفیتهای جدید معدنی در پروژه کنونی طلای خود در شهر کبک تعیین کرده است. در هفته پیش بود که این شرکت یک میلیون دلار جایزه برای گروههای مختلف زمینشناسی و دانشمندان کامپیوتر تعیین کرد تا بتوانند با بررسی دادههای ۷۵ سال گذشته ۲ معدن قدیمی کانادا، بهترین مناطق را برای اکتشافات بعدی، هدفگذاری کنند. این طرح، کارشناسان و دانشمندان مختلف را از سراسر جهان به چالش کشیده و آنها را برای همکاری ترغیب کرده است.
(روش کمک گرفتن از کارشناسان مختلف، برونسپاری جمعی نامیده میشود و استفاده از آن در معادن در حال افزایش است. ) شرکت دانشبنیان «ماینسنس» ونکوور هم به تازگی نخستین پروژه آزمایشی تجاری خود را به اتمام رسانده تا نشان دهد چگونه فناوری جدید حسگرهای آنها میتواند درآمدهای یک معدن را از ۲۰میلیون دلار در سال به ۲۰۰میلیون دلار برساند. یک شرکت دانشبنیان ونکووری دیگر هم فناوریهای پوشیدنی را با اینترنت اشیا مرتبط کرده تا یک ساعت هوشمند برای کارگران شاغل در معادن زیرزمینی بسازد. با استفاده از این ساعت، دادههایی آنی به سطح زمین زمین مخابره و نقشهای سهبعدی از موقعیت آنها در زیر زمین ترسیم میشود تا تمام مشکلات احتمالی در مسیر آنها زیر نظر گرفته شود.
نوآوری، ضرورت امروز
استیو دی یانگ، مدیرعامل ۳۲ساله انتگرا گلد میگوید: «بسیاری از مردم، نوآوری را بهچشم یک هزینه میبینند. شما مجبور هستید تا میلیونها دلار صرف پژوهش و توسعه کنید. با این حال، برای ما، نوآوری بسیار مهم است و یکی سودآورترین سرمایهگذاریهای ما است. ما باید این ایده را که نوآوری تنها یک هزینه است، از بین ببریم. نوآوری میتواند بهتدریج هزینههای صرف شده خود را جبران کند. »برونسپاری جمعی برای تحلیل دادههای زمینشناسی یکی از روشهایی است که از «گلدکورپ» تقلید میشود. این روش در سال ۲۰۰۰م در این شرکت کانادایی اجرا شد. گلدکورپ در این سال، دادهها و اطلاعات زیادی از معدن «دریاچه سرخ» خود را (در ایالت انتاریو) در اختیار عموم جامعه قرار داد تا با استفاده از راهکارهای مردم بتواند ظرفیت محدوده معدنی خود را بهینه کند.
با این حال، تفاوتی بین شیوه اجرای چالش برونسپاری جمعی گلدکورپ و گلد راش وجود دارد. اکنون زمینشناسان، ابزارهای لازم برای اظهارنظر و پیشبرد کار خود را در اختیار دارند که در سال ۲۰۰۰م در دست نبود. زمینشناسان امروز، میتوانند از محاسبات ابری، یادگیری ماشینی، واقعیت مجازی، چارچوبهای برونسپاری جمعی و رسانههای اجتماعی استفاده کنند تا بهرهوری کاری خود را بالاتر ببرند.
معدنکاری همگانی
«اینتگرا»، داراییهای معدنی زیادی در شهر والدور دارد که تاریخچهای غنی از معدنکاری طلا پشت آن نهفته است. با این حال به دنبال آن است که اقدامات توسعه خود را در معادن خود افزایش دهد. این شرکت، داراییهای ۲ معدن قدیمی اطراف خود را هم خریداری کرده که دههها است تعطیل شدهاند. در بین این داراییها، باطلههای معدنی قدیمی و یک کارخانه فرآوری هم دیده میشود. اما این شرکت به اطلاعات معدنکاری و اکتشافی ۷۵ سال گذشته هم نیاز دارد که حجم آنها به ۶ ترابایت میرسد (حجمی که برای نگهداری آنها به ۲۰ لپتاپ جدید و پیشرفته نیاز است). دی یانگ معتقد است که هنوز هم حجم قابلتوجهی از طلای کشف نشده در اطراف معادن قدیمی شرکت تحت مدیریتش وجود دارد و راهکار دستیابی به آنها، جایی در بین دادههای قدیمی نهفته است. البته این شرکت میتوانست گروه زمینشناسان خود را برای تحلیل دادهها به کار بگیرد اما با توجه به مشغول بودن خود آنها، ترجیح داد تا از سرمایههای فکری خارجی استفاده کرده و احتمال موفقیت خود را در رسیدن به هدف افزایش دهد. دی یانگ عنوان میکند: «ما زمان کافی برای جستوجو کردن در بین ۶ ترابایت از دادههای گذشته را نداریم تا ببینم در کدام مناطق میتوان به دنبال طلا گشت. »اما گلد کورپ تنها شرکتی در کانادا نیست که دادههای معدنکاری خود را منتشر کرده است. اینتگرا هم یک چارچوب رقابتی طراحی کرده و به بهترین برنامه اکتشافی مبتنی بر دادههای پیشین، یکمیلیون دلار پاداش میدهد. در پی این دعوت به همکاری عمومی، بیش از ۱۰۰ پیشنهاد مختلف به شرکت ارسال شد. ۲۰ مورد از آنها مورد تایید کارشناسان داخلی قرار گرفت تا انتخابها محدودتر شوند. پس از آن هم پنلی از کارشناسان فنی مستقل تشکیل شدند تا ۵ پیشنهاد عملی و نهایی را تعیین کنند. پنل کارشناسان هم یکی از این ۵ طرح را بسیار عالی ارزیابی کرد و ۴ طرح خوب هم شناسایی شدند. طرح بهتر، ۵۰۰هزار دلار از پاداش را دریافت کرد و بقیه پاداش بین ۴ طرح دیگر تقسیم شد. طرح پیروز در این رقابت، از سوی گروهی از زمینشناسان و مهندسان نرمافزار طراحی شده بود که از یادگیری ماشینی برای مرتب کردن حجم قابل توجه داده استفاده کرده بود و پس از آن با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، بهینهترین طرح اکتشافی طراحی شده بود. مدیرعامل اینتگرا میگوید: تمام برنامههای پیشنهادی ارزشمند بودند و مطالب زیادی به شرکت ما آموختند.
افزایش ۱۰ برابری درآمدها
در همین زمان که شرکتهایی مانند اینتگرا، معادن جدیدی را به چرخه تولیدی اضافه میکنند، برخی از ابزارهای فناوری پیشرفته هم به کمک معدنکاران کنونی میآیند. فناوری حسگری که شرکت ماینسنس معرفی کرده، به همراه نرمافزار پشتیبان آن این اجازه را شرکت معدنی میدهد تا فرآیند مرتبسازی و فرآوری معدنی را بهینه کرده و از فرآوریهای غیرضروری کانسنگهای کمعیار جلوگیری میکند. این فناوری همچنین این امکان را فراهم میکند تا با ارزیابی باطلههای معدنی، فلزات ارزشمند موجود در آنها را شناسایی کرده و مانع از اتلاف احتمالی آنها شود. البته فقط مداخله سختافزار باعث چنین پیشرفتهایی نمیشود. ماین سنس، یک روش تحلیل داده مبتنی بر «بزرگدادههای صنعتی» هم طراحی کرده که امکان پردازش دادهها را به صورت آنی و بدون اتلاف وقت فراهم میکند. با چنین بهبودهایی، ادعای افزایش ۱۰ برابری درآمدهای سالانه یک شرکت معدنی، دور از ذهن نیست.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 32291