گروه معادن سنگ آهن
 
ابریشمی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:
فعالیت در آنومالی D۱۹ همچنان در انتظار مجوز محیط زیست
مراقب محیط زیست منطقه هستیم/چنین رکودی را در عمر کاریم ندیدم
گروه معادن >سنگ آهن - بهره‌برداری از آنومالی D19 با توجه به رو به پایان بودن عمر معدن چادرملو اهمیت فراوانی پیدا کرده است اما به گفته مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو بهره‌برداری از این محدوده نیازمند مجوز سازمان محیط زیست است.
 
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، سیدمحمد ابریشمی اظهار کرد: بخشی از محدوده‌ای که برای آنومالی D19 در نظر گرفته شده، داخل محدوده پناهگاه حیات وحش مخصوص چیتا و یوزپلنگ قرار دارد. در حال حاضر منتظر موافقت محیط زیست بوده و پس از آن باید با یک توافق فعالیت را شروع کرده و تعهد بدهیم که تعادل موجود در منطقه را برهم نخواهیم زد.

وی افزود: 5 سال دیگر از عمر معدن باقی مانده است. به همین دلیل از سال 1384 از مسئولان کشور بارها خواهش کرده‌ایم تا مجوز برای فعالیت در D19 صادر شود. این در حالیست که با وجود تامین منابع مالی، بهره‌برداری از D19 حداقل 4 سال زمان نیاز دارد.

خبرنگار ماین نیوز با سیدمحمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آیا فعالیت در آنومالی D19 قبل از پایان سال آغاز می‌شود؟

پیگیری‌ها برای شروع کار انجام شده اما متاسفانه موفق به دریافت مجوز محیط زیست نشده‌ایم. البته تا پیش از برگزاری انتخابات مجلس دهم عملا کاری نمی‌توان انجام داد اما امیدوار هستیم بتوانیم در ابتدای سال آینده و با پیگیری دوباره موفق به دریافت مجوز شویم، البته موافقت با انجام عملیات ژئوفیزیک زمینی به صورت شفاهی اعلام شده زیرا این محدوده به عنوان یک پتانسیل شناخته شده و نیاز به ژئوفیزیک هوایی ندارند. در نتیجه باید عملیات زمینی در آن انجام گرفته تا در انتها براساس داده‌های ژئوفیزیک به طراحی یک شبکه حفاری ختم شود که در این مرحله بطور قطع نیازمند مجوز محیط زیست خواهیم بود.

با توجه به اینکه بخشی از محدوده منطقه حفاظت شده است، به چه صورت در آن فعالیت خواهید داشت؟

بخشی از محدوده‌ای که برای آنومالی D19 در نظر گرفته شده، داخل محدوده پناهگاه حیات وحش مخصوص چیتا و یوزپلنگ قرار دارد. در حال حاضر منتظر موافقت محیط زیست بوده و پس از آن باید با یک توافق فعالیت را شروع کرده و تعهد بدهیم که تعادل موجود در منطقه را برهم نخواهیم زد. درست مانند موضوعی که در چادرملو از شکار غیرمجاز در یک منطقه جلوگیری کردیم، زیرا شکارچیان غیرمجاز به مناطق خلوت می‌روند در نتیجه وقتی در یک منطقه، معدنی شروع به کار می‌کند تا اندازه‌ای از انجام شکار غیرمجاز در آن جلوگیری می‌شود. البته با توجه به اینکه دو سوم آنومالی D19 در منطقه پناهگاه حیات وحش قرار دارد، تلاش می‌کنیم تا زیست بوم و شرایط زندگی حیات وحش دستخوش تغییر نشود.

ذخیره اولیه در آنومالی D19 به چه میزان است؟

در حال حاضر تنها 100 میلیون تن به عنوان ذخیره اولیه شناسایی شده و این برآوردی تخمینی است. باید کارهای ژئوفیزیکی و اکتشافی انجام شود تا بتوانیم میزان ذخیره واقعی را اعلام کنیم. اما آمار اولیه براساس اطلاعات شناسایی با خطای زیادی اعلام شده که نمی‌توان چندان به آن اتکا کرد.

با توجه به مشارکت شما و سنگ آهن مرکزی در این منطقه، آنها نیز کار اکتشافی در آنومالی D19 انجام داده‌اند؟

براساس برنامه پس از اخذ مجوز، یک شرکت مستقل با سرمایه‌گذاری هر دو شرکت تاسیس و اقدامات اکتشاف تجهیز و بهره‌برداری را انجام خواهد داد.

تولید چادرملو در 11 ماه سال جاری چه میزان بود؟

در حدود 8 میلیون و 900 هزار تن تولید کنسانتره در 11 ماهه گذشته را شاهد بودیم. امیدوار هستیم تا پایان سال به رقم 9.5 میلیون تن براساس برنامه دست پیدا کنیم. در سال گذشته براساس برنامه 10.3 میلیون تن هدف‌گذاری شد اما به دلیل رکود موجود در بازار برنامه اولیه که میزان تولید را 10.5 میلیون تن پیش‌بینی می‌کرد به 9.5 میلیون تن کاهش یافت.

عمر معدن را چند سال پیش‌بینی می‌کنید؟

اگر مبنای تولید کنسانتره را 10.5 میلیون تن در نظر بگیریم، تنها 5 سال دیگر از عمر معدن باقی مانده است. به همین دلیل از سال 1384 از مسئولان کشور بارها خواهش کرده‌ایم تا مجوز برای فعالیت در D19 صادر شود. این در حالیست که با وجود تامین منابع مالی، بهره‌برداری از D19 حداقل 4 سال زمان نیاز دارد.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ معدنی مانند واله و ... قیمت تمام شده خود را کاهش داده‌اند، آیا چادرملو برنامه‌ای برای کاهش قیمت دارد؟

بخشی از کاهش هزینه در بخش تولید و بخشی دیگر در زمینه حمل و نقل است. به عنوان مثال وقتی شرکت واله اتوبان و راه‌آهن اختصاصی داشته و از سوی دیگر کشتی حمل بار با ظرفیت 700 هزار تن در اختیار دارد، زیرساخت‌های موجود در آن کشور است که منجر به کاهش قیمت می‌شود. کاهش هزینه حمل دریایی و افزایش ظرفیت کشتی‌ها موضوعی است که با زیرساخت‌های موجود صورت می‌گیرد. این در حالیست که قیمت حمل ریلی در ایران در خیلی از مناطق گران‌تر از قیمت حمل جاده‌ای بوده اما در دنیا بطور معمول قیمت حمل ریلی یک سوم قیمت حمل جاده است. ما در بخشی که مربوط به تولید است، با تشکیل یک گروه کارشناسی کاهش قیمت را در دستور کار قرار داده‌ایم اما تمامی موضوعات باید با یکدیگر انجام پذیرد. البته امسال با توجه به کاهش تولید کاهش هزینه صورت نگرفته است، از سوی دیگر به عمیق معدن رسیده‌ایم که باطله‌برداری را افزایش می‌دهد. با افزایش باطله‌برداری، هزینه نیز افزایش خواهد یافت. اما در کنار این موضوع تلاش می‌کنیم در بخش تولید میزان هزینه را کاهش دهیم.

آیا در دوران کاری خود چنین رکودی در بخش معدن را شاهد بودید؟

در دوره 30 ساله کاری خود در بخش معدن چنین رکودی تنها یک بار در سال 1388 آن هم در حد یک شوک چند ماهه ایجاد شد اما تا به حال چنین رکود طولانی را شاهد نبودم. این رکود منجر به تعطیلی معادن زیادی شده است. در سال 1391 صادرات سنگ آهن در حدود 22 میلیون تن بود اما با وجود رکود پیش آمده فکر می‌کنم میزان صادرات در سال جاری کمتر از یک میلیون تن باشد. در حال حاضر سیاست اصلی ما تکمیل زنجیره فولاد در چادرملو است تا بتوانیم بخش عمده از محصولات را تولید کنیم.

در سال جدید چه میزان تجهیزات و ماشین‌آلات خریداری شد؟

در سال 1394 معادل 12 دامپتراک از بلاز خریداری شد اما هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند. با ترخیص این تعداد ماشین‌آلات بی‌شک ظرفیت حمل افزایش خواهد داشت.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
تاریخ انتشار : شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 30988