گروه صنایع معدنی فولاد
 
مهرآیین در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:
برنامه ویژه گروه فیوز برای بازار ورق خودروی ایران
راه‌اندازی دفتر فیوز در تهران طی 2016
گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون فروش و بازاریابی بخش فولاد گروه فیوز فرانسه پتانسیل های بازار فولاد ایران را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: ایران به ویژه نیاز زیادی به ورق خودرو دارد که هم‌اکنون بخش قابل توجهی از این نیاز نیز از طریق واردات تامین می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، شهرام مهرآیین با اشاره به اینکه گروه فیوز فرانسه به دنبال بازگشت به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد این کشور است، گفت: سابقه فعالیت گروه فیوز فرانسه در ایران به سال 1950 برمی‌گردد و این شرکت تاکنون پروژه‌های متعددی را در حوزه فولاد در ایران اجرا کرده است.

وی افزود: با توجه به رفع تحریم‌ها و امکان توسعه صنعت خودروسازی در ایران، پیش‌بینی می‌کنیم که نیاز به ورق خودرو نیز در ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت که می‌تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری فیوز فراهم آورد.

وی در عین حال جایگزینی قابل توجه آلومینیوم به جای فولاد در تولید خودرو را بعید دانست و گفت: به دنبال راه‌اندازی دفتر گروه فیوز در ایران در سال جاری میلادی هستیم.

خبرنگار ماین نیوز با شهرام مهرآیین، معاون فروش و بازاریابی بخش فولاد گروه فیوز فرانسه گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

گروه فیوز در حالی قصد بازگشت به ایران را دارد که بازار فولاد ایران و جهان در رکود بسر می‌برد. ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

بله همانطور که گفتید وضعیت بازار فولاد در دنیا خوب نیست و مازاد تولید زیادی در چین وجود دارد که باید جذب شود. فولادسازان چینی هم مشکلات خاص خود را دارند و در بازار داخلی به وضعیت اشباع برخورد کرده و به همین دلیل رو به بازارهای جنوب شرق آسیا آورده‌اند. باید بگویم که حدود 60 تا 70 درصد کسب‌وکار گروه فیوز نیز در حوزه فولاد طی 10 سال گذشته مربوط به بازار چین بوده است. ما تجهیزات کارخانه‌های فولادی چین را تامین می‌کنیم. به عنوان مثال شرکت بائواستیل تمام کوره‌هایی که در خطوط گالوانیزه و یا بازپخت خود نصب کرده، از ما تامین کرده است. بائواستیل حتی خط کامل نیز از ما خریداری کرده است. فولادسازان چینی همچنین به دلیل مشکلات ناشی از آلودگی هوا مجبور به خروج از شهرها شده‌اند و در عین حال برای کاهش هزینه‌ها جهت فعالیت در بازار جنوب شرقی آسیا، دو فولادساز بزرگ چین یعنی بائواستیل و ویسکو در حال احداث کارخانه هر یک به ظرفیت 20 میلیون تن در جنوب چین هستند که ما در این دو پروژه نیز حضور داریم.

پتانسیل بازار فولاد ایران را چطور می‌بینید؟

بازار فولاد ایران پتانسیل زیادی هم از نظر داخلی و هم از نظر نیاز کشورهای منطقه دارد. برای ما واقعا جالب است که تعداد بسیار زیادی شرکت مطرح در صنعت فولادسازی ایران مشغول به کار هستند و شرکت‌های تجهیزات‌ساز زیادی نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. تقاضای داخلی ایران در حوزه فولاد بالاست و اگر کمکی بازار تکان بخورد شاهد رونق خوبی در این حوزه خواهیم بود. صنعت خودروسازی ایران جای پیشرفت زیادی دارد و اگر این صنعت راه بیفتد، نیاز ایران به ورق خودرو به شدت افزایش خواهد یافت. در حالی که هم‌اکنون بخش عمده‌ای از نیاز ایران به ورق خودرو از طریق واردات تامین می‌شود و تنها بخشی از این نیاز از طریق فولاد مبارکه و کارخانه ورق خودروی چهارمحال و بختیاری تامین می‌شود. از سوی دیگر باید بگویم که گروه فیوز تنها به دنبال ارائه فناوری نیست بلکه می‌خواهیم راه‌حل نیز به ایران بدهیم. در این زمینه باید به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فیوز اشاره کنم که 15 نفر کارمند دارد که عمدتا از آرسلورمیتال جذب شده‌اند و رئیس این شرکت نیز از پژو آمده است که با ایران آشنایی کامل دارد. قصد داریم از طریق این شرکت نه فقط به ایران فناوری بدهیم بلکه کمک فنی نیز به صنعت خودروی ایران ارائه دهیم تا بتواند تائیدیه‌های کیفی را بگیرد.

رقبای شما در بازار ایران کدام شرکت‌ها هستند؟

رقیب اصلی ما در بازار ایران و جهان گروه آلمانی اس ام اس است. البته باید بگویم که در 10 سال گذشته گروه فیوز 32 خط و یا کوره گالوانیزه و یا بازپخت را در دنیا راه‌اندازی کرده است که عمدتا مربوط به کشورهای چین، تایلند، اندونزی، هند و اروپا (هلند و اسلولکی) بوده اند. ضمن اینکه در 3 سال گذشته نیز 11 قرارداد بستیم. ولی قرارداد در حال اجرا در ایران نداریم.

در بخش فولاد چه پروژه‌هایی را قبلا در ایران اجرا کرده‌اید؟

یک کوره بازپخت یا پروسس لاین را برای نورد و لوله اهواز ساختیم. در قسمت‌های دیگر نیز سابقه فعالیت گروه فیوز در ایران به سال 1950 برمی‌گردد.

ولی گروه فیوز در ایران هم‌اکنون زیاد شناخته شده نیست.

بله همینطور است و شاید به تبلیغات بیشتری در ایران نیاز داریم. البته باید بدانید که در اروپا تنها حدود 20 شرکت وجود دارد که سابقه آنها بالای 200 سال است و یکی از این شرکت‌ها نیز گروه فیوز فرانسه است. گروه فیوز فعالیت خود را از حوزه کارخانه‌های شکر آغاز کرده است و هم‌اکنون 30 شرکت مختلف در این گروه مشغول به کار هستند. 

برنامه‌ای برای راه‌اندازی دفتر در ایران دارید؟

قصد داریم دفتر تهران گروه فیوز را از سال جاری راه‌اندازی کنیم. البته هم‌اکنون نیز نمایندگی‌های گروه در حوزه‌های مختلف در ایران مشغول به فعالیت هستند. 

آینده مصرف آلومینیوم را در صنعت خودروسازی جهان چطور ارزیابی می‌کنید؟

استفاده از آلومینیوم در صنعت خودرو در حال افزایش است، چون آلومینیوم سبک‌تر از فولاد است. البته ارزان‌تر از فولاد نیست ولی در زمینه مصرف انرژی قیمت آن جبران می‌شود. آئودی حدود 10 پیش یک خودروی آلومینیومی ساخت. به تازگی در آمریکا فورد خودروی پیکاپ اف 150 خود را به صورت آلومینیومی تولید کرد که باعث شوکه شدن صنعت خودروسازی دنیا شد. نظر ما این است که آلومینیوم نخواهد توانست سهم قابل توجهی از بازار فولاد را در صنعت خودروسازی جهان بدست آورد. چرا که مشکلاتی نیز در زمینه استفاده از آلومینیوم در صنعت خودرو وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مقاومت پایین آلومینیوم در برابر ضربه‌های وارده، گران بودن تعمیرات بخش‌های آلومینیومی خودرو و استهلاک بیشتر آلومینیوم نسبت به فولاد اشاره کرد. البته ممکن است تنها بخش‌هایی از قطعات خودرو به صورت آلومینیومی تولید شوند اما تولید خودرو به صورت کامل با آلومینیوم آن هم در حجم انبوه بسیار بعید به نظر می‌رسد. ضمن اینکه فولادسازان در حال تولید گریدهای جدیدی از فولاد هستند تا بتوانند بهتر با آلومینیوم در صنعت خودروسازی رقابت کنند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 30746