گروه معادن
 
شکوری مطرح کرد:
عقب‌افتادگی بخش ریلی از توسعه معادن ایران
جانمایی هشت طرح فولادی تعجب‌آور است
گروه معادن - رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران اصلی‌ترین الویت بخش معدن کشور را در شرایط کنونی تلاش برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در وضعیت فعلی رکود بازار دانست.
 
به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به شیراز، بهرام شکوری در همایش نقش مدیریت در اقتصاد معدن که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش معدن برای ادامه حضور در بازار باید مزیت رقابتی خود را حفظ کند، افزود: تاکنون تنها حدود 8 درصد از کل مساحت کشور مورد اکتشافات معدنی قرار گرفته و ارزش ذخایر معدنی کشف شده نیز حدود 700 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر هدف تولید فولاد کشور تا 1404 محقق شود باید تا آن زمان بالغ بر 433 میلیون تن بار شامل مواد معدنی، محصول فولادی و ... جابه‌جا شود، اظهار کرد: برای اینکه از این میزان جابه‌جایی تنها 50 درصد توسط بخش ریلی کشور انجام شود، ظرفیت ریلی کشور باید 120 درصد افزایش یابد در حالی که هم‌اکنون رشد بخش ریلی کشور سالانه به یک درصد هم نمی‌رسد.

شکوری با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا به شدت در حال کاهش هزینه‌های تولید خود هستند، گفت: به عنوان مثال در زمینه حمل دریایی سنگ آهن کشتی های 600 هزار تنی واله مکس به زودی وارد عرصه بارگیری می‌شوند. از سوی دیگر براساس محاسباتی که انجام دادیم، قیمت محصول سنگ آهن ایران درب معدن با قیمت سنگ آهن تولیدی غول‌های معدنی جهان کاملا قابل رقابت است اما هزینه‌های حمل زمینی و دریایی باعث شده تا سنگ آهن ایران مزیت رقابتی خود را در برابر سنگ آهن تولیدی شرکت‌های بزرگ جهان از دست بدهد. به عنوان مثال در حمل زمینی هر تن سنگ آهن ایران باید 8 تا 10 دلار بپردازد اما شرکت‌های بزرگ جهان تنها 4 دلار هزینه در این زمینه می‌پردازند. در بخش حمل دریایی هم در حالی که هزینه ما بین 8 تا 13 دلار است بعضا هزینه حمل دریایی شرکت‌های بزرگ معدنی جهان به 2 دلار می‌رسد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در ادامه با انتقاد از جانمایی طرح‌های فولادی در کشور به ویژه طرح‌های فولادی استانی اظهار کرد: به عنوان مثال هشت طرح فولادی استانی به طور متوسط 200 کیلومتر از معادن سنگ آهن و 400 کیلومتر از بنادر دور هستند که این واقعا خنده‌دار بوده و جای تعجب دارد.

او با بیان اینکه اصلاح و بررسی مجدد قانون معادن بر عهده کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گذاشته شده است، گفت: در همین راستا ما با بنچ مارک قوانین معدنی در کشورهایی مانند شیلی، برزیل، آمریکا و ترکیه تلاش کرده‌ایم تا اصلاحات موردنظر را در قانون معادن کشور در راستای بهبود فضای کسب‌وکار این حوزه پیشنهاد بدهیم.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران بخشی از مشکلات بخش معدن کشور را نیز مربوط به پایین بودن سطح دانش فنی معدنکاران دانست و گفت: به عنوان مثال بسیاری از معادن سنگ آهن، تیتان دارند و به همین دلیل قابلیت استحصال سنگ آهن از این معادن را نداریم و باید دانش فنی آن‌را کسب کنیم.

شکوری همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعریف درست و مشخصی از خام‌فروشی در بخش معدن کشور وجود ندارد، گفت: هر کسی به ظن خود یک بخش از زنجیره سنگ آهن تا فولاد را به عنوان خام فروشی مطرح می‌کند این در حالیست که هر بخش از این زنجیره ارزش افزوده متناسب با خود را ایجاد می‌کند.

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران افزود: همه دولت‌های ایران از ابتدای انقلاب تاکنون شعار کوچک‌سازی داده‌اند اما این اتفاق به هیچ‌وجه رخ نداده است و در همین حال خصوصی‌سازی‌های انجام شده هم بیشتر مزایده‌فروشی بوده است.

وی ایجاد کنسرسیوم فروش و صادرات را برای کاهش هزینه‌ها در بخش معدن کشور ضروری دانست و گفت: بازار فولاد منطقه منا بازار بزرگی است که 37 میلیون تن واردات دارد و ایران می‌تواند بخشی از این بازار را به خود اختصاص دهد. این در حالیست که چین نیز با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 160 میلیون دلار در بندر گوادر پاکستان تلاش دارد تا فولاد خود را به هزینه حمل کمتری روانه بازار منا کند.

به گزارش ماین نیوز، همایش نقش مدیریت در اقتصاد معدن در اتاق بازرگانی شیراز با مشارکت این اتاق، خانه معدن استان فارس، سازمان نظام مهندسی استان فارس و اتحادیه صادرکنندگان کالاهای صنعتی و معدنی استان فارس برگزار شد.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 30121