پیشرفت ریل ملی به ۸۵ درصد رسید
روزنامه گسترش صمت , 13 دی 1394 ساعت 13:33
درحالی که پیگیریها و مصاحبه با کارشناسان و مدیرعامل سابق ذوبآهن اصفهان از راهاندازی تولید ریل ملی با ۸۲درصد پیشرفت فیزیکی برای ۲ ماه پیش تا دهه فجر خبر میداد اما در تازهترین اظهارنظر از سوی معاون برنامهریزی و توسعه شرکت ذوبآهن اصفهان آهن پیشرفت این پروژه هنوز ۸۵ درصد اعلام میشود و البته از گوشه و کنار شنیده میشود امیدواری برای آنکه این طرح در زمان اعلامشده به بهرهبرداری برسد، اندک است.
به گزارش ماین نیوز، به گفته مسئولان رکود سنگین بازار و فروش نرفتن محصولات این کارخانه به طرحهای توسعهای ذوبآهن اصفهان لطمه جدی وارد کرده و اگر قرارداد سهجانبه میان ۳ وزارتخانه راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاهاجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به قرارداد پیشفروش منتهی میشد تولید ریل ملی تامین مالی شده و پیشرفت بهتری مییافت.
قرار نخست، تولید تا پایان آذر بود
ذوبآهن اصفهان تنها فولادساز ایران است که به روش کوره بلند، محصولات فولادی تولید میکند و پس از فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، سومین تولیدکننده بزرگ فولادی کشور به شمار میآید. اما در شرایط کنونی آنچه ذوبآهن را از دپوی محصولات فولادی و رکود سنگین بر این حوزه میتواند نجات بدهد تولید محصولات جدید با ارزشافزوده بالا ازجمله ریل ملی، تیرآهن بال پهن و... است.
اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل سابق ذوبآهن اصفهان در مهرماه از گشایش و بهرهبرداری طرح تولید نخستین ریل ملی ایران در دهه فجر خبر داده و گفته بود: ممکن است تولید فولاد آلیاژی «uic۶۰» ویژه ریل، زودتر از دهه فجر نیز آغاز شود. سعدمحمدی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه پیشبینی شده که حداقل در سال بیش از هزار کیلومتر ریلگذاری جدید در کشور انجام شود، گفت: به همین دلیل ذوبآهن اصفهان طرحهای توسعهای خود را به سمت تولید ریل مترو، ریلهای آسانسور و ریل معادن هدایت کرده بهویژه در زمینه ریل، نیاز کشور به واردات بهطور کامل رفع خواهد شد. گفتنی است که پروژه تولید ریل ملی طرحی ۱۲ماهه داشت که قرار بود تا پایان آذر سالجاری به ثمر برسد اما گویا در این پروژه شاهد تاخیرهایی هستیم که در گزارشهای متعددی که در اینباره تهیه شده مسئولان این طرح اعلام میکردند این تاخیر بین ۱/۵ تا ۳ ماه خواهد بود. در اینباره مهرداد تولائیان، مدیر ارشد مهندسی بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان پیش از این درباره زمان آغاز بهکار و تولید ریل ملی گفته بود: براساس روزشمار، زمان بهرهبرداری از پروژه تولید ریل، آذر سالجاری است و تاکنون روند اجرایی پروژه براساس برنامه پیش رفته و امید میرود تاخیری در این زمینه ایجاد نشود و اگر تاخیری هم باشد بیش از چند هفته نخواهد بود. البته در آبان ماه اعلام شد؛ تلاش میشود گشایش و بهرهبرداری از این کارخانه تا دهه فجر انجام شود اما احتمال بعدی تا پایان فروردین سال ۹۵ خواهد بود.
قرارداد پیش فروش نجاتمان میداد
ریل «یوآیسی۶۰» از سوی شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان براساس برنامه زمانبندی از پیش تعیینشده، قرار بود تا آذر و سپس بهمن سال ۱۳۹۴با هدف توسعه و نگهداری شبکه ریلی بین شهری، توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دوخطه کردن خطوط ریلی موجود و ایجاد خطوط پرسرعت، ریل راهآهن داخل شهری به تولید و بهرهبرداری برسد. از آنجا که هر کیلومتر راهآهن نیاز به ۱۲۰ تن ریل دارد بنابراین برای احداث ۱۵هزار کیلومتر راهآهن جدید به یکمیلیون و ۸۰۰هزار تن ریل نیاز داریم. معاون برنامهریزی و توسعه شرکت ذوبآهن ضمن اعلام پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه تولید ریل ملی، از تحویل نخستین سری از این محصول در دهه فجر خبر داد. منصور یزدیزاده در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت روند تولید ریل ملی در کارخانه ذوبآهن اصفهان گفت: روند تولید ریل با وجود مشکلات فراوان ازجمله نبود نقدینگی و وضعیت نامطلوب واحد تولید فولاد درحال اجراست و امیدواریم نخستین سری از ریل ملی در دهه فجر آماده بهرهبرداری
شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان پیشرفت تولید ریل ملی در مرز ۸۵ درصد است، افزود: از ارگانهای زیادی برای تامین نقدینگی این پروژه ملی درخواست کمک کردهایم ولی متاسفانه بهدلیل شرایط نامناسب بازار و رکود حاکم در اقتصاد کشور حمایت جدی از این پروژه انجام نشده است. یزدیزاده با یادآوری انعقاد سهجانبه تفاهمنامه تولید ریل ملی میان ۳ وزارتخانه راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: چنانچه این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد پیشفروش میشد کمک بزرگی به پروژه میکرد چراکه میتوانست هم بخشی از نقدینگی پروژه را تأمین کند و هم موجب دلگرمی شرکت ذوبآهن شود؛ البته مسئولان ریلی کشور ازجمله مدیرعامل شرکت راهآهن رویکرد حمایت از صنعت ملی دارند و ما از این بابت دلگرمی
داریم. معاون برنامهریزی و توسعه شرکت ذوبآهن با بیان اینکه مصرف ریل کشور سالانه بیشتر از ۴۰ هزار تن نیست، یادآور شد: با راهاندازی خط تولید ریل ملی این ظرفیت وجود دارد که برای فروردینماه نیاز سالانه راهآهن کشور تأمین شود. وی وعده داد که شرکت ذوبآهن نیاز ریلی کشور در سال ۹۵ را به طور کامل پوشش میدهد و از مسئولان درخواست کرد که با توجه به نیاز ارزی برای تولید ریل ملی، مبالغ در نظر گرفته شده برای واردات ریل به شرکت ذوبآهن پرداخت شود تا پروژه بهرهبرداری از ریل ملی تسریع شود. یزدیزاده ادامه داد: ظرفیت اسمی شرکت ذوبآهن برای تولید ریل ۴۰۰ هزار تن در سال بوده و بهطور قطع اگر این محصول تولید داخلی در داخل کشور امتحانش را پس دهد و استقبال خوبی از آن انجام شود میتوان برنامه صادرات این محصول را نیز برنامهریزی کرد. این مقام مسئول در شرکت راهآهن در پاسخ به این پرسش که هزینه تولید این محصول در قیاس با محصولات خارجی به چه صورت است، گفت: بهطور قطع هزینه تمام شده تولید ریل در شرکت ذوبآهن در مقایسه با شرکتهای مشابه خارجی که چندین سال است ریل تولید میکنند، بیشتر بوده و ما نیز این انتظار را نداریم که محصول تولیدی شرکت ذوبآهن با هزینه تمام شده خریداری شود بلکه ریل ملی را با همان مبلغ ریلهای وارداتی تحویل شرکت راهآهن میدهیم. وی درباره میزان اشتغال ایجاد شده در این خط تولید، گفت: به ازای هر یک میلیون تن فولاد هزار نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار میشوند. یزدیزاده اظهار کرد: این محصول میتواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و در شرایط تحریم و گرانفروشی نیز قابل اتکا است و ابعاد فراوان تجاری و بازرگانی دارد که نقطه اتکایی است که قدرت چانهزنی را نیز افزایش میدهد. معاون برنامهریزی و توسعه شرکت ذوبآهن تأکید کرد: روند پیشرفت پروژه روند مطلوبی است و ریل ملی در مقطع کنونی در مرحله نصب و راهاندازی است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس گفته مدیرعامل شرکت راهآهن، حملونقل ریلی کشور درمجموع نیاز به ۷۰۰هزار تن ریل بهدلیل عقبافتادگیهایی که در گذشته وجود داشت، دارد و به محض آماده شدن ریل ملی از تولیدات شرکت ذوبآهن، از این محصول استفاده خواهد شد.
کد مطلب: 30067
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/news/30067/پیشرفت-ریل-ملی-۸۵-درصد-رسید