به گزارش ماین نیوز، رویداد ویژه آهن و متالورژی در ایران یعنی «متافو» از دیروز آغاز بهکار کرده؛ رویدادی که به عقیده بسیاری از کارشناسان هم رتبه و درجه بزرگترینها در جهان برگزار شده و یکی از موارد آبرومند تقویم نمایشگاهی ایران به شمار میآید. در این گزارش نگاهی میاندازیم به برخی از مهمترین نمایشگاههای متالورژی در جهان که بیشتر ۲ یا ۴ سالانه هستند و هرگز کیفیت را فدای کمیت نمیکنند. با همراه باشید:
«متالاند متالورژی» در چین
این نمایشگاه هر ۲ سال یکبار از سوی یکی از معتبرترین برگزارکنندگان نمایشگاه در چین (سایت پکن) برگزار میشود و پس از ۲۰ دوره برگزاری موفق توانسته همه فعالان این صنعت را به خود جلب کند. همزمان با برپایی این رویداد مهم نمایشگاهی چند کنگره، کنفرانس و نشستهای تخصصی با حضور فعالان، متخصصان و مدیران صنعت متال و متالورژی و رشتههای وابسته از سراسر جهان برگزار میشود.
شرکتهای معتبر و صاحب نام صنایع متالورژی جهان از کشورهای آلمان، ایتالیا، ایالات متحده امریکا، اسپانیا، چین، روسیه، اتریش، استرالیا، فرانسه، کرهجنوبی، هلند، لوکزامبورگ، سوئیس، ترکیه، ایران، انگلیس، منطقه تایوان، هنگ کنگ، لهستان، برزیل، هند و... در این رویداد بینالمللی حضور دارند. آخرین دوره نمایشگاه «متالاند متالورژی» چین با بیش از ۱۴۰۰ غرفه در مساحتی بیش از ۱۱۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار شد که بیش از ۲۷۰ غرفه به کشورهای خارجی اختصاص داشت.
همچنین بیش از ۵۵ هزار بازدیدکننده حرفهای در ۴ روز برگزاری این رویداد از ۶۳ کشور جهان آن را مورد بازدید و بررسی قرار دادند. همه اتحادیههای بزرگ، موسسات علمی و تخصصی، شرکتهای مهم و اصلی صنعت متالورژی در چین و سراسر دنیا در این رویداد حضور داشته و از این نمایشگاه حمایت میکنند. متالاند متالورژی از ۸ سالن تشکیل شده که در میان ۸ سالن این رویداد، شلوغترین و محبوبترین سالن، محل حضور کشورهای خارجی یا سالن بینالملل نمایشگاه است. وجود شرکتهای معروف و نشان(برند)های جهانی صنعت متالورژی جهان مانند: «وزوویو»، «تنووا»، «زیمنس»، «دانیلی»، «فوجی الکتریک» از نکاتی است که باعث رونق و اهمیت آن میشود.
ایران «متافو»ی ۱۲ ساله
نمایشگاه بینالمللی متالورژی، فولاد و ریختهگری در کشور ما با عنوان تجاری ایران متافو برگزار میشود.
این نمایشگاه وسعتی حدود ۱۵هزار مترمربع دارد که در هر دوره بهصورت میانگین تا حدود ۱۵درصد رشد کمی و کیفی دارد.
این رویداد دارای بخشهای بسیار متنوعی است. بخش آهن و فولاد شامل انواع مواد اولیه و مواد معدنی، فولاد خام و آلیاژهای آهن. بخش ریختهگری، قالبسازی، آهنگری و ماشینکاری شامل انواع روشهای ریختهگری، قالبسازی و انواع قالبها. بخش فلزات غیرآهنی شامل آلومینیوم، مس، سرب، روی و انواع فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، پلاتین و تیتانیوم.
بخش معدن و صنایع معدنی شامل مواد معدنی فلزی و غیرفلزی، انواع زغال سنگ و کک، مشاوره و ژئوتکنیک، اکتشاف، حفاری و استخراج.
بخش کورهها، نسوزها و سرامیکهای صنعتی شامل انواع کورههای صنعتی، سرامیکها، نسوزهای شکلدار و بیشکل، عایقها و مواد الیافی. بخش شیرهای صنعتی و تجهیزات کنترل سیالات شامل انواع شیرهای صنعتی، تولید لوازم و قطعات شیر، انواع دریچه و سوپاپ.
بخش پروژههای صنعت و معدن شامل انواع پروژههای معدنی، صنایع فولاد و فلزات غیرآهنی، پروژههای نیروگاهی، پروژههای راهسازی و عمرانی و...
نمایشگاه متالورژی در استانبول
رویداد بینالمللی متالورژی استانبول با حضور صنعتگران فعال مواد و متالورژی از کشورهای مختلف به صورت سالانه در ترکیه برگزار میشود. این رویداد هر سال از ۸ تا ۱۰ اکتبر در مرکز اکسپو استانبول و با نام تجاری «آلواکسپو» به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت آلومینیوم منطقه اورآسیا (آسیا و اروپا) و تنها نمایشگاه صنعت آلومینیوم ترکیه کلید میخورد. این نمایشگاه از سوی «هانوفرمسهفوارچیلیک»، یکی از زیرمجموعههای دوچ مسه در ترکیه مدیریت میشود و حمایت کامل «تالساد» ـ انجمن صنایع آلومینیوم ترکیه ـ را هم با خود دارد. یکی از سالنهای آلواکسپو بهصورت ویژه به صنعت آلومینیوم ترکیه و فعالان در این حوزه اختصاص دارد. صنعت آلومینیوم در ترکیه این فرصت را دارد تا در آلواکسپو آخرین دستاوردها و محصولات در حوزههای خودروسازی، ساختمانسازی، کالاهای مصرفی، بستهبندی، صنایع دفاعی، انرژی، صنایع هوایی، حملونقل و دیگر صنایع مصرفکننده آلومینیوم را مورد بررسی قرار دهد.
در ۲ سالن دیگر این نمایشگاه هم شرکتهای مطرح صنعت آلومینیوم جهان اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه، مواد مصرفی، تامینکنندگان فناوری، سازندگان ماشینآلات و تولیدکنندگان شمش آلومینیوم و محصولات آلومینیومی حضور دارند. این رویداد دوسالانه بوده و در دوره قبلی آن در سال ۲۰۱۳م افزونبر ۱۵۱ شرکت بینالمللی از ۳۲ کشور جهان آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند که این میزان در سال ۲۰۱۵م رشد ۱۵درصدی داشته است. در مجموع افزونبر ۱۰هزار و ۵۶۰ نفر از ۷۵ کشور دنیا از آخرین دوره این رویداد بازدید کردند.