به گزارش ماين نيوز، علي پناهي، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالاي ايران در جلسه هم انديشي اخير كه با حضور كارشناسان و فعالان صنعت فولاد در اين رابطه برگزار شد، با بيان اينكه بورس كالا در حوزه صنعت فولاد به دنبال راهاندازي قراردادهاي آتي، سلف موازي استاندارد و حتي آپشن است، گفت: اين بورس بهمنظور تسهيل امور توليدكنندگان فولاد، تلاش دارد كه مشكلات موجود در زنجيره توليد مقاطع فولادي را مرتفع كند.
وي با تاكيد بر اينكه از جمله مشكلات اساسي صنعت فولاد موضوع تهيه قراضه آهن است، بيان كرد: در همين راستا قرار است جهت شفافسازي بازار قراضه، معاملات اين محصول در بورس كالا احيا شود و توسعه پيدا كند.
پناهي اظهار كرد: با توجه به اينكه عدم تداوم عرضه يكي از موانع حضور اين محصول در تالار اصلي بورس كالا قلمداد ميشود گفت: با این حال اين كالا شرايط عرضه در تالار فرعي بورس را دارا است.
سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالاي ايران همچنين گفت: بر اساس ماده ۶ قانون توسعه، ابزارهاي مالي عرضه كنندگان و اشخاص حقوقي جهت عرضه در بورس كالا از ۱۰ درصد ماليات بر درآمد معاف ميشوند و اين ميتواند مزيتي براي عرضهكنندگان قراضه آهن در بورس باشد.
عدم تعادل بين توليد و مصرف قراضهبراساس اين گزارش، يكي از اعضاي انجمن توليدكنندگان فولاد در اين نشست هم انديشي، معضل اصلي در بازار قراضه آهن را عدم تعادل بين توليد و مصرف اين كالا دانست و اشاره كرد: به رغم افزايش توليد سرانه فولاد در كشور، توليد سرانه قراضه رو به كاهش است. براي تامين كسري نيز واردات توجيه نداشته و از سويي ديگر زيرساختهاي آن نيز فراهم نيست.
عزيز طلاوري افزود: در حال حاضر به علت كسري، اين ماده اوليه استراتژيك نسبت به قيمت بيكشش شده و سنگيني بار آن بر عهده بخش خصوصي احساس ميشود. در حقيقت فعالان بازار قراضه غالبا توان مالي لازم را براي ذخيره و فرآوري محصولات ندارند، بنابراين قراضه را در برخي مواقع و به مقادير مختلف تحويل ميدهند كه به نظر ميرسد بورس كالا از طريق بازار فرعي اين مشكل را ميتواند حل كند.
وي تاكيد كرد: براي ورود قراضه آهن به بورس كالا، نهادهايي مانند راهآهن، وزارت نفت، تعاوني اسقاط خودرو و مسوولان فروش قراضه ايران خودرو ميتوانند همكاري ويژهاي داشته باشند. همچنين، در صورتي كه شركتهايي نظير توكا، معاملات خود را از طريق بورس كالا انجام دهند، به شفافيت بازار كمك ميكند.
شفافسازي قيمت قراضه از طريق بورس كالامديرعامل شركت فولادسازان معين ادامه داد: تامينكنندههاي اصلي ذكر شده براي فروش قراضههاي خود، مجبور به رعايت تشريفات خاص و برگزاري مزايده هستند كه اگر اين تامينكنندهها به جاي آگهي در روزنامه، در بورس كالا به فروش قراضه آهن بپردازند، گام مهمي در شفافسازي و ساماندهي بازار قراضه برداشته خواهد شد، چراكه مطابق ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارهاي مالي كليه معاملاتي كه در بورس كالا صورت پذيرد، از تشريفات قانوني و شمول قيمتگذاري خارج ميشوند.
وزارتخانهها همكاري كنندطلاوري اعلام كرد: هماكنون راهآهن ميتواند حداقل يك ميليون تن از كسري قراضه را از محل واگنها و خطوط ريلي فرسوده تامين كند، اما در حال حاضر به دليل مصوبات دستوپاگير، امكان استفاده از اين ذخاير نيست.
وي با اظهار اينكه ايران بزرگترين خط كشتيراني منطقه را دارا است و خليج فارس يكي از شلوغترين مناطق كشتيراني است، عنوان كرد: يكي از بزرگترين منابع تامين قراضه آهن، اسقاط كشتيهاي فرسوده است و تاسيس زيرساختها براي بازيافت و اسقاط كشتيهاي فرسوده گام بسيار مهمي در تامين كسري قراضه است.
اين عضو انجمن توليدكنندگان فولاد در پايان هشدار داد: مشكل كسري قراضه در كشور جدي است و تنها از طريق واردات اين بازار سروسامان ميگيرد و البته هر كسي امكان واردات اين محصول را ندارد، در حالي كه ايجاد زيرساختها براي واردات، فرآيندی چندان طولاني نيست.
بخش قراضه آهن بايد صنعتي شود
فريبرز خروشي، مدير عامل شركت رافتك نيز در اين نشست با اشاره به تجربيات جهاني درخصوص صنعتي شدن بازار قراضه آهن و به كارگيري تكنولوژي در اين صنعت، مشكل ايران را بازيافت و فرآوري به صورت سنتي و عدم اتصال و بسته بودن چرخه صنايع فولادي دانست.
وي تاكيد كرد: محاسبات توليد سرانه فولاد و قراضه بيراهه است و بايد حتي با همين شرايط نيز پايههاي صنعتي شدن قراضه در ايران گذاشته شود. در اين صورت نه تنها كسري قراضه جبران ميشود بلكه همانند كشورهاي توسعهيافته، صادرات آن نيز ممكن ميشود. وي در ادامه افزود: واردات قراضه به ايران با مشكلات اساسي مواجه است كه مشكلات داخلي آن، فقدان زيرساختها است. تاسيس اين زيرساختها
زمان بر، هزينه بر و نيازمند برنامهريزي است. ناگفته نماند، حتي در صورت وجود زيرساختها و حتي حذف تعرفه، واردات به همين سادگيها نيست، چرا كه در دنيا كنترل شديد قراضه از سوي آمريكا صورت ميگيرد.
عرضه قراضه شناسنامهدار از طريق بورس كالامدير پروژه سايت فولاد سبا (توكا تدارك وابسته به شركت فولاد مباركه) از ديگر حاضران در اين جلسه بود كه خاطرنشان كرد: بايد خطر كسري قراضه آهن و مشكلات ناشي از آن، به مقامات اعلام شود.
هدف بورس از وارد شدن به بازار قراضه آهن بايد تامين كسري در اين بازار باشد نه مديريت بازار؛ به همين دليل بورس نبايد به دنبال جذب عرضهكنندگان خرد و انبارداران كوچك باشد.
«محمد سياوشي» اظهار كرد: بورس كالا بايد به دنبال يافتن پاسخ به اين سوال باشد كه از چه منابعي و با چه شرايطي ميتواند اين كسري را تامين كند؟ اين شركت با عرضه قراضههاي شناسنامهدار ميتواند برای شفافسازي قيمت در اين بازار گام مهمي بردارد.
وي تاكيد كرد: در راستاي عرضه قراضه شناسنامهدار و شفافيت قيمت، بهتر است كه شرايط براي عرضه مراكز اسقاط خودرو شركتهاي ايران خودرو و سايپا، شهرداريها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سازمان بازيافت، در بورس كالاي ايران فراهم شود.
وي همچنين با بيان اينكه اگر مزايدهها و مناقصهها به سمت بورس كالا هدايت شود، گام بسيار مهمي در خصوص حل مشكلات برداشته ميشود، گفت: بسياري از فعالان بازار قراضه آهن نميدانند كه با عرضه در بورس كالا مشمول معافيت مالياتي ۱۰ درصدي ميشوند كه بايد به آنها اطلاع رساني شود.
قراضه آهن تجميع و يكجا عرضه شودآشتياني رئيس اداره مسائل ساختماني دفتر برنامهريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز بيان كرد: با توجه به كسري حدود ۲ تا ۵/۲ ميليون تني قراضه، اين ايده بسيار خوبي است كه قراضه تجميع و يكجا عرضه شود، منتها بايد بررسي شود كه آيا واحدهاي مصرف كننده اصلا به توافقي ميرسند كه اين امر صورت بگيرد يا خير؟
وي با تاكيد بر اينكه بايد بتوانيم واحدهاي توليدي را به اجماع برسانيم كه خارج از بورس معامله نكنند، گفت: بدون شك نگاه وزارت صنعت به اين موضوع مثبت است و در اين مسير همكاريهاي لازم را انجام ميدهد.
در ادامه اين نشست هم انديشي، شفيعي كارشناس فولاد معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز گفت: بهتر است واحدهاي توليدكننده دولتي و عمومي مثل شهرداريها، سازمان بازيافت شهري و خودروسازيها قراضه آهن خود را در بورس كالاي ايران عرضه كنند.
وي در پايان افزود: البته تعامل و تفاهم شركتهاي تابع انجمن فولاد اعم از دولتي و خصوصي براي خريد از بورس نيز امر مهمي است. بايد اين توليدكنندگان از رقابت بر سر قيمت كه منجر به افزايش تقاضاي سفتهبازي اين كالا در خارج از بورس ميشود، خودداري كنند.
براساس اين گزارش، نشستهاي همانديشي بورس كالاي ايران با فعالان و كارشناسان صنعت فولاد تا حصول نتيجه تداوم خواهد داشت.