ریل ملی در زمان مقرر به بهرهبرداری میرسد
گروه صنایع معدنی
>فولاد
- تنها ۶۶ روز تا تولید ریل ملی باقی مانده تا ایران هم به دارندگان خط تولید ریل که یکی از زیرساختهای اساسی کشور محسوب میشود، بپیوندد.
به گزارش ماین نیوز، خطوط راهآهن یکی از عوامل توسعهیافتگی کشورها به شمار میآید و هر چه خطوط ریلی کشور گستردگی بیشتری پیدا کند به همان نسبت پیشرفتهتر به شمار میآید و این زمانی بهتر و موثرتر است که ریل فولادی، پیش نیاز توسعه خطوط راهآهن در کشور تولید شود تا ارزشافزوده بیشتری حاصل شده و ارز کمتری خارج شود.براساس برنامهریزیهای انجام شده، ذوبآهن اصفهان بهعنوان نخستین تولیدکننده ریل در ایران تا پایان آذر امسال پروژه خود را به پایان رسانده و زمستان امسال شاهد تولید ریل ملی خواهیم بود ریلی که به گفته فعالان این حوزه با طلسم ۱۰۰ ساله رو به رو بوده و اینک این طلسم در حال شکستن است.با توجه به اینکه تنها چند ماه تا آغاز تولید این محصول باقی مانده عدهای بر این عقیدهاند تولید ریل ملی با تاخیر به بهرهبرداری خواهد رسید اما در روز شمار تولید ریل ملی تنها ۶۶ روز تا روز موعود باقی مانده است و دستاندرکاران این صنعت معتقدند که بهرهبرداری از این واحد تولیدی براساس برنامه پیش خواهد رفت.
شایعه تعویق بهرهبرداری از کارخانهدرحالحاضر حدود ۱۵۰۰ کیلومتر زیرسازی راهآهن انجام شده که نیاز شدید به ریل در این پروژه وجود دارد و براساس برنامه تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰هزار کیلومتر از پروژههای ریلی اجرا شود که ۵هزار کیلومتر آن در دست اجرا و ۵هزار کیلومتر نیز در دست مطالعه است. علاوه بر آن شرکت راهآهن در حال بازسازی خطوط قدیمی و ارتقای برخی از خطوط یکخطه به دوخطه است، بنابراین نیاز شدیدی به ریل وجود دارد. تمام این پروژهها چشم امید به بهرهبرداری هرچه زودتر از خط تولید ریل در ذوبآهن اصفهان دارند. چند روز پیش این خبر در خبرگزاریها منتشر شد که بهرهبرداری از این کارخانه به تعویق افتاده این در حالی است که اوایل شهریور سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرید تجهیزات یک کارخانه آلمانی از سوی شرکت ذوبآهن، گفته بود: تجهیزات این کارخانه درحال بستهبندی و دمونتاژ است. معاون وزیر راه و شهرسازی از تولید این نوع ریل پیشرفته (UIC۶۰) از زمستان امسال یعنی با حدود ۶ماه تاخیر خبر داد در حالی که قرار بود از اواخر ماه جاری تولید ریل ملی در کارخانه ذوبآهن اصفهان آغاز شود. محسن پورسیدآقایی تصریح میکند: درباره تولید ریل ملی تفاهمنامهای با ذوبآهن امضا شده و ما نباید عملیات خاصی را انجام دهیم. ذوبآهن خط تولید و ماشین آلات آلمانی را در این زمینه خریداری کرده و در حال بستهبندی و دمونتاژ تجهیزات است. وی تاکید میکند: بهدنبال عقد یک قرارداد تضمینی با راهآهن هستیم تا بتوانیم به آنها برای تامین ریل اطمینان بدهیم. این در حالی است که علی نورزاد، معاون دیگر وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از پروژه تولید ریل ملی گفته بود؛ در سیاستهای دولت تدبیر و امید، صنعت حملونقل ریلی کشور در اولویت قرار گرفته و توسعه بیش از پیش آن مد نظر است در حالی که در سالهای گذشته این صنعت رشد چندانی نداشته است. وی با اشاره به امضای تفاهمنامه تولید ریل ملی بیان میکند: خوشبختانه پیشرفت این پروژه بهگونهای است که شاهد تولید نخستین محصول ریل ملی در زمستان امسال خواهیم بود تا در پروژههای عمرانی کشور و حملونقل مورد استفاده قرار گیرد.سعید محمدزاده با تاکید بر اینکه ریل مورد نیاز راهآهن را از منابع مختلف تامین کردهایم، اظهار میکند: قبل از تحریمهای ناعادلانه عمدهترین و جدیترین منابع تامین ریل، کشورهای اروپایی بودند. وی با اشاره به اینکه در گذشته برای ساخت راهآهن ریل از اروپا، چین، ترکیه و هند تامین شده است، ادامه میدهد: درحالحاضر ریل را از منابع غیراروپایی تامین میکنیم و تاکنون در این زمینه دچار مشکل نشدهایم.وی با بیان اینکه قدم بزرگی در زمینه رفع نیازهای داخلی به ریل برداشته شده و آن بحث تولید ریلی ملی در کشور است، تصریح میکند: وزارت راه و شهرسازی بهطور جدی از این برنامه حمایت میکند و امیدواریم این موضوع امسال به سرانجام برسد و شاهد تولید ریل ملی از اوایل سال آینده باشیم.
تولید ریل ملی پیشرفت ۸۲ درصدی داردمهرداد تولائیان، مدیر ارشد مهندسی بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان درباره زمان بهرهبرداری از ریل ملی میگوید: براساس روز شمار زمان بهرهبرداری از پروژه تولید ریل، آذر امسال است و تاکنون روند اجرایی پروژه براساس برنامه پیش رفته است. وی میافزاید: اگر تاخیری به وجوداید در حد ۲ هفته خواهد بود نه بیشتر زیرا تاکنون ۸۲درصد از کار پیشروی داشته و امید میرود در زمان مقرر پروژه افتتاح شود.وی خاطرنشان میکند: تا روز شمار تولید ۶۶ روز مانده و تمام تجهیزات و دستگاهها از آلمان وارد کشور شده است تا تمام دستگاههای جدید که براساس آخرین فناوریهای روز هستند در زمان مقرر راهاندازی و نصب شوند.وی تاکید میکند: تولید ریل ملی یکی از بهترین پروژههایی است که در کشور انجام میشود زیرا گسترش ریل در هر کشوری یکی از مهمترین زیرساختها به شمار میآید بنابراین تولید ریل در داخل هر کشوری میتواند ارزشافزوده فراوانی را در حلقه تولید فولاد آن کشور ایجاد کند.به گفته تولائیان، یکی از اصول اولیه پیشرفت در هر کشوری جادهسازی و ریلسازی است زیرا ریل و استفاده از خطوط ریلی آسانترین و بهصرفهترین نوع حملونقل بهشمار میآید و از بهترین زیرساختهای هر کشور محسوب میشود به همین دلیل به بهرهبرداری رسیدن آن برای تمام مردم ایران ارزشمند است.
مدیر ارشد مهندسی بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان تصریح میکند: درحالحاضر به جز ذوبآهن اصفهان هیچ کدام از فولادسازیها اقدام به تولید ریل نکردهاند به همین دلیل تولید این محصول برای ذوبآهن از اهمیت فراوانی برخوردار است.وی خاطرنشان میکند: تولید ریل در این پروژه علاوه بر اینکه نخستین تولید ریل در داخل کشور محسوب میشود و از این نظر حائزاهمیت است به لحاظ ارزشافزوده زیادی هم که ایجاد میکند از جایگاه خوبی برخوردار است.وی میافزاید: ظرفیت نهایی تولید ریل در ذوبآهن اصفهان ۴۰۰هزار تن است اما ظرفیت اولیه آن در نخستین فاز ۲۰۰هزار تن است که به مرور و با افزایش درخواستها به ۴۰۰هزار تن خواهد رسید. تولائیان میگوید: درحالحاضر قراردادی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای تولید ریل منعقد شده و به همین دلیل پس از آغاز تولید واردات این محصول ممنوع خواهد شد تا محصولاتی که در کشور تولید میشود، مورد استفاده قرار گیرد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 27268