به گزارش ماین نیوز، تولید ریل ملی شرکت ذوبآهن اصفهان که گفته میشود در سال ۹۴ وارد بازار میشود میتواند تحولات زیادی را در صنعت فولاد ایران به وجود آورد.
مهرداد تولائیان، مدیر ارشد مهندسی بهرهبرداری ذوبآهن اصفهان درباره تولید ریل در ایران میگوید: تولید ریل در کارخانه ذوبآهن اصفهان از آذرماه امسال آغاز خواهد شد که ظرفیت اسمی آن۴۰۰ هزار تن در سال خواهد بود.وی بیان میکند: این کارخانه در امتداد خطوط نورد ذوبآهن اصفهان قرار دارد تجهیزات اصلی نصب شده است و سایر تجهیزات تا آذر ماه تکمیل میشود.
وی خاطرنشان میکند: این میزان تولید، نیاز داخلی کشور را تامین میکند و پس از مدتی اگر مازاد تولید داشته باشد میتوان ریلهای تولیدی را صادر کرد زیرا این محصول به نسبت سایر کالاهایی که از فولاد تشکیل میشوند ارزشافزوده بیشتری ایجاد میکند.
وی اضافه میکند: شرکت ذوبآهن اصفهان در سال ۸۷ احداث کارخانه تولید ریل کلید خورد.
تولائیان میافزاید: هفته گذشته جلسهای بین معاون فنی و زیربنای راهآهن اصفهان و کارخانه ذوبآهن برگزار شد که در این جلسه مشخص شد که ۸۰درصد ریل تولیدی ۱۸ متری، ۱۷درصدی ۲۴ متری و در حد ۳ درصد هم ۳۶ متری باشد.
وی میافزاید: ذوبآهن در تولید انواع ریل هیچ مشکلی ندارد تنها مسئلهای که وجود دارد مربوط به حملونقل ریلها است که شرکت راه آهن متعهد شده برای حملونقل ریلها چه در بحث صادراتی و چه در بخشهای داخلی کمک کند.
وی تصریح میکند: فولاد آلیاژی مورد نیاز ریلسازی هم در خود کارخانه ذوبآهن تولید میشود و به خاطر اینکه نیاز به تجهیزاتی متفاوت از تولید نورد بود خط تولید جدیدی راهاندازی شد.
وی درباره میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه بیان میکند: در این زمینه نمیتوان عدد و ارقامی اعلام کرد با این حال تمام تجهیزات لازم وارد کارخانه شده ولی چون دستگاههای موجود باید براساس برنامههای زمانبندی نصب شوند در این مرحله چند ماه زمان نیاز است که براساس پیشبینیها تا آذرماه طول میکشد و سپس مرحله آزمایش و راهاندازی خط تولید ریل آغاز میشود.
تولائیان با اشاره به اینکه مصارف داخلی جزو اولویتهای تولید ریل ملی است، اظهار میکند: یکی از اهدافی که در کشور دنبال میشود توسعه راهآهن در کشور است و بسته به میزان توسعه این بخش ریلهای تولیدی در داخل کشور استفاده شده و مابقی تولید به کشورهای دیگر صادر میشود.
وی خاطرنشان میکند: ریلهای تولیدی با بهترین استانداردهای دنیا همخوانی دارد به همین دلیل برای صادرات آنها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی صادرات آن به کشورهای همسایه به خاطر هزینههای حملونقل مقرون بهصرفهتر است اما اگر محصولات از کیفیت کافی برخوردار نباشد هیچ کجای دنیا برای آن تقاضا وجود نخواهد داشت.
تولید ریل به صنعت فولاد ایران رونق میدهدچند دهه است که یکی از اهداف متخصصان کشور برای گسترش صنعت زیربنایی راهآهن، تولید ریلهای فولادی بود که تاکنون هنوز محقق نشده است.
سیدنقی نعیمی، استاد دانشگاه درباره تولید ریل در ایران میگوید: یکی از عمدهترین کارهایی که در سالهای اخیر باید در کشور انجام میشد تولید ریل راهآهن بود چرا که بهعنوان یکی پایههای صنایع تلقی میشود. وی میافزاید: در این زمینه ذوبآهن اصفهان پس از بررسیهای فنی و اقتصادی و ملی تصمیم گرفت ریلهای فولادی راهآهن را تولید کند.
وی تصریح میکند: در این زمینه حتی تحریمها نتوانستند مانعی ایجاد کنند، این در حالی است که افزایش خطوط ریلی زیربنای بسیاری از صنایع را که لازمه توسعه و پیشرفت کشور است فراهم میکند.
وی خاطرنشان میکند: در یک سال حدود چندین میلیون تن فولاد با گرید ساختمانی وارد کشور شد ولی آیا نمیشد قسمتی از ارز تخصیصی را برای تکمیل تجهیزات موجود در ذوبآهن برای تولید ریلهای فولادی راهآهن اختصاص داد؟
نعیمی عنوان میکند: هنوز در ایران انواع فولادهایی که مصرف آنها بهطور عمده به عنوان مولد الکتریکی اعم از ژنراتور نیروگاه تا بالابرهای شیشه خودرو مصرف دارند به میزان کافی، حداقل برای برطرف کردن نیاز داخلی تولید نمیشود. فقط با واردات فولادهای کربنی گرید ساختمانی سبب گسترش ساخت آسمان خراشها میشویم.
این استاد دانشگاه بیان میکند: در ۲سال اخیر ذوبآهن اصفهان کوشش کرده با امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد برای رفع کمبود تجهیزات فنی، و تولید ریلهای فولادی مورد نیاز برای گسترش شبکه راهآهن ایران اقدام کند. ولی به علت نبود حمایت کافی متاسفانه اجرای این طرح، یعنی تولید ریل فولادی راهآهن که آرزوی متخصصان ایرانی بوده از رشد پیشبینی شده، برخوردار نیست.
وی تصریح میکند: اگر میخواستیم کارخانه جدیدی برای تولید ریلهای فولادی راهآهن با ظرفیت اسمی حدود ۴۰۰هزار تن در سال در محل دیگری غیر از ذوبآهن اصفهان سرمایهگذاری کنیم سرمایهگذاری لازم برای احداث کارخانه در محل جدید ۱۰ برابر مقدار فعلی میشد و بیش از ۵ سال زمان برای شروع به بهرهبرداری آن لازم بود.
در محصولات فولادسازی تنوع ایجاد شودفولادسازیهای کشور برای اینکه بتوانند شرایط مناسبی را در بازار داخلی ایجاد کرده و موارد مصرف مناسبی را برای خود بهدست آورند باید در محصولات خود تنوع ایجاد کنند که تولید ریل راهآهن یکی از این کارها است.
سعدمحمدی، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان نیز درباره با احداث خطر تولید ریل راهآهن در ذوبآهن اصفهان بیان کرده است: این پروژه موجب تنوع محصولات ذوبآهن شده و مانع از خروج ارز از کشور میشود.
مدیرعامل ذوبآهن اصفهان با اشاره به اینکه این شرکت تنها فولادساز کشور با شیوه کوره بلند است و تولید فولاد با این روش هزینه - انرژی بیشتری نسبت به روش احیای مستقیم در ایران دارد، بیان میکند: با تمام این مشکلات برای افزایش تنوع سبد محصولات باید سرمایهگذاری زیادی نیز در بخشهای مختلف از جمله ریختهگری، گوگردزدایی و... برای تولید ریل انجام دهیم.
ریل ملی در ایران بازار خوبی داردبا تولید ریل در کشور بهوسیله فولادسازها وزارت راه و شهرسازی تعهد میکند که این محصولات را خریداری کند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با بیان اینکه توسعه راهآهن و شبکههای ریلی در اولویت برنامههای کشور قرار دارد، بیان گفته بود: احداث حدود ۱۵هزار کیلومتر راهآهن برای ایجاد شبکههای جدید و بهبود و افزایش کارآیی شبکههای موجود در دست اقدام است.
وی تاکید میکند: با توجه به اینکه هر کیلومتر راهآهن به ۱۲۰ تن ریل نیاز دارد بنا براین برای احداث ۱۵هزار کیلومتر راهآهن جدید، یکمیلیون و ۸۰۰هزار تن ریل نیاز داریم.
وی تصریح کرد: اگر ذوبآهن طبق زمان مقرر (اوایل نیمه دوم امسال) ریل مورد نیاز راهآهن را مطابق استانداردهای بینالمللی تولید کند، ما نیز متعهد به خرید این محصول هستیم بنابراین بازار خوبی برای این محصول ذوبآهن در داخل کشور وجود دارد.
وی تصریح میکند: حملونقل ریلی به نسبت حملونقل جادهای مزیتهای فراوانی برخوردار دارد و ویژگیهای اقتصادی، ایمنی و زیستمحیطی در کنار شرایط خاص جغرافیایی کشور موجب شده که این شیوه حملونقل بالاترین اولویت در برنامههای توسعه حملونقل کشور را داشته باشد.