گروه صنایع معدنی فولاد
 
مدير عامل مجتمع ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري اعلام كرد:
ريل‌گذاري فولاد براي صنعت خودرو
گروه صنایع معدنی >فولاد - با توجه به پيشرفت صنايع اتومبيل سازي و افزايش توليدات اين کارخانه ها، توليد ورق مورد نياز اين شرکت ها مورد توجه قرار گرفت که شرکت هاي فولاد مبارکه، ايران خودرو و سايپا تصميم به تاسيس شرکتي براي احداث يک کارخانه توليد ورق خودرو گرفتند.
به گزارش ماین نیوز، در همين راستا بود که مجتمع ورق گالوانيزه خودرو استان چهارمحال و بختياري (بزرگ ترين کارخانه توليد ورق خودرو در خاورميانه) در 24 آبان ماه سال 89 به بهره برداري رسيد.

زماني که توليد خودرو در کشور از مرز يک ميليون دستگاه در سال مي‏گذشت خودروسازان با مشارکت در احداث کارخانه‎‏اي در کشور در اين فکر بودند که علاوه بر آن هم ورق خودرو را بومي ‏سازي کرده و هم از اين طريق زمينه را براي رقابتي شدن فراهم کنند. در اين خصوص با اصغر اسماعيلي، مديرعامل مجتمع ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري به گفت وگو نشسته ايم که درادامه مي خوانيد.

درخصوص اهداف تاسيس و فعاليت هاي ورق خودرو چهارمحال و بختياري توضيح دهيد.

هدف از تاسيس اين شرکت خودکفايي کامل کشور از واردات ورق گالوانيزه خودرو، کاهش هزينه‏ها و قيمت تمام شده صنايع خودرويي است. طرح توليد ورق گالوانيزه ويژه مورد استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو در منطقه سفيد دشت از توابع شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال و بختياري احداث شده است. براي اجراي طرح، زميني به مساحت 150 هكتار در حاشيه جاده بروجن -شهرکرد اختصاص داده شده و درفاصله 28 كيلومتري از شهرستان بروجن و 34 كيلومتري از شهركرد واقع شده است. اين کارخانه با ظرفيت اسمي 400 هزارتن در سال طبق مشخصات فني دو نوع ورق خودرويي و صنعتي توليد مي کند و تنها کارخانه توليد ورق در خاور ميانه با قابليت توليد ورق گالوانيزه با ضخامت 4 دهم ميلي متر تا 2 ميلي متر و عرض 800 تا 1880 ميلي متر است. مواد اوليه اکثر صنايع داخل استان از جمله کارخانه برفاب توسط اين کارخانه تامين مي شود و در ايجاد ارزش افزوده صنايع استان نقش تعيين کننده اي دارد.

عملکرد يکساله اين شرکت به چه صورت بوده است؟

با ورود شرکت فولاد مبارکه اصفهان به مجموعه ورق خودرو، درطول ماه هاي گذشته بهبود قابل ملاحظه اي را در شرايط کاري شاهد بوده ايم که به ارتقاي کيفي و کمي توليد و کاهش هزينه‏هاي جاري انجاميده است؛ به طوري که در چشم‏انداز شرکت و برنامه ريزي سالانه شرکت‏ بحث افزايش توليد محصولات خودرويي به عنوان يکي از اولويت‏هاي مدنظر قرار گرفته که اميدواريم بتوان اين امر مهم را به موازات تامين ساير نيازهاي داخل نيز محقق کرد. اين شرکت در طول سال گذشته بالغ بر 192 هزارتن محصول توليد کرده که از اين رقم حدود 10 هزار تن محصول خودرويي و مابقي محصولات صنعتي بوده است. با توجه به ورود شرکت فولاد مبارکه، توليد کارمزدي به معناي عام خود ديگر در شرکت ورق خودرو وجود ندارد و با حمايت اين شرکت در بدو ورود مشکل سرمايه در گردش و نيز عدم تامين فول هارد (سخت) به ميزان قابل توجهي مرتفع شده است و از طرفي علاوه بر توليدات گريدهاي DX53 به ميزان حدود 10 هزار تن در 6 ماهه دوم سال گذشته و در اوايل امسال نيز توليد تستي ورق هاي DX54 و DX56 با موفقيت انجام شد و مراحل تست هاي پاياني آن در شرکت ايران خودرو در حال انجام است. اميد است در سال جاري با هماهنگي و تلاش شرکت ورق خودرو و گروه خودرو سازي سايپا و ايران خودرو و شرکت هاي وابسته و قطعه ساز، اين مجموعه ها توان حجم توليد ماهانه خودرويي را به رقم 10 هزار تن ورق افزايش دهد.

مجتمع ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري در راستاي گسترش فعاليت خود با چه مشکلات احتمالي مواجه است؟

شرايط کنوني در بازار باتوجه به قيمت محصولات وارداتي و نحوه عرضه آن براي توليدکنندگان شرايط نامناسبي را ايجاد کرده است. در حال حاضر تخصيص ارز مبادلاتي براي واردات محصولات فولادي و عدم کنترل حجم آن بزرگترين چالش را براي توليدکنندگان داخلي ايجاد کرده و با ادامه اين وضعيت رکود توليد همچنان ادامه خواهد داشت. نکته حائز اهميت اين است که هيچ گونه کنترلي از لحاظ نوع وميزان کالاي وارداتي و کيفيت آن نيز وجود ندارد، به رغم اينکه صنايع داخلي مباحث مربوط به رقابت سالم را به عنوان يک عامل رشد و تعالي قبول دارند، اما ادامه وضعيت موجود، آسيب جبران ناپذيري را به واحدهاي صنعتي وارد و مانع بزرگي را در مسير رشد و گسترش توليد ايجاد خواهد کرد.

سهامداري فولاد مبارکه در اين شرکت، چه اثرات مثبت و تاثير گذاري مي تواند داشته باشد؟

با توجه به اين نکته که فولاد مبارکه تامين کننده مواد اوليه مورد نياز شرکت ورق خودرو است، اميدواريم در کوتاه ترين زمان ممکن شرکت ورق خودرو به حداکثر ظرفيت توليد خود (ظرفيت اسمي) دست يابد به اين ترتيب شرکت ورق خودرو به يکي از قطب هاي توليد کننده ورق هاي پوشش دار کشور در حوزه صنعت خودرو و ساير صنايع تبديل خواهد شد. به خدمت گرفتن تمام ظرفيت موجود در شرکت ورق خودرو و اهتمام جدي براي توليد محصول خاص مورد استفاده در صنعت خودروسازي کشور که ارزش افزوده بالاتري نسبت به توليد ورق هاي صنعتي دارد، منجر به استقلال کشور در زمينه تامين ورق خودرو و عدم نياز به واردات اين محصول خواهد شد. همچنين با راه اندازي طرح فولاد سفيددشت در مجاورت شرکت ورق خودرو که شامل احياي مستقيم و فولاد سازي است و نيز احداث کارخانه نورد سرد و گرم در اين مجتمع شاهد راه اندازي قطب سوم فولاد سازي کشور در استان چهارمحال و بختياري خواهيم بود.

آيا پيش بيني هاي لازم براي پس از تحريم از سوي شرکت صورت گرفته است؟

به عنوان يک توليد کننده ورق گالوانيزه خودرو معتقدم که همه عوامل بستگي به فضاي صنعت کشور به ويژه صنعت خودرو کشور دارد که با توجه به اينکه صنايع خودرو در حال حرکت به سمت برندهاي جديد است، شاهد تحول قابل ملاحظه اي در اين صنعت خواهيم بود. با ورود شرکت هاي خارجي به کشور و ادغام آنها با صنايع خودروسازي داخلي مصرف ورق گالوانيزه با افزايش روبه رو خواهد شد. چنانچه پس از لغو تحريم ها سرمايه گذاري هاي جديد خارجي به ويژه در صنعت خودرو کشور صورت بگيرد طي يک تا دو سال آينده بازار توليدات ما با رشد خوبي مواجه خواهد شد. هم اکنون بازار داخل با چالشي به عنوان واردات بي رويه گالوانيزه بي کيفيت خارجي با قيمت هاي نازل روبه رو است؛ اين درحالي است که محصولاتي بهتر از آنها در داخل توليد مي شود و اين امر موجب رکود واحدهاي توليدي ورق و مقاطع گالوانيزه و قيمت هاي غيرواقعي شده است. بايد به جاي واردات محصول نهايي، شرايط براي واردات مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي مهيا شود. در حال حاضر ميزان توليد ورق گالوانيزه يک ميليون و 400 هزارتن است که از اين ميزان بين 800 تا 850 هزارتن مصرف مي شود که در واقع واحدهاي توليدکننده داخلي حدود 50 درصد بيشتر از مصرف داخلي، از ظرفيت توليد برخوردارند، اما به دليل شرايط بد بازار و واردات بي رويه محقق نمي شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 26546
 
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد