فعالان بخش معدن:
استراتژی معدن بدون برنامه اجرایی کارآیی ندارد
گروه معادن
- استراتژی مشخص در بخش معدن میتواند به عنوان نقشه راه فعالان این بخش و مسئولان دولتی را به تحقق اهداف تعیین شده در سند چشمانداز نزدیک کند این درحالی است که استراتژی بخش معدن با وجود تدوین، کامل نبوده و برنامه اجرایی ندارد به همین دلیل نمیتواند کارآیی مناسبی برای بخش معدن داشته باشد. این درحالی است که در صورت توافق ایران با ۱+۵ در مذاکرات هستهای سرمایهگذاران خارجی برای استفاده از ظرفیتهای معدنی وارد ایران میشوند اما نبود استراتژی کامل و برنامه اجرایی در این بخش آنها را بلاتکلیف خواهد کرد. در نتیجه مسئولان و بخش خصوصی باید بیش از گذشته برای تدوین کامل این برنامه و همچنین برنامه اجرایی آن اقدام کنند.
به گزارش ماین نیوز، محمدجعفر صادقیپناه، عضو هیات رییسه خانه معدن ایران درباره تدوین استراتژی بخش معدن به صمت گفت: سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی در اواخر دوره وزارت آقای جهانگیری با کمک کارشناسان خارجی از کانادا، استراتژی بخش معدن را تدوین کرد اما متاسفانه این استراتژی ابلاغ و اجرایی نشد. پس از آن در قراردادی، دانشگاه تربیت مدرس عهدهدار تدوین استراتژی بخش معدن شد. براساس این قرارداد، استراتژی بخش معدن با حجم زیادی تدوین شد اما متاسفانه برنامه اجرایی نداشت و تنها مطالعات اولیه و جمعبندیهای لازم انجام شد. صادقیپناه درباره مشکلات موجود بر سر راه تدوین این استراتژی عنوان کرد: به اعتقاد من یکی از مشکلات موجود این است که ما بیشتر به شکل روزمرگی کار میکنیم. شاید دلیل اصلی توسعه نیافتگی ما این است که ما از ابتدا برنامه منسجم و دقیق دراختیار نداشتیم که طبق آن حرکت کنیم و هر فردی با توجه به سلیقه و اعتقادات خود برنامه ارائه داده است. درواقع نبود نظم و انضباط و برنامه مشخص مشکلاتی را در بخش معدن ایجاد کرده و تا زمانی که این موضوع حل نشود مشکلات بخش معدن ادامه خواهد داشت.
وی درباره تاثیر این برنامه در تکمیل زنجیره ارزش تصریح کرد: بدون شک تدوین استراتژی مشخص در بخش معدن به تکمیل زنجیره ارزش کمک بسیاری خواهد کرد. وقتی برنامهای معین در اختیار باشد و هدف و نقشه راه در آن مشخص شده باشد میتوان به اهداف تعیین شده دست یافت.
صادقیپناه ادامه داد: در استراتژی بخش معدن باید برنامهها به صورت بلندمدت، میان مدت و کوتاهمدت در نظر گرفته شود. ابتدا باید برنامه به صورت بلندمدت مشخص شود سپس بر مبنای آن برنامههای میانمدت و سپس برنامههای کوتاهمدت تبیین شود. متاسفانه چنین موضوعی در بخش معدن دیده نمیشود. به طوری که اهداف برنامههای چهارم و پنجم توسعه محقق نشده و درحالحاضر برنامه ششم توسعه را تدوین میکنیم که باید برخی برنامهها از گذشته در آن تکرار شود زیرا استراتژی کلی وجود ندارد.
عضو هیات رییسه خانه معدن ایران درباره این موضوع که تدوین استراتژی کامل بخش معدن تا چه حد در جذب سرمایهگذار خارجی موثر است، اظهار کرد: با تدوین استراتژی بخش معدن، تکلیف سرمایهگذار برای فعالیتهای معدنی در ایران مشخص میشود. متاسفانه در بحث جذب سرمایهگذار خارجی نیز دچار فعالیتهای روزمرگی شدهایم. وقتی مشخص شود که در کجا و چه میزان باید سرمایه جذب شود و بسترهای لازم برای جذب سرمایهگذار ایجاد شود، بدون شک ورود به بخش معدن برای سرمایهگذاران خارجی آسانتر خواهد شد.
پوشش بخشهای ۴گانه زنجیره تولیداحمدرضا صیادی، دانشیار اقتصاد معدن دانشگاه تربیت مدرس نیز درباره استراتژی بخش معدن اظهار کرد: تدوین استراتژی کامل بخش معدن میتواند چارچوبهای لازم برای توسعه این بخش، تکمیل زنجیره ارزش و همچنین ورود سرمایهگذاران خارجی را میسر میکند. تا زمانی که چارچوبها مشخص نباشد ذینفعان نمیدانند در کجای راه قرار دارند.
وی درباره الگوبرداری از کشورهای معدنی دنیا در تدوین استراتژی بخش معدن بیان کرد: در این الگوبرداری تنها موفقیت کشورهای خارجی ملاک کار نیست بلکه ما معتقدیم در تدوین استراتژی بخش معدن باید از کشورهایی الگوبرداری کرد که شرایط بخش معدن آنها هم از لحاظ ساختاری و هم از دیدگاه زیرساختها و دارا بودن مواد معدنی مشابه ایران باشد. ما در تدوین برنامه استراتژی بخش معدن تحقیقاتی در این زمینه داشتهایم تا بتوانیم از آنها الگوبرداری کنیم. البته در این زمینه تنها الگو برداری هدف نیست بلکه میتوان خطمشی و اقدامات اجرایی آنها را بررسی کرده و از نکات مثبت آنها استفاده کنیم. بدون شک برخی از موارد در بخش معدن از اهمیت بسیاری برخوردار هستند به عنوان مثال توسعه اکتشاف میتواند توسعه بخش معدن و به دنبال آن توسعه صنایع معدنی را ایجاد کند، در نتیجه برخی مواد در استراتژی بخش معدن مهم بوده و در تدوین این برنامه باید به آن توجه بسیاری داشت.
صیادی درباره این موضوع اظهار کرد: ما برای تبیین استراتژی، محیط را به ۲ قسمت درونی و بیرونی تقسیم کردهایم. محیط بیرون خارج از کنترل بخش است اما بر بخش معدن تاثیرگذار است مانند قوانین محیطزیست؛ اما بخش معدن میتواند با استفاده از راهکارهایی در این زمینه ورود پیدا کند و در راستای استراتژی با مدیران بخش برای همسو شدن رایزنی کند. از سویی دیگر در بخش درونی نیز قوانین و مقررات باید همسو با استراتژی باشد. درباره زنجیره ارزش نیز استراتژی باید کل زنجیره و بخشهای اکتشاف، استخراج، فرآوری و تجارت را در محیط بیرون و درون آنالیز کنیم. در این صورت میتوانیم گستره قابل قبولی را پوشش دهیم.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 26124