گروه معادن
 
هشدار مديرعامل راه‌آهن به كنسرسيوم سنگان
گروه معادن - مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هشدار داد: فعاليت‌هاي معدني در منطقه سنگان بدون سرمايه‌گذاري در حوزه حمل و نقل ريلي هيچ سودي براي كشور نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ماين نيوز، محسن پورسيد آقايي در اجلاس بين‌المللي معدن و صنايع معدني ايران با اشاره به اينكه در سال‌هاي گذشته در اثر سياست‌هاي غلط دولت سهم حمل و نقل ريلي از كل حمل و نقل كشور از 13.5 درصد در سال 1385 به 10.5 درصد در سال 1392 كاهش يافت،‌ افزود: البته با تلاش‌هاي انجام شده توانستيم اين سهم را در سال قبل به 10.9 درصد افزايش دهيم.

وي با اشاره به اينكه حمل و نقل جاده‌اي در مقايسه با حمل و نقلي از رانت پنهان سوخت و يارانه برخوردار است، اضافه كرد: عدم اخذ عوارض از حمل و نقل جاده‌اي باعث شده تا گرايش به سمت توسعه اين نوع حمل و نقل باشد.

وي با با بيان اينكه از كل جابه‌جايي‌هاي ريلي در كشور حدود 60 درصد آن مربوط به معادن و واحدهاي فولادي است، اظهار كرد: 40 درصد مابقي نيز مربوط به حمل ريلي بارهاي نفتي، سوخت و مازوت است كه اين سهم نيز مدام در حال نزول است و بار اصلي راه آهن در واقع همان مواد معدني و فولاد است.

پورسيد آقايي افزود: هنوز هم بخش عمده‌اي از سنگ آهن كشور توسط حمل و نقل جاده‌اي جابه‌جا مي‌شود كه اين سياست درستي نيست. كل پولي كه سنگ آهني‌ها به ازاي هر تن كيلومتر مي‌پردازند 60 هزار تومان است. 150 هزار تومان هم دولت از جيبش مي‌پردازد تا اين بار جابه‌جا شود. حالا اگر اين جابه‌جايي توسط حمل و نقل ريلي صورت بگيرد صرفه‌جويي هنگفتي نصيب كشور خواهد شد.

او اظهار كرد: اگر قرار است به هدف توليد 55 ميليون تن فولاد تا 1404 برسيم بايد ميزان توليد مواد اوليه و جابه‌جايي آن در كشور به 147 ميليون تن برسد، يعني توليد مواد اوليه بايد دستكم 3 برابر ميزان فعلي شود.امكان ندارد اين حجم عظيم مواد معدني را بار جاده‌هاي كشور كنيم چرا كه جاده‌هاي كشور امروز هم دچار بحران هستند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از اينكه در حال حاضر برخي از معادن كشور به شبكه ريلي كشور متصل نيستند، عنوان كرد: تا 1404 به 27 هزار واگن جديد نياز داريم كه بايد خريداري شوند. در حال حاضر 22 هزار واگن در اختيار داريم. تا 1404 همچنين به خريداري 404 دستگاه لكوموتيو نيز نياز داريم. در مجموع به سرمايه‌گذاري 86 هزار ميليارد تومان در بخش حمل و نقل ريلي كشور نياز داريم از اين ميزان 35 هزار ميليارد تومان مربوط به بخش زيرساخت و زيربنا، 35 هزار ميليارد تومان مربوط به بخش ناوگان و 16 هزار ميليارد تومان نيز مربوط به ايجاد خطوط جديد ريلي است.

پورسيد آقايي با تاكيد بر اينكه شركت‌هاي فولادسازي بايد خودشان وارد حوزه سرمايه‌گذاري در حمل و نقل ريلي شوند، توضيح داد: من درخواست دارم تا ايميدرو در پكيج‌هاي سرمايه‌گذاري خود سرمايه‌گذاري در حوزه حمل و نقل ريلي را نيز اضافه كند. يك نمونه موفق در اين زمينه دو خطه كردن چادرملو-اردكان است كه اين كار توسط يك كنسرسيوم بخش خصوصي انجام خواهد شد. كل سرمايه‌گذاري اين پروژه توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد. نرخ بازگشت سرمايه در اين پروژه براساس محاسبات ما دستكم 20 درصد و براساس محاسبات بخش خصوصي حدود 30 درصد است. تمامي حمايت‌هاي لازم از سرمايه‌گذار نيز در حين اجراي پروژه و بعد از آن به عمل خواهد آمد. در واقع ما در اين پروژه تمام ريسك‌هاي احتمالي سرمايه‌گذار را برداشتيم.

وي در ادامه با اشاره به اينكه كنسرسيوم فعال در سنگان بدون سرمايه‌گذاري در حمل و نقلي ريلي امكان بهره‌برداري نخواهد داشت، افزود: پيشنهاد مي‌كنم صندوق توسعه زيرساخت‌هاي معادن و صنايع معدني ايجاد شود تا مشكل حمل و نقل ريلي در بخش معدن و صنايع معدني هرچه زودتر با سرمايه‌گذاري‌هاي مناسب برطرف شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصريح كرد:‌ بايد دسترسي به شبكه ريلي براي فولادسازان الزامي شود. متاسفانه الان فولادسازي‌هايي را داريم كه اصلا به شبكه ريلي متصل نيستند. حتي برخي طرح‌هاي فولادي كه امسال به بهره‌برداري مي‌رسند به شبكه متصل نيستند. اين باعث مي‌شود كه بار سنگيني به جاده‌هاي كشور تحميل شود و دولت قطعا در برابر اين موضوع از خود واكنش نشان خواهد داد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 24992