مشارکت بخش خصوصی با ایمیدرو در مناطق محروم
ماين نيوز: مناطق محروم مناطقی هستند که در آنها محدودههای معدنی واقع شدهاند و از هیچگونه زیرساخت حملونقل، انرژی و... بهرهمند نیستند. از این رو مشارکت سازمان ایمیدرو هماکنون بیش از ۴۹ درصد است، زیرا این سازمان در ابتدا باید با سرمایهگذاری مجزا، زیرساختهای لازم را ایجاد کرده و پس از آن در پروژه موردنظر با بخش خصوصی مشارکت کند. در گذشته سازمان ایمیدرو میتوانست تا ۱۰۰ درصد در طرحهای معدنی مناطق محروم مشارکت کند و این مسئله منجر میشد پس از راهاندازی مورد استقبال بخش خصوصی قرار گیرد. برای نمونه طرح زغالسنگ طبس ۲۵ سال پیش از سوی بخش خصوصی هیچگونه درخواستی برای اخذ سهام آن وجود نداشت اما پس از راهاندازی آن توسط ایمیدرو با قیمت مناسبی از سوی سازمان خصوصیسازی واگذار شد و هماکنون شهر طبس را نیز رونق داده است. بنابراین لزوم سهم بیشتر ایمیدرو در طرحهای معدنی مناطق محروم وجود دارد، چراکه این محدودهها با کمبود امکانات مواجه هستند و با سهم ۴۹درصدی ایمیدرو نیز بخش خصوصی تمایل چندانی برای مشارکت ندارد. با توجه به اینکه روند کاهش قیمت جهانی سنگآهن همچنان تداوم یافته و هماکنون قیمت آن نزدیک به ۴۰ دلار است، وضعیت تولید و صادرات معادن سنگآهن ایران به شدت بحرانی شده است. این مسئله تا جایی اثرات منفی خود را به جا گذاشته که شرکتهای حملونقل داخلی تا ۳۰درصد هزینه انتقال مواد معدنی را کاهش دادهاند. همچنین شرکتهای حملونقل دریایی خارجی برای فرار از بیکاری تا ۵۰درصد کاهش هزینه حمل را پذیرفتهاند. با این حال دیگر تحمل این بحران از سوی تولیدکنندگان سنگآهن وجود ندارد، چراکه کشورهای بزرگ تولیدکننده سنگآهن همچون استرالیا و برزیل تا ۵۰درصد میزان حقوق دولتی خود را کاهش دادهاند تا معدنکاری سنگآهن کاهش نیابد و همچنان سهم خود را در بازار جهانی حفظ کنند.
* حسن یونسیان
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب: 24882