به گزارش ماین نیوز، تا چندی پیش چین نیز خود در میان این کلاف بود اما امروز چین درحال رهایی از این کلاف است و به گفته کارشناسان، این برزیل و استرالیا هستند که قربانی سیاستهای چین در بازار سنگآهن میشوند.
اما بدون شک شرکتهای بزرگ تولید سنگآهن که در گذشته برنامههای افزایش تولید را در اختیار داشتند امروز به دنبال استراتژیهای ویژه برای مقابله با این بحران هستند تا بتوانند در ادامه راه در بازار سنگآهن حضور داشته باشند. با توجه به پیشبینیهای انجام شده از سوی فعالان و کارشناسان این حوزه مبنیبر اینکه بازار سنگآهن از اواخر سال ۲۰۱۵م با تغییرات مثبتی مواجه میشود، شرکتهای بزرگ برای بهرهبرداری از این فرصت پس از رکودی طولانی در حال برنامهریزی خواهند بود.
کاهش هزینههای تولیدیعضو هیاتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی درباره این موضوع که شرکتهای بزرگ سنگآهن در جهان چه استراتژی برای مقابله با بحران پیشآمده دنبال میکنند، اظهار کرد: پیش از اینکه بخواهیم به برنامه شرکتهای بزرگ سنگآهنی برای مقابله با بحران اشاره کنیم باید کمی به عقب برگشته و موضوع را از ابتدای شروع این بازی نگاه کنیم.
در ابتدای کار هر ۳ کشور استرالیا، برزیل و چین با یکدیگر وارد این بازی شدند اما درحالحاضر استرالیا و برزیل به نوعی از چین رو دست خورده و خود با بحران مواجه شدند. فرزانه معصومی ادامه داد: درست در آغاز این بازی شرکتهای بزرگ سنگآهنی در جهان خود را برای افزایش تولید آماده کردند اما غافل از اینکه بازار خود را برای رکودی غیرمنتظره آماده میکردند. در واقع شرکتهای بزرگ سنگآهنی درحالی که میزان تولید خود را افزایش میدادند بحران سنگآهن در آن سوی بازار در حال افزایش سرعت خود بود.
وی ادامه داد: درحالحاضر شاید مهمترین اقدامی که شرکتهای بزرگ باید آن را در دستور کار خود قرار دهند کاهش میزان تولید باشد. درواقع میزان تولید باید با کاهش قیمتها متعادل شود.
برای اجرای چنین برنامهای حداقل ۲ سال زمان نیاز است زیرا درحالحاضر همچنان برخی از شرکتهای بزرگ سنگآهن درحال اجرای برنامه افزایش تولید هستند. به عنوان مثال ریوتینتو اگر میخواهد با بحران ایجاد شده مقابله کند، باید میزان تولید خود را کاهش دهد.
به گفته وی، هرچند مهمترین اقدام درحالحاضر کاهش تولید بوده و باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب ۲سال زمان صرف کرد اما فراموش نکنیم در این زمان شرکتهای کوچک به شدت دچار آسیب خواهند شد.
معصومی تصریح کرد: بهطور کلی برای مقابله با بحران شکل گرفته باید میزان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی با یکدیگر برابر شوند.
از سویی دیگر دولتها نیز باید حمایت خود از فعالان سنگآهن را افزایش دهند. البته در کشورهای دیگر دولتها با حذف حقوق دولتی معادن سنگآهن گام موثری در مقابله با بحران برداشتهاند.
عضو هیاتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی بیان کرد: پیشبینی من کاهش تولید برای مقابله با بحران است. البته از منابع غیررسمی شنیده میشود که دولت استرالیا اعلام کرده است نباید قیمت سنگآهن از میزان فعلی کاهش بیشتری داشته باشد و از سوی دیگر میزان تولید نیز باید کاهش داشته باشد.
برزیل و استرالیا مخالف تعطیلی معادناستاد دانشگاه و کارشناس معدن نیز درباره این موضوع اظهار کرد: درحالحاضر مهمترین نکتهای که کشورهای بزرگ تولیدکننده سنگآهن دنبال میکنند، موضوع کاهش هزینههای استخراجی و همچنین کاهش هزینههای حملونقلی است که میتواند نقش مهمی در مقابله با بحران سنگآهن داشته باشد.
احمد مشکانی گفت: هزینه حملونقل امروز بخش زیادی از هزینههای تولیدی را دربر گرفته است و میتواند مزیتی برای رقابت در بازارهای جهانی باشد. به عنوان مثال هزینه تولید سنگآهن در ایران از استخراج تا تبدیل به فوب برای مسیرهای نزدیک ۶۰ هزار تومان و برای مسیرهای دور ۱۰۰هزار تومان است، درحالی که این هزینه برای کشورهایی همچون استرالیا و برزیل حدود ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان است در نتیجه قدرت رقابت ایران در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت.
وی ادامه داد: امروز شرکتهای بزرگ سنگآهن در جهان به دنبال کاهش هزینههای تولیدی خود هستند و در همین رابطه از فناوری جدید برای استخراج استفاده میکنند که بر کاهش هزینهها بسیار تاثیرگذار است.
به گفته مشکانی، از اقدامات دیگری که شرکتهای بزرگ به دنبال آن هستند، استفاده از حملونقل ریلی و ایجاد هلدینگهای معدنی برای کاهش هزینههای استخراج و حملونقل است. همچنین این شرکتها برای کاهش هزینههای خود ماشینآلات مورد نیاز در معدن را نسبت به وضعیت معدن تغییر میدهند. به طور کلی برای کاهش هزینهها باید روشهای استخراجی مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه معادن بزرگ در ایران دولتی هستند، افزود: این موضوع عمدهترین تفاوت میان ایران و کشورهای دیگر به شمار میآید زیرا در کشورهای دیگر، معادن بزرگ خصوصی هستند و به همین دلیل افراد تلاش میکنند سود بیشتری بهدست آورند در حالی که معادن دولتی همیشه برای محصولات خود مشتری خواهند داشت. شرکتهای خصوصی برای دستیابی به سود بیشتر به دنبال کاهش هزینههای تولیدی خود خواهند بود.
مشکانی تاکید کرد: البته فراموش نکنیم یکی دیگر از راهکارهایی که میتواند به عنوان استراتژی مقابله با بحران سنگآهن تلقی شود فرآوری محصولات معدنی به روشهای کمهزینه است. شرکتهای بزرگ معدنی بهویژه شرکتهای بزرگ سنگآهن به دنبال روشهای استحصال مواد معدنی ارزان و فرآوری به روشهای ارزان هستند که در آن میان میتوان به فناوری باد برای فرآوری اشاره کرد.
به گفته این کارشناس بخش معدن با توجه به بحران پیشآمده در بازار سنگآهن، دولت برزیل و استرالیا با تعطیلی معادن این حوزه مخالفت کردهاند درنتیجه فعالان این بخش باید به دنبال کاهش هزینههای خود برای ادامه حیات در بازارهای جهانی باشند.