به گزارش ماین نیوز، در این میان سومین کنگره جهانی گندله و آهن اسفنجی در حالی از سوی متال بولتن در ابوظبی برگزار شد که فرصتی برای تبادل اطلاعات و رصد بازار بود. تولیدکنندگان ایرانی میتوانند با استفاده از این اطلاعات به جای تمرکز بر بازار چین وارد بازارهای دیگر مانند بازارهای کشورهای حوزه خلیجفارس شوند اما نباید فراموش کرد که استفاده از فرصتها و توسعه صنعت فولاد نیازمند همگام بودن مجلس، دولت و بخش خصوصی است.
نگاهی به سومین کنگره جهانی گندله و آهن اسفنجیدر کنار تحلیلهای مطرح شده در این بازار از سوی مجموعههای بینالمللی میتوان گذری بر تحلیل موسسه تحقیقاتی بریتانیایی و معتبر مکنزی داشت. این موسسه علاوه بر اینکه اعلام کرد هند به واردکننده جدی سنگآهن تبدیل خواهد شد، از سیاستهای کاهش هزینه معادن سنگآهن نیز خبر میداد.
در واقع استفاده از این اطلاعات میتواند فرصتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن محسوب شود. براساس گزارش این موسسه بیشترین کاهش هزینه در سال ۲۰۱۴م مربوط به کاهش بیش از ۵۰درصد از مالیاتها و بهرههای مالکانهای بود که دولتها دریافت میکردند. از سویی دیگر در سال ۲۰۱۵م کاهش هزینهها تنها در حوزههای مربوط به مالیات و دریافتهای دولتی امکانپذیر خواهد بود.
اما برنامههای این کنگره تنها به موارد یادشده ختم نمیشود، برنامهای ویژه که در آستانه رفع تحریمهای بینالمللی به بیان چشمانداز ظرفیتهای معدن و صنایع معدنی ایران میپرداخت، فرصتی بود تا شرکتها و تحلیلگران جهانی با بازار ایران آشنایی بیشتری پیدا کنند. در واقع این کنگره فرصتی برای معرفی مزیتهای سنگآهن ایران و شرکتهای فعال و مرتبط با این حوزه بود.
نمودار وضعیت موجود و چشمانداز ۱۴۰۴ در زنجیره تولید سنگآهن، کنسانتره و گندله نشان میدهد، در هر دو سناریوی صادراتمحور و فولادمحور ما ناگزیر به افزایش تولید سنگآهن از ۵۲میلیون تن فعلی به بیش از ۱۰۰میلیون تن در ۱۰ سال آینده خواهیم بود. به گفته فعالان حوزه سنگآهن فاصله زیاد وضعیت فعلی در ایران با آنچه به عنوان افق ۱۴۰۴ مطرح شده، وجود دارد و همانگونه که در نمودار نیز مشخص است میتواند همزمان فرصت و تهدید بهشمار برود. از سویی سرمایهگذاران خارجی در صورت اطمینان از واقعیبودن این اعداد به چشم فرصتهای سرمایهگذاری به آنها نگاه میکنند و این امر میتواند منجر به جذب سرمایهگذاری خارجی در کشور شود ولی از سوی دیگر عدم برآورد صحیح تقاضای بازارهای مصرف داخلی و بازارهای صادراتی میتواند به انحراف سرمایهگذاریها و سیاستگذاریهای نادرست منجر شود.
پنل تخصصی متال بولتن برای ایرانعضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن درباره سومین کنگره جهانی گندله و آهن اسفنجی ابوظبی گفت: حضور در همایشها و مجامع بینالمللی بیشتر برای تبادلنظر و آشنایی با فضای موجود است. در چنین نمایشگاههایی نظر شرکتکنندگان به پیشبینیهای آینده کمک خواهد کرد.
سجاد غرقی اظهار کرد: شرکت معتبر مکنزی در این کنگره پیشبینیهایی از بازار کوتاهمدت و بلندمدت و میانمدت داشت. براساس پیشبینی این شرکت با توجه به مازاد عرضه و کاهش تقاضای سنگآهن در کوتاهمدت و میانمدت اتفاق مثبتی در قیمتها دیده نخواهد شد. در نتیجه معدنکاران مجبور به کاهش هزینههای خود هستند.
وی با اشاره به نقش یک درصدی ایران در بازار سنگآهن، افزود: با توجه به سهم اندک ایران در بازارهای جهانی سنگآهن، نمیتوانیم نقش مهمی در تعیین قیمتها داشته باشیم. در نتیجه بازار ایران نسبت به بازارهای دیگر آسیبپذیرتر خواهد بود. البته در کنار این موضوع حوزه سنگآهن در ایران نسبت به سایر رقبای خود دارای مزیت کاهش هزینههای تمامشده است اما در کنار این موضوع هزینههای زیرساختی برای معدنکاران بسیار بالا است.
غرقی در ادامه بیان کرد: چه با نگاه صادراتمحور و چه تکمیل زنجیره فولاد، با توجه به ذخایر، دو مسیر باید طی شود، نخستین مسیر تجهیز زیرساختها برای کاهش هزینههای حمل زمینی و دیگری کمک به کاهش هزینههای معدنکاری است.
عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن، تصریح کرد: ایران بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در خاورمیانه است اما از سویی دیگر بزرگترین واردکننده گندله است، در نتیجه متال بولتن پنلی اختصاصی برای بازار ایران برگزار کرد که شرکتهای مختلفی در آن حضور داشتند. درواقع حضور در نشستهای تخصصی میتواند فرصتی برای بازار و تولیدکنندگان ایران باشد.
بازار منا فرصتی برای فولاد ایراننایبرییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن درباره تاثیر حضور در کنگرههای بینالمللی، اظهار کرد: بدون شک برگزاری هر کنگره بینالمللی برای فعالان آن حوزه دستاوردهای خوبی بههمراه دارد. در چنین برنامههایی اطلاعاتی نظیر وضعیت بازار، چشمانداز کشورهای دیگر، برنامههای تولیدی و... بهدست میآید که به روند فعالیت حوزه کمک خواهد کرد.
بهرام شکوری گفت: درحالحاضر بازار حوزه کشورهای خلیجفارس یکی از بازارهای مناسب برای فولاد و محصولات فولادی است، در نتیجه شرکت در چنین کنگرهای به استفاده از فرصت ایجادشده کمک خواهد کرد. منطقه منا سالانه ۳۶میلیون تن فولاد وارد میکند، در نتیجه این بازار بزرگ فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی خواهد بود. درواقع به جای تمرکز روی بازار چین باید به دنبال بازارهای جدید همچون بازار منطقه منا باشیم. با توجه به بعد مسافتی و نیاز منطقه این بازار به صنعت فولاد ایران کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: برای استفاده از فرصتهای موجود در بازار باید لحظهبهلحظه شرایط را رصد کنیم. درواقع بازار مصرف، نرخ رشد منطقه و... باید بهطور کامل بررسی شود. بدون نگاه به منطقه و نیازهای آن قادر به استفاده از فرصتها نخواهیم بود.
به گفته شکوری میزان تولید فولاد در چشمانداز سال۱۴۰۴، ۵۵میلیون تن مشخص شده است، در حالی که اگر نگاهی به بازارهای موجود در منطقه داشته باشیم این رقم باید بیش از ۵۵میلیون تن باشد.
نایبرییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگآهن تصریح کرد: با توجه به نیاز منطقه باید مجلس، دولت و بخش خصوصی در توسعه بخش سنگآهن و صنعت فولاد همگام باشند تا با تکمیل زنجیره فولاد شاهد ارزآوری و افزایش ارزشافزوده این صنعت باشیم. اگر نگاهی حمایتی به بخش معدن و محصولات معدنی ایجاد شود، این بخش راهگشای کشور خواهد بود، اما لازمه آن تغییر نگاه است. وقتی بخش معدن میتواند جایگزین نفت باشد پس بهتر است حمایتهای لازم از آن شکل بگیرد.