مکی در گفتوگو با ماین نیوز مطرح کرد:
ایران یکی از سه تامینکننده سیمان قطر
از ضرورت سواپ سیمان تا ایجاد سیلوهای سیمان در نقاط صفر مرزی
گروه صنایع معدنی
>سیمان
- مدیرعامل شرکت بهینهسازان سیمان پویا با اشاره به اینکه قطر اعلام کرده است که قصد دارد سیمان موردنیاز خود را از سه کشور ایران، عربستان سعودی و چین تامین کند، گفت: احداث سیلو و واحدهای بستهبندی سیمان در نقاط صفر مرزی به منظور توسعه صادرات سیمان کشور ضروری است.
امیر مکی در گفتوگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه طبق برنامه تولید سیمان ایران باید تا سال 1404 به 120 میلیون تن برسد، افزود: در بهترین شرایط میزان مصرف سیمان در کشور تا آن زمان به 70 تا 80 میلیون تن خواهد رسید و به این ترتیب باید برای صادرات 40 تا 45 میلیون تن سیمان برنامهریزی کنیم. در همین حال قطر اعلام کرده که قصد دارد سیمان موردنیاز خود را از سه کشور ایران، عربستان سعودی و چین تامین کند که باید حتما در این زمینه برنامهریزیهای لازم انجام شود. از سوی دیگر آفریقا یکی از مقاصد اصلی مصرف سیمان است. مجموعهای از کشورهای آفریقایی به ویژه آفریقای جنوبی اعلام کردهاند که بین 22 تا 24 میلیون تن سیمان نیاز دارند. ما اگر 10 درصد از این بازار را نیز بگیریم، میتوانیم مطمئن باشیم که سالانه 2 تا 3 میلیون تن صادرات سیمان فقط به آفریقا خواهیم داشت. ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه کنیم که تاجیکستان برنامه افزایش تولید سیمان خود را در دست اجرا دارد و این کشور به زودی خودش صادرکننده سیمان میشود و همین باعث کم شدن بازار صادرات سیمان ایران در منطقه آسیای میانه خواهد شد.
وی در ادامه درباره ضرورت ایجاد سیلوهای ذخیره سیمان در نقاط صفر مرزی و همچنین احداث واحدهای بستهبندی در کنار آنها توضیح داد: در حال حاضر صادرات سیمان کشور از طریق بنادر با کشتی انجام میشود و اگر زمان بارگیری سیمان به طول انجامد، هزینه دموراژ تحمیل میشود این در حالی است که میتوان با ایجاد سیلوهای 5 تا 6 هزار تنی در نقاط مرزی و بنادر با سرعت بیشتری نسبت به بارگیری سیمان صادراتی اقدام کرد. همچنین در کنار این سیلوها میتوان با ایجاد واحد بستهبندی نسبت به تامین نیاز مردم محلی اقدام کرد. البته این بحث از حدود 10 سال پیش مطرح بوده و اولین واحد نیز در شرکت نیکاسیمان خمیر در همسایگی سیمان هرمزگان ایجاد شد که ذخیره 300 تنی ایجاد کردند. در حال حاضر در بندر لنگه و کیش نیز واحدهای بستهبندی سیمان ایجاد شده و فعال هستند.
مدیرعامل شرکت بهینهسازان سیمان پویا افزود: سیمان زابل نیز چنین اقدامی را در زرنج افغانستان انجام داد و در حال حاضر این شرکت سیمان خود را به صورت فله به افغانستان صادر میکند و در آنجا این سیمان در یک کارخانه بستهبندی شده و روانه بازار میشود. هماکنون درخواستهای مشابهی از سوی سرمایهگذاران عراقی برای ایجاد واحدهای بستهبندی سیمان مطرح شده است.
مکی گفت: در آمریکا و آلمان نیز چنین سیلوهایی وجود دارد که در کنار آنها کارخانه بستهبندی هم ایجاد شده است. از سوی دیگر در صورت سرمایهگذاری در این حوزه برگشت پول آنها حداکثر 5 ساله انجام خواهد شد و سود آن به 20 درصد هم میرسد.
او در ادامه سوآپ سیمان بین کارخانههای داخلی را ضروری دانست و به ماین نیوز عنوان کرد: سوآپ سیمان به این شکل است که یک کارخانه در مرکز کشور مشتری صادراتی دارد. این کارخانه به کارخانهای که در نزدیکی مرز قرار دارد، اعلام میکند که نیاز مشتری صادراتیاش را برطرف کند و در عوض کارخانه مرکز کشور هم نیاز مشتری داخل کارخانه مرزی را برطرف خواهد کرد. با این کار کاهش زیادی در هزینههای هر دو کارخانه صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازان سیمان پویا همچنین درباره پیشنهاد استفاده از روکش بتنی به جای روکش آسفالتی در جادههای کشور توضیح داد: در صورت عملیاتی شدن این کار تحول زیادی در صنعت و بازار سیمان کشور رخ میدهد. با این کار هزینه تعمیر و نگهداری جادههای کشور یک پنجم میشود. جادهها نیز قویتر شده و ثبات آنها بیشتر میشود؛ ضمن اینکه در مقابل آب نیز نفوذناپذیری بیشتری خواهند داشت. البته روکش بتنی جادهها با استفاده از سیمان خاص با افزودنی تولید میشوند که در برابر سرما و گرما نیز مقاومت بالایی دارند. با عملیاتی شدن این کار ایران میتواند در حوزه صادرات قیر و آسفالت نیز با توجه به قیمت آنها مطرح شود.
وی در ادامه با انتقاد از اینکه در پروژه سیمان ایران در ونزوئلا چندان از توان ساخت داخل استفاده نشد، توضیح داد: بخش عمدهای از تجهیزات این پروژه از سوی شرکتهای خارجی تامین شد. تا جایی که من اطلاع دارم این پروژه تکمیل شده و حتی ظرف یک ماه گذشته تحویل هم شده است. اگر قرار است شرکتها و هلدینگهای بزرگ ما در خارج از کشور پروژهای را اجرا کنند، بهتر است از توان داخلی هم استفاده کنند که این کار در پروژه ونزوئلا چندان انجام نشد.
مکی همچنین به نصب و راهاندازی سیستمهای پرکن سیمان در جامبوبگ در 21 کارخانه سیمانی کشور اشاره کرد و به ماین نیوز گفت: نصب این نوع سیستم پرکن باعث کاهش هزینههای بستهبندی و مصرف انرژی در کارخانههای سیمان میشود. البته یک کارخانه سیمان باید هم سیستم پرکن پاکتی و هم جامبوبگ را یکجا داشته باشد. جامبویگ بیشتر در مصارف کلان کاربرد دارد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازان سیمان پویا افزود: در آلمان حتی در بستههای 2 تنی هم سیمان تولید میشود. ظرف سه سال گذشته استفاده از سیستمهای پرکن جامبوبگ در ایران پررنگ شده است. ما در شرکت بهینهسازان سیمان پویا تولید سیستمهای پرکن جامبوبگ را از 30 تن در ساعت به صورت عملی به 180 تن رساندهایم و سیستم 400 تن در ساعت با چهار شیر خروجی نیز در دست طراحی بوده و قرار است در سه شرکتی که در حال مذاکره با آنها هستیم، نصب شوند.
به گفته مکی با نصب سیستمهای پرکن جامبوبگ به ازای هر تن با توجه به جابهجایی آسان و بارگیری سهلالوصول نسبت به پاکت میزان مصرف انرژی در کارخانه سیمان حداقل 10 درصد کاهش مییابد و این میزان کاهش در واحدهای مرزی به 15 درصد هم میرسد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازان سیمان پویا همچنین با اعلام این برآورد که بین 10 تا 20 خط تولید سیمان در کشور نیاز به بازسازی و بهینه سازی دارند، اظهار کرد: در صورت بازسازی و بهینهسازی این خطوط علاوه بر اینکه مصرف انرژی آنها کاهش مییابد و تولیداتش افزایش، میزان آلایندگی آنها هم کم میشود.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 19663