آخرین وضعیت پروژه جهان فولاد سیرجان از زبان مدیرعامل
گروه صنایع معدنی
>فولاد
- مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان با اشاره به اینکه در این پروژه چرخه تولید فولاد از سنگ آهن تا میلگرد تکمیل خواهد شد، گفت: این اولین مجتمع فولادی منطقه سیرجان است که ماموریت تولید حدودا 2 میلیون تن آهن اسفنجی، 2 میلیون تن شمش فولادی و 2 میلیون تن محصولات نوردی را دارد.
به گزارش ماین نیوز، علی عباسلو افزود: در این پروژه تکنولوژی تولید در کارخانه احیاء به روش میدرکس است که گندله موردنیاز آن از کارخانه گندلهسازی گل گهر سیرجان تامین میشود. پروژه احیاء شماره 1 هماکنون در مرحله راهاندازی است و محصول نهایی آن آهن اسفنجی 92 درصد خواهد بود که قرار بود تا پایان آذر ماه روانه بازار شود.
وی پروژه ساخت کارخانه ذوب و ریختهگری را مورد اشاره قرار داد و افزود: هدف از ساخت این کارخانه که با تجهیزات اروپایی و ایرانی خواهد بود، تولید یک میلیون تن شمش به روی کوره قوس الکتریکی است و هماکنون نیز با پیشرفت 35 درصدی روبرو است.
عباسلو در خصوص پروژه نورد میلگرد بردسیر نیز توضیح داد: هدف این پروژه تولید میلگرد به ظرفیت 500 هزار تن در سال است که مواد اولیه (شمش فولادی) از کارخانه ذوب و ریختهگری شماره یک تامین می شود. در این پروژه که هماکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، میلگرد با سایزهای 8 تا 32 میلیمتر تولید خواهد شد.
مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان همچنین اجرای طرحهای توسعهای را مورد تاکید قرار دارد و اظهار کرد: ساخت کارخانه احیای مستقیم شماره 2، پروژه ساخت کارخانه ذوب و ریختهگری فولاد شماره 2 و پروژه ساخت کارخانه نورد مجتمع جهان فولاد سیرجان هر یک با ظرفیت یک میلیون تن و فاز 2 پروژه نورد بردسیر به ظرفیت 500 هزار تن از جمله طرحهای توسعه در آینده خواهد بود.
او پایین بودن هزینه حمل و نقل سنگ آهن و مواد اولیه، دسترسی به معادن آهک و سایر معادن، دسترسی به زیربناها نظیر ایستگاه راهآهن، وجود انرژی (گاز) و نزدیک بودن به آبهای آزاد را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: با اجرای طرح جامع گل گهر، آب موردنیاز منطقه از طریق خلیج فارس تامین و برق نیز با راهاندازی سه نیروگاه محقق خواهد شد. بنابراین عوامل فوق همگی باعث کاهش قیمت تمام شده تولید در این مجتمع میشوند.
عباسلو درباره اینکه برخی معتقدند که ساخت کارخانه فولادی در کنار آبهای آزاد مقرون به صرفه تر است، گفت: به اعتقاد ما هزینه انتقال آب نسبت به هزینه حمل سنگ آهن در هر شرایطی بسیار کمتر است زیرا هزینه حمل و نقل سنگ آهن با عیار بالا، نیاز به صرف هزینه بسیار زیاد دارد، این در حالی است که جادههای فعلی و زیربناها نیز پاسخگوی حمل و نقل وسیع سنگ آهن نیستند.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 19217