به گزارش ماین نیوز، صنعتی قدیمی که با توسعه و پیشرفت فناوری تنها روشهای استفاده از آن تغییر یافته است. در هر حال آنچه مسلم است اینکه امروزه صنعت تولید شیشه توانسته بخش بزرگی از اقتصاد را به خود اختصاص دهد که نمونه آن را در تولید شیشه خودرو شاهد هستیم، درواقع یکی از مهمترین صنایع پایین دستی تولید شیشه خام، تولید شیشه خودرو است که با توجه به تیراژ بالای تولید خودرو در ایران، یکی از مزیتهای مهم در صنایع معدنی بهشمار میرود. چنانکه مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ۷۰ درصد شیشههای خودرو تولید داخل است. محمد فاطمیان با اشاره به اینکه صنایع معدنی به نسبت صنایع دیگر که وارد کشور میشوند، ارزشافزوده بالاتری دارند، گفت: حدود ۷۵۰ صنعت معدنی در کشور وجود دارند که با تکیه بر کیفیت و ظرفیت بالای آن میتوانیم بازارهای منطقه را تصاحب کنیم.
واردات شیشه ۸۰ درصد گرانتر استسعید سلمانزاده، مدیرعامل شرکت شیشه ایمنی به نور که نوعی از شیشه خودرو را تولید میکند میگوید: در ایران کیفیت شیشه تولیدی خودرو معمولی است و در گذشته شیشه از خارج و بهویژه از شرکت گاردین که اصالتا امریکایی است و در کشورهای تایلند، عربستان و دوبی نمایندگی دارد، وارد میشد که کیفیت به مراتب بهتری داشت ولی با تحریمهای به وجود آمده ازسوی امریکا، همچنین افزایش نرخ ارز و دیگر مسائل سیاسی و در کنار آن احداث کارخانههای متعدد تولید شیشه خام تا ۸۰ درصد از واردات کاسته شد. اگرچه اگر الان هم تحریمها برداشته شود هیچ کارخانهای شیشه فلوت را وارد نمیکند چون با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت آن ۸۰ درصد بیش از شیشه تولید داخل تمام میشود.
وی با اشاره به اینکه در ایران ۶ تا ۷ کوره ذوب شیشه بیشتر نداریم، میافزاید: درحالحاضر تمامی تولیدات شیشه خودرو داخل، در ایران مصرف میشود مگر تعداد معدودی که ازسوی ایرانخودرو و سایپا به کشورهایی که صادرات خودرو ایرانی انجام میشود به عنوان خدمات بعد از فروش صادر میشود. البته تاجرانی بودند که به صورت شخصی از کارخانههای کشورهای یاد شده به صورت مستقیم خرید کردهاند ولی به معنای اخص کلمه ما صادرات شیشه خودرو نداریم.
سلمانزاده با بیان اینکه قدمت ساخت شیشه خودرو در ایران به چند سال اخیر برمیگردد، اظهار کرد: دلیل این امر هم آن است که باوجود اینکه کارخانههای تولید شیشه زیادی داریم اما بیشتر آنها مایل به تولید شیشه سفید هستند، درحالی که شیشه خودرو سبز است. از آنجا که تیراژ مصرف شیشه در صنعت ساختمان بسیار بیشتر از خودرو است، کارخانهها ترجیح میدهند برای بازار بزرگ مسکن شیشه بسازند. در حقیقت تولید شیشه خام برای شیشه خودرو نشان از جوان بودن مدیریت کارخانههای یادشده و بالا بودن قدرت ریسک آنها دارد.
وی ادامه میدهد: استانداردهای سختگیرانهتر در تولید شیشه خودرو، نداشتن فناوری روز دنیا، حاشیه سود بیشتر برای شیشه ساختمانی و نیاز به سرمایهگذاری بیشتر از جمله عوامل دیگری است که کارخانهها به سمت فناوری تولید شیشه مخصوص خودرو نرفتهاند. ضمن اینکه تولیدکنندگان شیشه ساختمان، امکان صادرات نیز دارند و برخی از نیازهای ارزی خود را میتوانند با صادرات برآورده کنند.
مدیرعامل شرکت ایمنی به نور با بیان اینکه شیشه خودرو بهطور عمده با ضخامت ۲/۵، ۲/۲، ۳/۲و ۴ میلیمتر است، میگوید: تولید شیشه فلوت از ۴ تا ۵ سال گذشته آغاز شده زمانی که واردات شیشه به ایران با مشکل تحریم مواجه شد. در آن زمان ابتدا شرکت لیا اقدام به تولید شیشه فلوت کرد و پس از آن گروه کاوه شیشه فلوت تولید کرده و شیشه قزوین نیز تاکنون دو بار شیشه فلوت تولید کرده که مصرف کارخانههای تولید شیشه خودرو را جوابگو بوده است.
وی در توضیح روند تولید شیشه خودرو میگوید: شیشههای خام در بدو ورود به این کارخانه به اندازههای مورد دلخواه برش میخورند، سپس خم و انحنای مورد نیاز به آنها داده میشود، بعد از آن سنگ میخورد و در صورت لزوم سوراخهای مورد نیاز در سطح آنها ایجاد میشود، چاپ دور شیشه که به صورت تیرهتر است انجام شده و در صورت لزوم لمینت خورده یا نشکن و سکوریت میشوند. وی با بیان اینکه بزرگترین تولیدکننده شیشه فلوت یا خام کارخانهها گروه کاوه با ۴ خط تولید ۴۵۰ تنی ذوب شیشه در روز است، میافزاید: بعد از آن شیشه فلوت اردکان با تولید ۹۰۰ تن در روز و شیشه لیا و قزوین با ۴۵۰ تن تولید ذوب شیشه در روز قرار دارند که کیفیت شیشه قزوین از همه بهتر است.
شیشه خام بدون موجدر حال حاضر چند کارخانه عمده گروه کاوه، شیشه فلوت اردکان، شیشه لیا و شیشه قزوین، با تولید شیشه خام بدون موج با استانداردهای اروپایی ماده اولیه تعداد زیادی از کارخانههای تولید شیشه خودرو را تامین میکنند.
مهرداد شکوهی رازی، رییس نظام مهندسی معدن تهران و مدیرعامل شرکت استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه میگوید: در کارخانههای تولید شیشه فلوت یا شناور، روش تولید این شیشه به صورت شناور روی قلع است.
وی با اشاره به اینکه در این کارخانهها، شیشههای جلوی خودرو که ۳ لایه است و متشکل از دو لایه شیشه و یک لایه پی وی سی است و شیشههای پهلو و عقب خودرو تولید میشود، میافزاید: شیشه جلوی خودرو حاوی یک لایه پیویسی است تا دو لایه دیگر شیشه را به یکدیگر بچسباند و هنگام حوادث خرد نشوند، البته این لایه «یووی» یا اشعههای مضر خورشید را نیز جذب میکند.
ترکیب فناوریهای روز دنیاروحالله غیاثی، قائم مقام مدیرعامل شیشه قزوین نیز در این خصوص میگوید: در بخش معدن ترکیبی از مواد معدنی سیلیس و آهک را بهطور عمده و چندین نوع مواد معدنی دیگر را به صورت خاص با دانهبندیهای مشخص از نظر شیمیایی و فیزیکی مخلوط کرده و در کارخانه ذوب میکنیم و کیفیتهای لازم روی مراحل مختلف آمادهسازی مواد اولیه تا تولید شیشه را در نظر میگیریم.
وی اضافه میکند: فناوری که در مواد اولیه از لحاظ اندازهگیری وزنی بکار میرود، متعلق به «زی پی» آلمان است. انتخاب مواد نیز با کیفیت مناسب و اندازهگیریهای دقیق مواد اولیه، باعث بالارفتن کیفیت محصول نهایی میشود.
در مرحله ذوب نیز از فناوری ساخت انگلیس استفاده میکنیم که بنامترین شرکت در دنیا است. بعد از این مرحله مواد مذاب در حمام قلع، شناور شده تا تولید شیشه با بهترین کیفیت انجام شود. سپس مرحله تنشزدایی انجام میشود تا موج برندارد و انتهای خط شیشه جام به اندازههای سفارش داده شده و ۲۴ متر در دقیقه برش میخورد و به کارخانههای تولید شیشه خودرو فروخته میشود.
وی با بیان اینکه کیفیت شیشههای خام تولیدی این کارخانه برای استفاده در تولید شیشههای خودروهای مختلف تفاوتی ندارد، میگوید: البته تحریمها روی وضعیت پشتیبانیهای شرکتهای خارجی از تجهیزات و ماشینآلات کارخانه تاثیر منفی گذاشته ولی ایران در این زمینه با استفاده از خدمات کشورهای دیگر توانسته است، تحریمها را دور بزند.