گروه معادن سنگ آهن
 
اهمیت تولید سنگ‌آهن افغانستان و استراتژی کشورهای همسایه
ریل‌گذاری به سوی چابهار با رونق سنگ‌آهن افغانستان
گروه معادن >سنگ آهن - کشور افغانستان در حال‌حاضر نزدیک به 1.8 میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن دارد که با بهره‌گیری از توان یک کنسرسیوم هندی به دنبال توسعه استخراج خود است تا در ۴ فاز اجرایی میزان تولید خود را برای صادرات و تامین خوراک کارخانه‌های فولادی که هم‌راستا با افزایش بهره‌برداری از این معادن در حال راه‌اندازی است افزایش دهد.
به گزارش ماين نيوز، در واقع این کشور در حال‌ حاضر بیش از یک میلیون تن مصرف فولاد دارد که با اجرای طرح خط آهن افغانستان به چابهار به فولاد بیشتری نیاز خواهد داشت. همچنین این طرح به منظور صادرات سنگ‌آهن افغانستان از بندر چابهار است که در صورت ریل‌گذاری در خاک ایران منافع مالی زیادی را برای ایران به همراه خواهد داشت. کشور افغانستان دارای ذخایر متنوعی از مواد معدنی فلزی و غیرفلزی به ارزش کل 958.37 میلیارد دلار است که نزدیک به 444.66 میلیارد دلار آن مربوط به سنگ‌آهن است. در واقع سنگ‌آهن به تنهایی ۴۶درصد از ارزش کل ذخایر مواد معدنی افغانستان را شامل می‌شود.

اهمیت سنگ‌آهن افغانستان

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در رابطه با معادن سنگ‌آهن افغانستان گفت: معدن حاجی گک در افغانستان نه تنها بزرگترین معدن سنگ‌آهن این کشور بلکه بزرگترین معدن سنگ‌آهن بکر آسیاست و دومین ذخیره بزرگ سنگ‌آهن دنیا نیز هست. این معدن با ذخیره قطعی 1.8 میلیارد تن با عیار ۶۲ درصد در ارتفاع ۳۸۰۰ متری و به عبارتی تقریبا در نصف ارتفاع قله اورست قرار گرفته است. این ذخیره سنگ‌آهن در۱۶ ناحیه مختلف امتداد یافته و شامل ۵ کیلومتر طول، ۳۸۰ متر عرض و ۵۵۰ متر عمق است. ۸۰درصد این ذخیره سنگ‌آهن مگنتیت پرعیار است و مقادیر معتنابهی ماده معدنی تیوبیوم دارد که در ساخت فولاد فوق هادی استفاده می‌شود. نزدیکی معادن زغال‌سنگ کک‌شو و سنگ‌آهن در شاباشاک و در منطقه دارالسوف به معدن حاجی گک، توجیه اقتصادی تاسیس کارخانجات فولاد برای کمک به توسعه اقتصادی آینده افغانستان را دو چندان می‌کند.

او با نگاهی به شرکت بهره‌بردار این معدن ادامه داد: قرارداد همکاری بین دولت افغانستان و کنسرسیوم هندی به رهبری شرکت SAIL در سال ۲۰۱۲م امضا شد. ۷ عضو این کنسرسیوم که با نام AFISCO (کنسرسیوم آهن و فولاد افغانستان) شناخته می‌شوند عملیات استخراج و بهره‌برداری از ۳ معدن از ۴ معدن سنگ‌آهن حاجی‌گک را در مناقصه‌ای به عهده گرفتند. قرار است در کنار بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن حاجی‌گک یک کارخانه فولاد در ۲ فاز 3.1 میلیون تنی و در مجموع 6.2 میلیون تن تاسیس کنند. همچنین ایجاد یک نیروگاه برق ۸۰۰ مگاواتی برای تغذیه کارخانجات فولاد نام‌ برده به ارزش 10.8 میلیارد دلار از دیگر اقدامات خواهد بود.

او در مورد فعالیت‌های جانبی این کنسرسیوم افزود: برای جلوگیری از آسیب‌پذیری این پروژه توافق شده است فاز نخست فولادسازی در مقیاس بین 1.2 تا 1.5 میلیون تن و نیروگاه برق با ظرفیت ۱۲۰ مگاوات و با سرمایه‌گذاری 2.9 میلیارد دلار اجرا شود و سپس با افزایش ظرفیت به 3.1 میلیون تن فاز اول تکمیل و سپس فاز دوم با ظرفیت مشابه ایجاد شود. خوراک معادن ۱، ۲ و ۳ سنگ‌آهن حاجی‌گک برای تغذیه ۴۰ سال کارخانجات فولاد 6.2 میلیون تنی کافی خواهد بود. از طرف دیگر درحال‌حاضر کنسرسیوم آهن و فولاد افغانستان مشغول مذاکره با بانک جهانی برای گرفتن وام در زمینه تسهیل در اجرای پروژه فوق است. در صورت تصویب بانک جهانی برای اعطای وام در زمینه توسعه و نوسازی مناطق محروم، سرمایه‌گذاری در این پروژه به صورت ۷۰ درصد سرمایه‌گذاران هندی هر یک به نسبت حق السهم خود و ۳۰ درصد بانک جهانی انجام خواهد گرفت. جعفری طهرانی در مورد مصرف فولاد افغانستان گفت: در کنار پروژه‌های سنگ‌آهن و فولاد یک خط راه‌آهن ۲۰۰ کیلومتری از معادن سنگ‌آهن و زغال‌سنگ به کارخانجات فولاد نیز اجرا می‌شود. به‌طور کلی پروژه معدن سنگ‌آهن حاجی‌گک باعث ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در کنار ایجاد امکانات رفاهی از جمله جاده و ریل راه‌آهن خواهد شد. درحال‌حاضر نیاز سالانه فولاد افغانستان چیزی در حدود یک الی 1.5 میلیون تن است که با شروع پروژه‌های نوسازی در این کشور جنگ زده انتظار می‌رود نیازداخلی آن به دوبرابر افزایش یابد.

طرح راه‌آهن افغانستان به بندر چابهار

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در مورد اهمیت ریل‌گذاری افغانستان گفت: در زمینه صادرات سنگ‌آهن از معدن حاجی‌گک قرار است یک خط راه‌آهن به طول ۹۰۰ کیلومتر از معدن فوق به بندر چابهار کشیده شود. قسمت اول این خط راه‌آهن از معدن حاجی‌گک تا مرز ایران (زرنج) توسط طرف هندی و در مقابل مطالبات ایران در قبال صادرات نفت به هندوستان تامین اعتبار می‌شود. قسمت دوم این خط راه‌آهن نیز از مرز ایران تا بندر چابهار توسط ایران باید تامین اعتبار شود. با انجام این سرمایه‌گذاری، بندر چابهار به قطب صادرات سنگ‌آهن افغانستان و ایران تبدیل خواهد شد. موقعیت مناسب چابهار در دریای عمان حتی در نرخ حمل دریایی سنگ‌آهن صادراتی ایران تنی یک دلار نسبت به بندرعباس صرفه‌جویی ایجاد خواهد کرد. هرچند هنوز صادرات سنگ‌آهن از فلات مرکزی و جنوب ایران از طریق بندرعباس به علت فاصله نزدیک‌تر حمل زمینی مقرون به صرفه‌تر است و فقط بندر چابهار توجیه اقتصادی صادرات سنگ‌آهن برای منطقه شمال شرق (سنگان و خواف) و شرق کشور را دارد.

تخفیف ۵۰ درصدی در حقوق دولتی

وي در مورد اهمیت حمایت از تولید سنگ‌آهن اضافه کرد: دولت استرالیا به طور غیرمنتظره برای حمایت از معادن سنگ‌آهن کوچک استرالیای غربی حاضر شده در حقوق دولتی خود تا ۵۰ درصد تخفیف دهد. این تخفیف از ابتدای سال ۲۰۱۵م تا پایان سال قابل اجرا خواهد بود. این قانون عطف به ماسبق نیز می‌شود یعنی از زمانی که قیمت سنگ‌آهن از قیمت متوسط تنی ۷۳ دلار و ۴۵ سنت پایین‌تر رفت، تمامی معادن مشمول این تخفیف می‌شوند، یعنی از حدود سپتامبر ۲۰۱۴ به بعد. او در مورد دلایل اقدام کشور استرالیا تصریح کرد: این کشور به عنوان بزرگترین تولید‌کننده سنگ‌آهن جهان با خودزنی حاضر شده قیمت سنگ‌آهن را به زیر ۷۰ دلار برساند و همچنان در تکاپوی افزایش تولید و رساندن قیمت به زیر ۶۰ دلار است تا دومین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان یعنی برزیل را به زانو درآورد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب: 18502
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت