گروه صنایع معدنی فولاد
 
خروج از ركود بازار فولاد ايران با محوريت صادرات
گروه صنایع معدنی >فولاد - یکي از بايدها و راه‌هاي برون رفت کشور از شرايط رکود به ويژه در صنعت فولاد، حرکت و عزم جدي به سمت توسعه صادرات انواع محصولات فولادي است؛ وضعيت فعلي عرضه و تقاضاي اين محصولات در بورس کالا، از رکود طاقت فرسا در اين بازار حکايت دارد.
به گزارش ماین نیوز، رکودي که باعث سلب انگيزه ها از هر دو سوي بازار، يعني عرضه کننده از يکسو و متقاضي و خريدار از سوي ديگر شده است. به نظر نگارنده، با برنامه ريزي بلند مدت و تمرکز بر بازارهاي صادراتي انواع محصولات فولادي اعم از محصولات نهايي و نيمه نهايي، به ويژه در سطح خاورميانه، مي توان تحولي شگرف را در بطن صنعت فولاد انتظار داشت که البته اين موضوع به طريق اولي، اقتصاد ملي را تحت تاثير جدي قرار مي دهد.

در سال هاي اخير و با تحولاتي که در حاکميت کشورهاي منطقه رخ داده است، منطقه خاورميانه بازارهاي نوظهور و پر ظرفيتي را به خود ديده است؛ عراق و اخيرا سوريه پس از مناقشات داخلي و خارجي، فرصت هاي جديدي را براي بازار صادراتي محصولات فولادي ايران به وجود آورده اند. از سوي ديگر، قطر با در اختيار داشتن ميزباني مسابقات جام جهاني آينده، براي حجم وسيع پروژه هاي عمراني خود به مقاطع مختلف فولادي نياز دارد و تامين اين نياز از ايران، يقينا مزيت هاي فراواني را براي هر دو کشور در پي دارد و از اين نظر، يک بازار بالقوه و سرشار محسوب مي شود. کم نظيري فرصت ها ادامه دارد و نمايشگاه اکسپوي دبي در سال 2020 نيز، فرصت استثنايي ديگري است. ظرفيت هاي عمان نيز در جايگاه تاثيرگذارترين و مهم ترين شريک استراتژيک ايران، ضمن برخورداري از توان يک بازار مصرفي براي محصولات فولادي ايران، پاساژ توزيع و عرضه محصولات فولادي ايران به ساير کشورها به خصوص در منطقه منا (خاورميانه و شمال آفريقا) محسوب مي شود.

حرکت به سمت ايجاد ظرفيت هاي صادراتي با رويکرد توسعه پايدار و مقاوم سازي اقتصاد ملي، ايران را در شرايط فعلي و کوتاه مدت از رکود خارج مي سازد و در ميان مدت، به فرآيند ارز آوري و ايجاد ارزش افزوده اقتصادي براي کشور در صحنه جهاني کمک شاياني مي کند و در بلند مدت، حضور محصولات غير نفتي ايران در محيط رقابتي بين المللي، سطح وابستگي بازارها به اين محصولات را افزايش مي دهد و اين موضوع باعث خواهد شد تا اقتصاد ايران از نوسانات ناشي از تحرکات سياسي به واسطه وابستگي هاي اقتصاد بين المللي، مصون بماند و اين اتفاق بدون ترديد، نمونه اي بارز از مقاوم شدن اقتصاد است.

اما نقش دولت ها در ادوار مختلف براي نگهداشت و تقويت اين نقطه قوت و بالابردن اين قوه و بنيه که يک سر آن به دروندادهاي سرمايه گذاري و سر ديگر به بروندادهاي بازرگاني برمي گردد، نقشي مهم و تاثيرگذار است؛ تکليف دولت ها در پيمايش مسير توسعه صادرات غيرنفتي کشور، به ويژه محصولات فولادي بايد حمايت همه جانبه باشد و جهت گيري ها بايد به گونه اي باشد که ضمن رفع موانع احتمالي، اقدامات به سمت تسهيل و روان سازي فرآيندهاي اجرايي براي صادرات متمرکز شود. به بيان گوياتر، همه چيز بايد در خدمت افزايش و تقويت انگيزه هاي صادرکننده قرار گيرد. حتي در صورت رونق بازار داخل نبايد بازارهاي صادراتي به حالت تعليق درآيند. در واقع بازارهاي صادراتي کشور به ويژه در خصوص محصولات فولادي که ايران در فروش صادراتي آن داراي مزيت نسبي است، بايد از يک برنامه بلندمدت برخوردار باشند و تنها به يک تصميم مقطعي براي گرم کردن تنور بازار داخلي تبديل نشوند. يکي از مهم ترين دستاوردهاي توسعه صادرات در صنايع گوناگون و در جايگاه تامين کننده بازارهاي خارجي اين است که به تبع اين مسووليت و حسب تقاضاي آن بازارها، توليدکننده داخلي مجبور به استانداردسازي توليدات خود مي شود.

يک محصول استاندارد مبتني بر شاخص هاي مورد تاييد بازارهاي بين المللي، تابعي از الگوهايي است که روش هاي مديريت و فرآيندهاي مهار و موازنه در برنامه ريزي هاي خرد و کلان را متاثر مي سازد. نمي توان با استانداردهاي مبتني بر رويه هاي سنتي، تقاضاي بازارهاي خارجي را تامين کرد. براي قرار گرفتن در معرض بازارهاي جهاني، بايد تابعي از استانداردهاي بين المللي بود. براين اساس، توسعه صادرات براي فولاد ايران، شاه بيت رونق اين صنعت و سرعت بخشيدن براي تحقق عدد مورد پيش بيني سند چشم انداز براي توليد فولاد کشور به ميزان 50 ميليون تن در سال است. مقاوم شدن اقتصاد، نيازمند توزين متغيرهايي است که آثار توجه سياست گذاري هاي کلان به اين مولفه ها، در تجربيات تاريخي موفق دنيا قابل مشاهده است و ايران نيز از رعايت و پيروي اين قواعد مستثني نيست. به نظر نگارنده اين سطور، يکي از راه هاي توان بخشي اقتصاد ايران که به مقاوم شدن آن در بلند مدت کمک مي کند و در شرايط فعلي زمينه ساز خروج از شرايط رکود مي شود، توجه و تاکيد خاص بر توسعه صادرات غيرنفتي محصولاتي است که ايران در آن، داراي مزيت نسبي است و قطعا محصولات فولادي، يکي از مهم ترين توليدات کشور بعد از نفت و فرآورده هاي نفتي براي ايجاد ظرفيتهاي صادراتي محسوب مي شوند.

كيوان پورشب
مديرعامل شرکت توسعه تجارت فراگير فولاد خوزستان
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 11961
 
مرجع : دنياي اقتصاد